Officieel: Ford Ecosport facelift pocht met Europese kwaliteit (2015)

ford-ecosport-2015_01

Amper een jaar na zijn lancering in Europa lanceert Ford een facelift van de Ecosport. Die moet het niveau van de compacte SUV naar Europese normen tillen. Het reservewiel achterop, dat hoort daar blijkbaar niet bij.

Vanaf de Ecosport nog maar een velg op Europese bodem zette sprak Ford al van een facelift om het niveau van de wagen naar een hoger niveau te brengen. Want de verkoopstopper in Brazilië en India is op afwerkingsvlak nu eenmaal geen hoogvlieger naar onze - ietwat verwende - normen. Daar moet nu verandering in komen.

Bump in kwaliteit

Visueel zal je het er alvast niet aan merken, want uiterlijk herken je hem nog steeds aan zijn geinige styling. Wel verdwijnt het reservewiel op de koffer. Die maakt plaats voor een in het oog springende EcoSport-badge en een deels openende kofferklep. Geen vrees echter, het reservewiel kan nog steeds besteld worden.

ford-ecosport-2015_01

Binnenin zijn de aanpassingen al ingrijpender. Daar werd de dashboardvormgeving - en meteen ook het stuur - van de Focus overgenomen. Daarnaast wordt het plastiek opgewaardeerd en kan je voortaan beroep doen op - optionele - halflederen zitmeubilair. Dikkere geluidsdempende materialen moeten er dan weer voor zorgen dat er minder lawaai en trilling het interieur binnenkomt. Tenslotte plaatste Ford de handrem op een handigere locatie en krijg je de optie om de EcoSport uit te rusten met een navigatiesysteem en een parkeercamera.

Met dank aan Lommel

Omdat ze bij Ford graag uit pakken met hun stuurgedrag en omdat de EcoSport niet echt uitblonk op dat punt werd 'ie richting Lommel gestuurd. Daar werd hij over de testtrack gestuurd en verfijnd door de ingenieurs. Die plaatsten de compacte SUV 10 mm dichter bij aarde en verfijnden de veren en schokdempers. Een stijvere torsiebalk moet rolbewegingen dan weer counteren. Dat alles moet voelbaar zijn via een beter afgestelde stuurbekrachtiging.

ford-ecosport-2015_01

Onder de kap is het voortaan allemaal EURO 6-waardig. Zo krijgt de 1.5-liter TDCi diesel een vermogensboost tot 95 pk (+5 pk) gekoppeld aan een normverbruik van 4,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 115 g/km. De 1-liter Ecoboost benzine blijft ook in de rangen staan met 125 pk (5,4 l/100km, 125 g/km), net zoals de 1.5 liter benzine.

Of dat genoeg is om de EcoSport met een vanafprijs van 17.150 euro te rechtvaardigen, daar moeten we hem eens voor hertesten. Het ziet er alvast naar uit dat Ford geen half werk heeft gedaan voor de Europese markt.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Christophe VA 15:32
afbeelding van Christophe VA

Vreemd dat ze deze versie niet ineens gelanceerd hebben. Ik kijk toch eerder uit naar de compact SUV die SEAT volgend jaar lanceert.

Hendrik 23:54
afbeelding van Hendrik

Wat een onvoorstelbaar lomp gedrocht.

kurt.v 15:56
afbeelding van kurt.v

Euro6 klopt voor geen meter! Ik rij met de Ecosport en ze prijzen dit aan dat het een Euro6 is maar eens je je papieren thuis krijgt van inschrijving is het Euro5B scheelt toch weer 350 euro dat hij meer kost. Ook het verbruik ligt stukken hoger dan dat ze beweren, in stad 5,6 - Snelweg aan120/km 7,2 - Motor zeer lawaaierig bij een snelheid van 90 ronkende motor. Heb hem nu een jaartje en nog steeds aan het wachten op me trekhaak :S Jammer dit zal nooit een hoogvlieger worden.....

geeraerts michel 20:11
afbeelding van geeraerts michel

Ik heb mijn auto nu 5 maand en ik kan er tot hiertoe niets slecht over zeggen. Motor is euro6, het lawaai is weggewerkt en we kunnen rustig praten bij 90km/h. Dit zullen de vernieuwingen zijn die ze hadden beloofd. Een strak sturende vinnige stadsauto met heel veel plaats voor de passagiers. Ik heb nog geen spijt van mijn aankoop tot hiertoe. Het verbruik is een beetje meer dan ze aangeven maar dat is bij alle auto's zo.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws