Officieel: DS 4 Facelift en DS 4 Crossback (2015)

ds-4-facelift-2015_03

DS doet het voortaan zonder het Citroën voorvoegsel. Als premium alternatief voor het merk met de twee chrevrons. De 4, die krijgt dit jaar een facelift en meteen ook een hoger op z'n pootjes staande variant, de Crossback. update: Belgische prijs

Een facelift die eer doet aan de term krijg je op de DS 4, want vooraan smoelt de C-segmenter een stuk breder dankzij het gebruik van een langgerekte grille en ventilatiegaten. Daarnaast kan je beschikken over de gloednieuwe DS LED Vision koplampen. De rest van het exterieur moet het vooral hebben van de nieuwe kleurkeuzes. Want voortaan heb je de keuze uit 38 varianten. Een deel daarvan zijn duotoon waarbij het dak, achterspoiler, spiegelkappen en velg een accentkleur krijgen.

ds-4-facelift-2015_03

Binnenin zwiert het 7-duims infotainmentscherm maar liefst 12(!) fysieke knoppen naar buiten waardoor alles een stuk strakker oogt. Dat systeem krijgt trouwens Mirror Screen-technologie om het beeld van je smartphone te toveren op het dashboardscherm. Verdere nieuwigheden zijn keyless entry, een achteruitkijkcamera, dodehoekdetectie en een intelligent tractiesysteem met betere grip op gladde oppervlaktes (Intelligent Traction Control).

DS 4 Crossback

De grootste nieuwigheid bij de facelift is echter de geboorte van een nieuwe variant. De Crossback speelt namelijk in op de populaire trend die dicteert dat alles hoog op z'n pootjes moet staan (iets waar de reguliere DS 4 eigenlijk ook niet in te kort schoot). De crossover-variant van de 4 zit maar liefst 30 millimeter hoger en krijgt een herwerkte derrière die het geheel wat meer SUV-allures geeft. Zwarte plastiek aan de onderkant maken de ruige look af.

ds-4-crossback

Stuwkracht

Onder de kap van de DS 4 en DS 4 Crossback bekende motoren van het Citroën-gamma. Voor benzinesnuivers gaat het om een 130 S&S met 130 pk, 230 Nm en een start-stopsysteem. Iets hoger staat de THP 165 S&S die zijn 165 pk en 240 Nm via een nieuwe automaat met zes trappen naar de voorwielen stuurt. Helemaal bovenaan staat de 210 S&S met 210 pk en 285 Nm, een blok dat zijn weg gek genoeg niet naar de Crossback vindt.

ds-4-crossback

Dieselrijders doen het met de BlueHDI in verschillende vermogensversies; 120 pk en 300 Nm (manueel of zestraps automaat), 150 pk en 370 Nm (enkel handbak) en 180 pk en 400 Nm (enkel automaat). Dit najaar zal je het duo kunnen bestellen bij de DS-dealer.

Daar betaal je voor de basisversie, de DS 4 1.2 PureTech, minimaal 21.800 euro, de DS 4 1.6 BlueHDi kost minimaal 23.800 euro. Voor de DS 4 Crossback wordt dat 22.570 euro voor de 1.2 PureTech en de goedkoopste diesel kost dan 24.504 euro.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Sven 21:08
afbeelding van Sven

zelfs dat had ie niet. De achterste ruiten gaan niet open. Al zullen sommigen zich nu afvragen hoe vaak ze die achterste ruiten tegenwoordig eigenlijk open zetten.

tomtom 23:32
afbeelding van tomtom

Achterste ramen open? Altijd als de auto in de zon heeft gestaan; dat geeft direct veel betere circulatie.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws