De oervader van de familie Z3, Z4 en zelfs Z8 was deze Ur-Roadster van BMW ///M. Die concept zag het levenslicht in 1990, exact 25 jaar geleden. Haal de feestballonnen maar boven.
Eind jaren 80 kreeg de designafdeling van BMW M GmbH de opdracht om nieuwe projecten te bedenken. Ulf Weidhase (de man die later de E46 M3 vorm gaf) kwam op de proppen met deze Ur-Roadster. Een cabrio met een op z'n minst opvallend uiterlijk waarbij vooral de brede wielkasten achteraan opvallen, de instapdrempel en luchtgaten achter de voorste wielen. Een design dat serieus indruiste tegen Weidhase zijn motto: 'Kracht moet je voelen, niet zien'.
Onder de kap schuilt dan ook de 2.3-liter viercilinder vanuit de eerste M3 (E30). In die Dreier was het blok alvast goed voor 200 pk, hoeveel pk's er beschikbaar waren in de Ur-Roadster werd nooit meegegeven. Wel bleek achteraf dat het niet zomaar een designfolie was, want het gehele concept (lichtgewicht, achterwielaandrijving, twee zitplaatsen) zorgde voor de ontwikkeling van de Z3.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 15 min geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 22 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden