Na de amuse gueule die de Hyundai i30 Turbo was, kijken liefhebbers van snelle hatchbacks reikhalzend uit naar de i30 N, Zuid-Korea's eerste inzending in het felbevochten hot hatchsegment. Dit is wat we ondertussen al weten...
De finale bouwstenen worden gelegd aan de i30 N, dat kunnen we met zekerheid zeggen. Hoezo? Dit weekend zal Hyundai met een prototype ervan deelnemen aan de 24 uur van de Nürburgring. Waardoor de Zuid-Koreanen vrij zeker moeten zijn van het niveau van het huidige product. Albert Biermann, ex-BMW M die nu de N-divisie van Hyundai leiding geeft, ziet de 24 uren alvast als de ideale testomgeving voor het N-product. Want buiten vergaarde ervaring na het evenement is het natuurlijk ook goede reclame voor Hyundai.
Tussen GTI en Type-R
Goed, de i30 N dus. Maar wat is het juist? Een soort van Volkswagen Golf GTI of eerder een Honda Civic Type-R? Wel, Hyundai mikt tussen beiden. Slim gezien natuurlijk, want op die manier heb je minder last van 'vergelijkingen' en spreek je een uniek publiek aan. Zet je hem namelijk op gelijk niveau met de GTI, dan kiezen alle petjesdragers uiteraard voor die Golf (wegens: 'de naam'). Op gelijk niveau van de Civic Type-R.. tja, laten we er vanuit gaan dat Hyundai er geen enkele baat bij heeft om zo'n hardcore machine neer te zetten.
Hoewel exacte specificaties niet bekend zijn, is het zo goed als duidelijk dat de i30 N een 2-liter viercilinder met turbo onder de kap krijgt. Op prestatievlak moet je mikken op zo'n 260 à 270 pk en een koppel dat richting de 400 Nm kruipt. Hoe we dat weten? Uit onderstaande video die Hyundai zelf vrij gaf.
Zelfde schulp, andere bewoner
Die kracht zal naar de voorwielen worden gestuurd door een stevig onder handen genomen i30. 40 procent van de N-variant zou namelijk niets te maken hebben met het reguliere model. Denk dan aan de gehele aandrijflijn, ophanging, stuurset en aangepaste carrosserie. Daarbij gaat het niet enkel over een stoerder spoilertje maar ook over uitgeklopte wielkasten om het bredere spoor een plaats te geven.
Het enige wat nog niet geweten is, is de lanceringsdatum. Op dit moment misschien wel het best bewaarde geheim bij Hyundai...
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 3 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 18 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden