DS doet het voortaan zonder het Citroën voorvoegsel. Als premium alternatief voor het merk met de twee chrevrons. De 4, die krijgt dit jaar een facelift en meteen ook een hoger op z'n pootjes staande variant, de Crossback. update: Belgische prijs
Een facelift die eer doet aan de term krijg je op de DS 4, want vooraan smoelt de C-segmenter een stuk breder dankzij het gebruik van een langgerekte grille en ventilatiegaten. Daarnaast kan je beschikken over de gloednieuwe DS LED Vision koplampen. De rest van het exterieur moet het vooral hebben van de nieuwe kleurkeuzes. Want voortaan heb je de keuze uit 38 varianten. Een deel daarvan zijn duotoon waarbij het dak, achterspoiler, spiegelkappen en velg een accentkleur krijgen.
Binnenin zwiert het 7-duims infotainmentscherm maar liefst 12(!) fysieke knoppen naar buiten waardoor alles een stuk strakker oogt. Dat systeem krijgt trouwens Mirror Screen-technologie om het beeld van je smartphone te toveren op het dashboardscherm. Verdere nieuwigheden zijn keyless entry, een achteruitkijkcamera, dodehoekdetectie en een intelligent tractiesysteem met betere grip op gladde oppervlaktes (Intelligent Traction Control).
DS 4 Crossback
De grootste nieuwigheid bij de facelift is echter de geboorte van een nieuwe variant. De Crossback speelt namelijk in op de populaire trend die dicteert dat alles hoog op z'n pootjes moet staan (iets waar de reguliere DS 4 eigenlijk ook niet in te kort schoot). De crossover-variant van de 4 zit maar liefst 30 millimeter hoger en krijgt een herwerkte derrière die het geheel wat meer SUV-allures geeft. Zwarte plastiek aan de onderkant maken de ruige look af.
Stuwkracht
Onder de kap van de DS 4 en DS 4 Crossback bekende motoren van het Citroën-gamma. Voor benzinesnuivers gaat het om een 130 S&S met 130 pk, 230 Nm en een start-stopsysteem. Iets hoger staat de THP 165 S&S die zijn 165 pk en 240 Nm via een nieuwe automaat met zes trappen naar de voorwielen stuurt. Helemaal bovenaan staat de 210 S&S met 210 pk en 285 Nm, een blok dat zijn weg gek genoeg niet naar de Crossback vindt.
Dieselrijders doen het met de BlueHDI in verschillende vermogensversies; 120 pk en 300 Nm (manueel of zestraps automaat), 150 pk en 370 Nm (enkel handbak) en 180 pk en 400 Nm (enkel automaat). Dit najaar zal je het duo kunnen bestellen bij de DS-dealer.
Daar betaal je voor de basisversie, de DS 4 1.2 PureTech, minimaal 21.800 euro, de DS 4 1.6 BlueHDi kost minimaal 23.800 euro. Voor de DS 4 Crossback wordt dat 22.570 euro voor de 1.2 PureTech en de goedkoopste diesel kost dan 24.504 euro.
Recente reacties
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Eigenlijk bitter weinig, behalve dat ze op het nieuwe 'EMA'-platform moeten staan en ook ergens in...
Door Joram 4 uur geleden
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Hebben jullie al meer info omtrent de andere modellen die Land Rover onder de naam Range Rover wilt...
Door this 7 uur geleden
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 1 dag geleden