Vergeten Auto #74: Mercedes 500E

Mercedes 500e (vergeten auto)

Vergeef ons de AMG's en Brabusen van deze wereld, deze Mercedes 500E is toch wel de grondlegger van de dikke limousines. Niet voor niets werd de 500E ontwikkeld in samenwerking met Porsche en zorgde die laatste ook voor de productie ervan, handgemaakt.

Voor de bouw van de 500E ging Mercedes neuzen in de schappen van de 500 SL. De motor was een atmosferische 5.0 V8 en ook de sportieve remmen kwamen van de 500 SL. In 1994 werden de remschijven van de 600 SL overgenomen. Als basis van de 500E werd een 300E genomen, al is er behalve de grote lijnen weinig over van het ontwerp van Bruno Sacco. Toch zal enkel de kenner een 500E onderscheiden van de standaard Mercedes-taxi uit die periode. Mercedes gaf hem een grotere spoorbreedte (+38 mm) en duwde er 16 inch velgen onder, al had je die ook op de zescilinders. Een extra detail is de rechterbuitenspiegel die minder rechthoekig is dan de bestuurdersspiegel, iets waar sommigen tot op vandaag niet over te spreken zijn. Met die looks was de Mercedes 500E een echte wolf in schaapskleren, hoewel destijds ook de concurrentie niet echt opvallend was. In dezelfde weide graasden de BMW M5 en Lancia Thema 8.32.

Mercedes 500e (vergeten auto)

Met de potige 5.0 V8 met 326 pk en 480 Nm onder de kap was de Mercedes 500E in staat tot stevige prestaties. Hij reed in 5,5 seconden van 0 naar 100 km/u en reed de quarter mile in 14,1 seconden. De overbrenging gebeurde door een automatische versnellingsbak met vier verzetten. Zou een versnellingsbak met meer versnellingen hem vandaag de dag sneller maken? Verlies niet uit het oog dat deze Mercedes destijds al 1.700 kg op de weegschaal zette.

Mercedes 500e (vergeten auto)

Dat Porsche meewerkt aan de ontwikkeling is eenvoudig te verklaren. De sportwagenbouwer zat in het verleden nooit verlegen om het ontwikkelen van een wagen voor een externe klant. Daarom zorgen de Porsche-ingenieurs twee jaar lang mee voor de ontwikkeling van de 500E. Ook de productie vindt bij Porsche plaats. Wanneer de 500E op de markt wordt gebracht loopt de productie van de Porsche 959 in Zuffenhausen net ten einde, waardoor er productiecapaciteit vrijkomt. De wagen wordt met de hand samengesteld, waarna de carrosserie terug naar Sindelfingen gaat voor de lakbehandeling.

Mercedes 500e (vergeten auto)

Nog exclusiever dan de Mercedes 500E was misschien de E 60 AMG. Die werd aangeboden in 1993 en 1994, in een beperkte oplage van 12 stuks. AMG ging daarvoor aan het werk met de 6.0 V8 en gooide er 376 pk (in sommige zelfs 400 pk) tegenaan.

Bekendheid kreeg de Mercedes 500e nog in de film 'Taxi' uit 1992, waarin twee witte exemplaren de Peugeot-taxi van de hoofdrolspeler achtervolgen. Hieronder zie je de zes minuten durende scène.

Vind je een E500 Limited, dan gaat het om een (Zwitsers) exemplaar uit 1994, voorzien van 17 inch velgen en enkel beschikbaar in zwart of grijs. Deze versie werd ook slechts in een oplage van 500 stuks. Van de Mercedes 500E (of E500 zoals hij in de laatste bouwjaren heette) werden tussen 1991 en 1994 in totaal 10.479 exemplaren geproduceerd. Na de 500E in W124-versie werd ook van de W210 een E 500-model gebouwd, al werd die overstemd door de E 55 AMG.

Mercedes 500e (vergeten auto)

Je leest het al, er werden niet al te veel 500E's gebouwd. De kans dat je er eentje vindt is dus veel minder groot dan wanneer je een Golf GTI zoekt. Wel is de wagen relatief goedkoop, omdat hij het imago van taxi met zich mee draagt. Ook zijn een aantal 500E's minder goed onderhouden, net omdat het onderhoud van zulk een dikke 5.0 V8 veel centjes vergt. Toch krijg je de 500E tegenwoordig niet gratis mee, prijzen van boven de 10.000 euro zijn geen uitzondering. Nieuw ging zo'n wagen pas buiten bij de dealer voor 134.520 DMark.

Mercedes 500e (vergeten auto)

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Wim 13:02
afbeelding van Wim

Al jaren op mjin "must drive list", moet er een werk van maken :)

Sven 16:53
afbeelding van Sven

juist, de Mercedes was er eentje uit 1992, vandaar mijn verwarring

Wim 13:55
afbeelding van Wim

mijn buitenspiegels zijn ook verschillend, tegenwoordig zijn die gelijk omdat mensen dat nu eenmaal gewoon mooier vinden :) vroeger dachten ze daar puur praktisch over

Techno Patat 18:51
afbeelding van Techno Patat

Ik heb weer wat bijgeleerd! Die AMg kende ik al, de 500e niet! Wat een zalige bak jong!
Ik wist zelfs niet dat het in Taxi die auto's waren! Ik dacht altijd dat het de Amg's uit die tijd waren.

En over die spiegels: dat is bij veel oude auto's hoor! De huide auto's zijn zo overgedesignd dzt de mensen vallen over zo een dingetjes, maar vroeger hadden veel auto's design mankementen die ze net zo zalig maakten! En een van die dingen zijn dan bv de spiegels...

Kenny 21:49
afbeelding van Kenny

We zijn weer wat wijzer geworden. Toen ik de titel zag dacht ik dat de auto helemaal niet zo 'vergeten' was, maar deze versie was me totaal nog niet bekend.
Knappe versie! De velgen lijken trouwens een beetje op de Porsche 944-velgen, of zou dat toeval zijn?
Zo'n samenwerking met Porsche zou nog eens mogen gebeuren, zo zijn er reeds eerder erg leuke bakken ontstaan (RS2 bv.). Maar nu neemt AMG dit voor z'n rekening zeker...

De spiegels waren me op het eerste gezicht nog niet opgevallen. Een bewijs dat vorm toen functionaliteit volgde en niet omgekeerd?

Walter 20:59
afbeelding van Walter

Ik wist helemaal niets van dit type... totdat mijn broertje er 6 maanden geleden mee aan kwam zetten, en ja ik dacht inderdaad een oude taxi :-) wat ik dus ook uitsprak en lachte....totdat hij zei ga maar even rijden en trap hem maar flink op z'n staart....wat ik ook deed... En wat denk je... ik kwam trillend uit die auto en lachte niet meer... :-) en ben nu ook op zoek naar zo'n auto.... Inmiddels heeft hij zijn auto door een MB specialist in Kerkdriel laten tunen... motorblok eruit geweest, helemaal gereviseerd en nog wat extra's zodat er wat meer PK's eruit geperst wordt... Rood/Zwart lederen interieur uit de limited erin en erg dikke 18 inch eronder... wat een auto... taxatiewaarde €26.000,- Kost een paar centen maar dan heb je ook wat..

Noah 23:04
afbeelding van Noah

Die spiegels zijn standaard bij elke w124 zelfs bij een 200D, dit heeft niks te maken met de design van een 500E...
Wat de wielen betreft, deze zijn standaard "8 loch" velgen, ook verkrijgbaar bij iedere w124... zaten wel standaard in 15" op "Sportline" versies en 16" bij 500E tot '93, de facelift E500 '94 en '95 hebben dan de 6 spaaks velgen gekregen.
En in de film Taxi zijn 't geen witte maar brilliant zilver
groeten

Chiptech.be 23:21
afbeelding van Chiptech.be

Is mijn droomwagen geweest sinds mijn 14de
En heb m nu eindelijk al 3jaar I just cant get enough
Ik optimaliseer elke dag nieuwe Ecu aangestuurde autos
Maar er is niks boven mijn mechanische E500

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws