Rijtest: Renault Talisman Grandtour (2016)

renault-talisman-grandtour-glenn-huyben-rijtest

Na de nieuwe Talisman berline hoort er in het D-segment ook een break aan te komen. Want die breaks zorgen nog steeds voor de helft van de verkopen. Weg met de Laguna, leve de Talisman Grandtour!

voor de looks

Sinds de komst van Laurens van den Acker hebben alle Renaults weer iets gekregen dat je je hoofd doet draaien. Een dik Renault-logo op de neus, speelse LED-dagrijverlichting en een bolle flank zijn de kenmerken van het nieuwe Renault-design, dat ook deze Talisman Grandtour te beurt valt. Geen slechte zet, en in combinatie met het glanzend zwart hebben we een ranke slee voor onze neus staan.

renault-talisman-grandtour-glenn-huyben-rijtest

Hij wijkt trouwens weinig af van de Talisman berline. Met een lengte die 1,6 centimeter langer meet, werkte Renault een break uit die het extra volume vooral uit de langere daklijn moet halen. Die daklijn is overigens sierlijk gestrekt en mondt uit in een al even sierlijke achterlichtenpartij. Je kan je zelfs afvragen of de achterzijde interessanter is om naar te kijken dan de voorkant.

felbevochten

De Talisman strijdt in een felbevochten segment waar de looks tegenwoordig de plak zwaaien. Begonnen bij de opel Insignia, krijgen de Volkswagen Passat en de Skoda Superb nu ook een kuur die hen van saaie grijze muizen tot mooie zwanen bombardeert. Zo ook bij de Talisman Grandtour dus, waardoor het voor de gezinsoudste minder makkelijk kiezen wordt.

renault-talisman-grandtour-glenn-huyben-rijtest

Binnenin is het echter andere koek. Want hoewel de Renault qua uitrusting goed mee kan met de - duurdere - Volkswagen, hebben we het idee dat de afwerking toch wat apart is. Het tablet waarop het infotainment wordt weergegeven is niet helemaal vrij van kritiek en het lijkt alsof de menu's van de R-Link 2 wat samengeraapt werden en geen echt geheel vormen. Het is ook wat zoeken vooraleer je de juiste instellingen vindt. Ook verder op de boordplank had naar ons idee wat vernieuwender gekunnen, aangezien de instrumenten nog steeds ogen zoals bij de Megane van de vorige generatie. En waarom gooit Renault de knop voor de cruise control nog altijd op de middentunnel net voor de armsteun?

renault-talisman-grandtour-glenn-huyben-rijtest

Zitsgewijs mag je overal plaatsnemen zonder enige moeite. Geen Superb-trekjes echter, Renault kiest voor een mooie verdeling van binnenruimte/laadruimte. Zo krijg je met vijf inzittenden nog altijd 572 liter in de laadruimte. Geen gigagroot ruimtewonder dus, maar de lage laaddrempel en brede inlaadopening zorgen er wel voor dat je alles zonder rugproblemen en zonder moddersporen mee naar huis neemt.

benzinerijder

We namen voor een keertje de benzineversie van de Talisman mee. En dat bleek een heel goeie keuze te zijn. Want de combinatie van DCT-7 automaat en 1.6 TCe-motor blijkt een droom om mee te rijden voor deze Talisman. De motor werkt stil maar weet wel over het nodige vermogen te beschikken om de wagen vooruit te helpen. Daar waar de dieselmotoren zelfs wat te kort lijken te schieten, of het met iets meer geluid moeten doen. Doe ons maar zo'n benzine. Qua verbruik reden we een goeie 7l/100 km bij elkaar, niet slecht aangezien we met de Megane 1.4 TCe 130 pk hetzelfde gemiddelde verbruik haalden.

renault-talisman-grandtour-glenn-huyben-rijtest

Onze versie was uitgerust met Renaults 4Control, een vierwielsturingssysteem dat je iets dynamischer doorheen de bocht laat gaan. Dat verwacht je niet op zulk een comfortabel afgestelde wagen en de eerste keren is het even wennen. Ben je het echter gewoon, dan geniet je van de 3° die de achterwielen meesturen als je op snelheid de bocht in gaat. Parkeer je in, dan sturen de achterwielen tegen, zodat de draaicirkel ietsje kleiner wordt en het parkeren makkelijker verloopt.

27.350 euro betaal je voor een basis Talisman Grandtour. Al heb je om hem wat uit te kunnen rusten wel een optieniveau hoger nodig, waardoor je al minstens 2.000 euro extra op tafel legt. Kies je voor een exemplaar als het onze dan vink je het "Intens"-uitrustingsniveau aan, samen met de Energy TCe 150-motorisatie. Die is er enkel in combinatie met de EDC-7 versnellingsbak, waardoor je die optie al niet meer hoeft aan te vinken. Ook de 1.6 TCe met 200 pk is er overigens enkel met automaat. Gooi er nog wat opties tegenaan en je komt op 37.800 euro.

renault-talisman-grandtour-glenn-huyben-rijtest

Een Passat Variant koop je met 1.4 TSI 150 en DSG voor een goeie 34.000 euro. Opties vergelijken wordt moeilijk, want de gewiekste marketingmensen bij Volkswagen willen je verschillende opties laten combineren, zodat je al snel boven de 40.000 euro uitkomt. Even bij Skoda kijken dan, waar de 1.4 TSI 150 DSG je voor 32.500 euro naar je oprit terugrijdt. Tik je dezelfde opties aan als de Renault, kom je ongeveer op hetzelfde bedrag uit.

Conclusie

De zin in de intro mag dan misschien wat vrij klinken, de Talisman heeft in zijn breakvorm wat extra kwaliteiten. Versteld stonden we van de capaciteiten van de benzinemotor, tevreden waren we over de ruimte die hij biedt. Dat de afwerking niet op Duits of premium-niveau is, mag de pret niet drukken, want Renault maakt een fikse stap voorwaarts sinds de Laguna, ook op vlak van ergonomie.

renault-talisman-grandtour-glenn-huyben-rijtest

Specificaties

Motor

1.6 TCe, turbo benzine vier-in-lijn

Vermogen

150pk

Koppel

220 Nm

Overbrenging

DCT automaat dubbele koppeling, zeven versnellingen

Aandrijving

voorwiel

Topsnelheid

215 km/u

0 tot 100 km/u

9.60 sec

Gemiddeld testverbruik

7.00 L/100km

Min. kofferinhoud

572 L

Max. kofferinhoud

1 610 L

CO2-uitstoot

127 g/km

renault-talisman-grandtour-glenn-huyben-rijtest

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Yvesw 11:20
afbeelding van Yvesw

French wil be french? :-)

Mathieu 12:44
afbeelding van Mathieu

Het zal altijd een gevecht blijven, Duits tegen Frans en omgekeerd.
Hoe goed een Frans merk het ook doet, in de ogen van de "betere man" die verknocht is aan "premium" zal een Franse wagen altijd slecht blijven.
Maar ik vind dat allemaal een beetje achterhaald.

De realiteit wil wel dat de "Fransen" dichter komen.

Jan V 18:02
afbeelding van Jan V

Op onze Espace van 2011 zitten de knoppen van de cruise control netjes op het stuur. En zelfs op één van de betere wijzen: links sneller of trager, rechts aan/uit/hernemen. 100% ergonomisch, velen doen het slechter (inclusief bepaalde Duitsers) Bizar dat zo'n goed systeem nu verwezen wordt naar zo'n onhandige plaats op de middentunnel...Zwak momentje? Hopelijk rechtgezet in volgende generatie(s)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws