De sprinttijden naar de honderd vliegen ons tegenwoordig om de oren. 4 seconden? Veel langer mag het niet meer in beslag nemen om jezelf bij het clubje van de sportwagens te rekenen. Autofans met enige leeftijd op hun teller weten uiteraard dat dit volledig ridicuul is. Kijk maar naar de sprinttijd van een Volkswagen Passat midden jaren 80...
Net zoals de Golf zowat de meest 'gemiddelde auto, de Volkswagen Passat. Want Autofan of niet, iedereen heeft ooit al gehoord van de middenklasser uit Duitsland. Er bestaat dan ook geen eerlijker voertuig om de snelheidsstrijd van de voorbije jaren even in perspectief te zetten. Nemen we de huidige leasingkeuze bij uitstek, de Passat Variant 1.6 TDI 120 pk BlueMotion, dan vinden we een sprintje naar de honderd van 11 seconden terug. Respectabel voor een auto van zijn klasse en snel genoeg om de autostrade op te geraken.
Spring echter mee in de tijdscapsule richting 1985. BMW presenteert de eerste M5, Ferrari heeft net de lancering van de Testarossa achter zich en in het VK rolt de Bentley Turbo R uit de schuur. Kortom; een performant gerief geen gebrek. Gelukkig is er voor de realist ook nog de facelift van de Volkswagen Passat. Eentje die net zoals de huidige generatie beschikbaar was met een 1.6-liter diesel.
Dat blok moest het echter wel rooien zonder moderne technologie genre turbo's en directe inspuiting. Waardoor je op je oprit een Passat Variant kon parkeren met maar liefst 54 pk en 100 Nm koppel. Gelinkt aan de 3-traps automaat goed voor een topsnelheid van een stevige 135 km/u. Maar hoe lang de uiteindelijk net een ton wegende stationwagen nodig had om de 100 km/u aan te tikken vanuit stilstand? 26,1 seconden. Kijk, plots is de moderne Passat met leasingdiesel zo traag nog niet...
Ps: Foto van de voorkant is van het pre-faceliftmodel dat tot 1984 werd verkocht. De legende gaat dat het faceliftmodel nog steeds onderweg is naar de fotograaf...
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 15 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden