Officieel: BMW 1 Reeks facelift met nieuwe achterkant en motoren [2015]

bmw-1reeks-facelift-2015_2

Bij BMW vonden ze het tijd om te gaan gommen en hertekenen op de 1 Reeks. Dat resulteerde in een stevige facelift, die eigenlijk vooral de achterkant in het vizier had. Wij vinden het alvast beter, maar is iedereen het daarover eens?

Het staat vast dat de 1 Reeks met zijn geblokte achterlichten wat naast de BMW-familie viel. Dat was iets waar de designers dus aan moesten werken. Na veel tekenwerk - sommigen hebben het over de duurste BMW-facelift ooit - kwamen ze tot een resultaat waarbij de achterlichten overlopen in de kofferklep. We herkennen wat trekken van de 5 Reeks en ook de 3 Reeks zien we erin terug. In the flesh (we zagen hem al in het geheim, waarvoor dank BMW) lijkt de 1 Reeks ook wat meer van een coupé te hebben als je hem van achteren bekijkt. De doorlopende achterlichten laten de achterpartij schuiner ogen dan hij in werkelijkheid is. Al moesten we beloven dat we - zoals bij de VW Scirocco - de term platte Golf niet zouden gebruiken.

bmw-1reeks-facelift-2015

BMW deed ook vooraan wat vernieuwingen. Zo kreeg de 1 Reeks de looks die de 2 Reeks al langer heeft. Daarnaast zorgden ze voor een nieuwe grille en luchtinlaten. De koplampen krijgen ingebouwde LED-dagrijverlichting, terwijl LED-koplampen optioneel beschikbaar zijn.

Ook binnenin werd wat gewijzigd. De Duitsers vernieuwden het dashboard - althans de bovenzijde - terwijl een automatische regensensor, airconditioning, een BMW Radio Professional en iDrive voortaan standaard aanwezig zijn.

bmw-1reeks-facelift-2015

nieuwe motorvarianten

Niet alleen de designers hebben hun werk gehad, ook de ingenieurs hebben niet stilgezeten. Een nieuwe 116d Efficient Dynamics Edition verbruikt slechts 3,4 l/100 km (CO2-uitstoot: 89 g/km). Die versie bestond al, maar krijgt nu een driecilinder dieselmotor. Behalve deze nieuwe 116d EDE zijn er ook de 118d (150 pk), 120d (190 pk) en 125d (224 pk). Die laatste twee zijn er ook met xDrive vierwielaandrijving.

Ook het benzineaanbod begint met een driecilindermotor, de 116i, met 109 pk. De 118i - ook een driecilindermotor - krijgt 136 pk, terwijl de 120i en 125i respectievelijk 177 e 218 pk leveren. Topmodel M135i krijgt tegenwoordig 326 pk losgeweekt uit het zescilinderblok, dat zijn er 6 meer dan voorheen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
Adriaan 10:45
afbeelding van Adriaan

Er klopt toch iets niet zene met de proporties van die achterkant :s

Yannick 11:12
afbeelding van Yannick

Op foto is het inderdaad niet echt aantrekkelijk. Gisteren in het echt kunnen bewonderen en ik was helemaal verkocht. Ziet er echt strak uit.

Simon 12:02
afbeelding van Simon

Waar is die al te bewonderen? Op het salon al?

Yvesw 14:43
afbeelding van Yvesw

Enkel voor Pers en 'Vips' spijtig genoeg.

Charlie Chaplin is not Charlie Hebdo 01:59
afbeelding van Charlie Chaplin is not Charlie Hebdo

Een kat moet je een kat noemen: deze wannabe-BMW blijft een draak-op-wielen

Glenn 14:15
afbeelding van Glenn

Achterkant is precies een kruising tussen een auris en i30.
Kan beter.

senne 16:59
afbeelding van senne

Prachtig! Echt geslaagde facelift. Zowel voor- als achterkant is erop vooruit gegaan. Wordt zeker een verkooptopper!

SJoerd 13:44
afbeelding van SJoerd

Hoezo wannabe BMW, de 1 rijdt net zo goed als bv de 3-serie dus beetje slap gelul, Audi rijder zeker....

Lucas Matthys 14:02
afbeelding van Lucas Matthys

Ik vind een 1500cc dieseltje toch een beetje min voor zo een auto! (eff. Dyn.)

keunen leon 09:59
afbeelding van keunen leon

ik vind dit de mooiste 1 serie ooit, vooral de voorkant is echt geslaagd, de achterkant was even wennen, maar in het echt is het mooi, typische bmw look.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws