Porsche heeft na lang plagen haar nieuwe generatie Panamera voorgesteld. Waardoor de luxe-GT een strakkere look krijgt en het voortaan doet met geblazen biturboblokken.
Nieman had het succes van de Panamera zien aankomen, buiten Porsche dan. Want hoewel visueel niet de mooiste vierdeurscoupé op de markt, bezweek klant na klant aan de '911 met vier deuren' (zo'n 150.000 klanten om exact te zijn). Het verbaast dan ook niet dat de Duitsers zeven jaar na datum een tweede generatie lanceren van hun Gran Turismo.
Die moet vooral visueel meer dan ooit de link met de 911 leggen. Want was het voortaan - laat ons eerlijk zijn - nogal wat een blob op wielen, dan moet gen2 beter kunnen overtuigen met zijn snellere dalende daklijn en scherper aangesneden achtersteven met de rechtopstaande brug tussen de lichten waarop het Porsche-logo prijkt. Groeien doet 'ie met 35 mm waarvan alles behalve 5 eenheden naar de wielbasis gaat. Of het daadwerkelijk een verbetering is, dat laten we aan jullie over.
Carrera 4S voor dood achterlaten
Voorin vanaf de start drie dubbel geblazen motorblokken. Ietwat ontraditioneel Porsche - maar wel zoals bij de vorige - daarbij geen boxermotoren. Instappen doe je met de 4S. Die geeft je een 2.9-liter biturbo V6 met 440 pk en 550 Nm koppel (8,1 l/100km ; 184 g/km CO2). Goed om met het Sport Chrono pakket de 100 aan te tikken in 4,2 seconden. Een trapje daarboven staat de Panamera Turbo. Die krijgt een nieuwe biturbo 4-liter V8 met 550 pk en een monsterlijke 770 Nm aan koppel (9,3 l/100km ; 212 g/km CO2). Hoe zich dat vertaalt in een sprintje naar de honderd? 3,6 seconden. Bijt maar in het stof, 911 Carrera 4S.
Porsche vergeet trouwens ons Belgenland niet bij lancering, want ook dieselaars komen aan hun trekken met de 4S Diesel. Nee, geen1.5-liter diesel met 115 pk, wel een toch wel stevige biturbo V8 met 422 pk en 850 Nm (6,7 l/100km ; 176 g/km CO2). Waardoor je met een roetwolk achter je de 100 kan aantikken in 4,3 seconden. Alle versies beschikken over vierwielaandrijving en een 8-traps automaat met dubbele koppeling. Op termijn komen er ook nog 'bravere' varianten in het gamma, alsook een plug-inhybride.
MSB met achterwielsturing
Onderhuids geen MQB van de Volkswagenstal, wel een tweede generatie MSB. Dat chassis werd ontwikkeld voor achterwielaangedreven wagens met de motor voorin en zal ook gebruikt worden door onder andere Bentley. Het resultaat is minder gewicht door het uitvoerige gebruik van aluminium. Niet enkel voor chassisonderdelen, ook voor motorkap, vleugels, dak en kofferklep. Al bekent Porsche nog geen kleur, want het laat geen gewichtsinfo vrij over de nieuwe Panamera.
Verder kan je de ophanging uitbreiden met een luchtvering met driekamertechnologie, achterwielsturing en 4D Chassis Control waarmee je 'tig settings kan kiezen voor de rijdynamiek. Aan afkortingen evenzeer geen gebrek want PASM, PDCC Sport en PTV Plus teken ook present. Een pot vol lettermoes die er voor moet zorgen dat je als een malle door de bochten naar je volgende afspraak kan rijden.
Adieu knoppenboel
Binnenin neemt de Panamera afscheidt van de knoppenboel op de middenconsole die - toegegeven buiten het gevoel in een gevechtsvliegtuig te zitten - je bijna scheel liet zien. In de plaats komt een drukgevoelige plaat en een 12.3-duims aanraakscherm met het Porsche Communication Management-systeem voor al je navigatie- en luidere uitlaatnoden.
Pal voor je neus prijkt - gelukkig - nog steeds een analoge toerenteller. Aan weerszijden wordt die evenwel geaccompagneerd door 7-duims 'hoge definitieschermen'. Apps, onlinediensten,... ze tekenen allemaal present. Achterin kunnen je passagiers dan weer gebruik maken van hun eigen digitaal scherm op de middentunnel. Het maakt alvast dat je je niet verplicht hoeft te voelen om te praten met de andere inzittenden.
Vanaf vandaag valt de nieuwe Panamera te bestellen bij je Porsche-dealer, Belgische prijzen zijn nog wel niet voor handen. Leveringen starten begin november.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 20 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden