Rij-impressie: Renault Talisman (2015)

renault-talisman-rijtest

Vergeet de Laguna, want deze Talisman moet Renault stevig verankeren in het felbevochten D-segment. Niet alleen met z'n looks, maar eveneens met overtuigende kwaliteit. Of hij de Fransen ook geluk zal brengen? We deden de test.

Na drie generaties is het adieu voor de Laguna. Want na de eerste zoutloze generatie, de door elektronische gremlins geplaagde gen2 en de – zacht uitgedrukt – apart vormgegeven derde generatie voelt het Franse merk dat het tijd is voor nieuw spul. Volgens hen mag je de Talisman dan ook niet zien als een opvolger van de Laguna en Latitude. Want de Talisman is vanaf de grond af helemaal nieuw.

Echter moeten we niemand iets wijs maken; de Laguna was een D-segmenter, deze Talisman is dat evenzeer. Waardoor de opvolger van de Laguna het moet opnemen tegen de Peugeot 508, Skoda Superb en consorten.

Tussen haakjes

Visueel laten we inderdaad de laatste generatie Laguna ver achter ons. Want de, door de Nederlandse designer Laurens van den Acker, ten berde gebrachte designlijn op de Captur bereikt zijn hoogtepunt op deze Talisman. Laat de Espace nog twijfel bestaan over z’n alternatieve looks, dan doet deze sedan dat helemaal niet. De Talisman is met zelfzekerheid vorm gegeven. Een moeilijke taak, want het designteam begon het Talisman-avontuur zonder al te veel zelfvertrouwen (wegens de tegenvallende cijfers in het D-segment). Het resultaat mag er uiteindelijk zijn. De Talisman is fraai vormgegeven, als een statement, zonder helemaal 'over the top' te gaan.

renault-talisman-rijtest

Toch schoot de pen vooraan wat uit waardoor er een ietwat rare vormgeving voor de dagrijverlichting ontstaat. Die ’C-vormige strepen’ hebben wel een achterliggende functie, want ze duwen je focus naar het Renault-logo in de grille dat door die verlichting [tussen haakjes] wordt geaccentueerd. Helemaal geslaagd vinden we het niet, maar de designers geven zelf toe dat het een nieuw stuk van het familiegezicht is dat nog wat moet evolueren (lees: beter worden weggewerkt).

De grootste hebben

Pochen met ruimte doen ze bij Renault. Meer zelfs, volgens de Fransen is de Talisman de ruimste sedan in z'n segment. Logisch ook, als je weet dat 'ie gewoonweg de grootse afmetingen neerzet op papier. Met zijn lengte van 4.848 mm, wielbasis van 2.808 mm en kofferruimte van 608 liter overklast hij de - leasingruimtewonder - Opel Insignia. Dat merk je zeker binnenin, want ongeacht waar je gaat zitten is er plaats te over. Grote knapen gaan desalniettemin beter vooraan zitten, want qua hoofdruimte durft het op het achterste zitmeubilair wat nipt worden door de dalende daklijn.

renault-talisman-rijtest

Geen straf, dat vooraan zitten. Want ook de Talisman profiteert van de dashboard-opstelling die we al in de Espace zagen (beide wagens zijn tegelijkertijd ontwikkeld). Dat kenmerkt zich door de centrale opstaande tablet (standaard vanaf het Intens-uitrustingsniveau) dat alle infotainmentzaken herbergt en kwalitatieve materiaalkeuzes. Oké, tuur je richting je voeten, dan merk je wat 'goedkopere' plastics op, maar daar zondigt de concurrentie ook aan.

MULTI-SENSE zonder gevoelens

Gelijkenissen met de Espace gaan trouwens verder dan enkel die rechtopstaande tablet in het interieur. De Talisman staat namelijk ook op het CMF CD-platform. Een modulair platform van de Renault-Nissan Alliantie dat dienst doet onder automobielen van Nissan Qashqai tot de zopas aangekondigde nieuwe Renault Mégane. Voor de Talisman kiest Renault evenwel voor een vrij Duitse set-up van de ophanging in combinatie met het chassis.

renault-talisman-rijtest

Enerzijds begrijpbaar, want Duitsers domineren nu eenmaal de sedanmarkt in Europa (Insignia en Passat iemand?), anderzijds zorgt dit ervoor dat ongeacht in welke modi je de multi-sense schakelaar zet, het geheel te hard over de weg hobbelt. Aangenaam voor cliënteel met lichte SM-trekjes, niet meteen onze meug.

't is ook nooit goed

Kijk, we snappen Renault wel. Maak je een wagen met Franse ophanging, dan zanikt iedereen dat de wagen over de weg zwalpt voor het vaderland. Stel je het geheel ietwat Duits af, dan krijg je onder je voeten dat het niet Frans genoeg is. Desalniettemin kan je niet anders dan besluiten dat de Talisman hard is, zeer hard. Zelfs naar Duitse normen. Want hoewel je via die multi-sense kan kiezen uit Sport, Comfort, Eco, Perso en Neutraal is het buiten het veranderen van kleurtjes in het interieur en het stuurgevoel in de realiteit allemaal één pot nat qua ophanging.

renault-talisman-rijtest

Een serieuze smet op het blazoen van de Talisman. Al bestaat de kans dat Renault hier nog een mouw aan past, want de modellen die van de band rollen voor de Zuid-Koreaanse markt hebben een veel zachtere ophanging. Hopelijk brengen ze die zachtheid ook naar onze contreien.

Telkens beter

Die harde ophanging heeft in samenwerking met de 4Control-vierwielsturing wel het voordeel dat de Talisman erg strak de bocht om hoekt. Waarbij de sedan stukken minder stuurinput verwacht dan je initieel denkt. De meningen zijn verdeeld over 4Control, maar wij zijn alvast fan van het systeem dat ook de achterste wielen tot 3,5 graden laat draaien bij bochtenwerk.

renault-talisman-rijtest

Qua motorisaties zijn het allemaal 1.6'jes die de plak zwaaien, buiten één oudere 1.5 dCi met 110 pk en 95 g/km CO2 (wrijf maar in je handjes leasingmarkt). De 1.6 viercilinders komen zowel in benzine als diesel en gaan van 130 pk (dCi 130) tot 200 pk (TCe 200). Wij reden alvast de 160 pk sterke dCi-diesel en de 200 pk sterke TCe-benzine gekoppeld aan de EDC-automaat met dubbele koppeling (6-traps voor diesel, 7-traps voor benzine).

Twee krachtbronnen die een vleugje rust over de Talisman strooiden. Want in samenwerking met de automaat zijn het pareltjes om te rijden. Het lijkt wel of Renault er in slaagt om bij elk nieuw model dat ze uitbrengen de samenwerking tussen motor en automaat naar een hoger niveau te tillen. Een zeemzoete samenwerking, tot je wakker geschud wordt door de ophanging bij het rijden over een setje hobbels en bobbels in de baan natuurlijk...

Ergens in het midden

26.500 euro leg je neer bij de Renault-dealer voor een Talisman, al heb je dan wel een absolute instapper. Ga je helemaal full-option, dan leg je 39.000 euro neer. Dan krijg je de Initiale Paris-uitvoering die niet alleen ongeveer alle opties gratis monteert, maar ook unieke foefjes zoals gelaagd glas, hoogwaardig leder en zachtere hoofdsteunen op je Talisman schroeft. Veel van die exemplaren zullen er niet besteld worden in de leasing, maar tussen de instap en de full-out Initiale Paris kan je zeker ergens je gading vinden.

renault-talisman-rijtest

Qua technologisch speelgoed pakt de Fransoos uit met het eerder genoemde 4Control, een head-updisplay, achteruitrijcamera, verkeersbordherkenning, rijstrookwaarschuwing en automatisch grootlicht. Zowat de spullen die je verwacht in dit segment. Al blijven we erbij, met de vierwielsturing biedt Renault iets uniek aan en dat kunnen we alleen maar toejuichen, toch?

Conclusie

Een Talisman; een geluksbrenger in de ogen van de gebruiker. Ongelukkig zal je zeker niet worden in de D-segmenter. Knap gestileerd, ruimte zat voor passagiers en een overvloed aan technologisch spul. Als Renault nu nog iets doet aan de teleurstellende ophanging, dan kan deze Talisman zeker de degen opnemen tegen de gevestigde garde.

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
John 18:01
afbeelding van John

Valt een Octavia niet eerder in het C-segment dan in D?

Wim 19:27
afbeelding van Wim

Je hebt gelijk, aangepast.

Yvesw 21:43
afbeelding van Yvesw

WAX: In de Espace blijft het ook bij 1.6'jes. Hun logica daarachter is dat 90% van het cliënteel daarmee wordt bediend. Dus waarom zouden ze stevig investeren in een moderne en zuinige V6? Ik snap ze wel ergens. Anderzijds... Zeg nooit nooit tegen een Talisman RS :-)

Sracerr 19:03
afbeelding van Sracerr

Prachtige auto. Waarom geen video v/d test? lezen is zo saai. Dat gezeur over de ophanging geloof ik vooralsnog niet!, ga ik zelf een x uitproberen.

Jos D. 13:26
afbeelding van Jos D.

Zeker doen maar Autogids was redelijk negatief over het rijgedrag. En dat doen ze niet dikwijls. Was ook het geval voor de 1ste Audi TT en achteraf bleken ze het bij het rechte eind te hebben.

Yvesw 13:38
afbeelding van Yvesw

Hij is gewoon té hard, dat is een feit. Renault schrok ook wat van de algemene negatieve reacties. Tot op zo'n punt dat ze er - hopelijk - een mouw aanpassen (zoals in de tekst wordt verteld). Je mag niet vergeten dat we bij zo'n impressies bijna altijd rond rijden met met de hand gebouwde pre-productiemodellen die meestal na het persevenement de pletter in gaan.

Kans bestaat dus dat Renault er nog iets aan doet voor hij de markt op gaat. Wat meteen ook verklaart waarom het zo belangrijk is dat we hem hier ook nog eens rijden ;-)

Sracerr 19:06
afbeelding van Sracerr

Slechte foto's v/h interieur trouwens, kan beter.

Winckie 09:22
afbeelding van Winckie

Saaie letters, slechte foto's, ... ik zou m'n geld terugvragen. ;)

Wim 15:22
afbeelding van Wim

+1 :)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws