Autobouwers stoppen hun auto's vol met de nieuwste technologieën. Lane Assist, Apple Carplay, 360 graden camera's, instellingen voor de ophanging,... Maar uit een onderzoek van JD Power blijkt dat één op vijf van de kopers die snufjes nooit lijkt te gebruiken.
Twintig procent van de autokopers die deelnamen aan het onderzoek gebruikt 16 van de 33 bevraagde technologieën niet. 43 procent blijkt de 'in-vehicle concierge service' nooit te gebruiken, 38 procent heeft nog nooit de mobiele router in zijn wagen gebruikt. Het automatische parkeersysteem wordt door 35 procent van de gebruikers nooit gebruikt en 33 procent heeft de head-up display van zijn wagen opgezet. 32 procent heeft nog nooit gebruik gemaakt van de in-car apps.
Eerste 30 dagen
Volgens de studie zijn de eerste dertig dagen van het gebruik van een wagen cruciaal voor het gebruiken van de snufjes. Wie de technologie niet gebruikt heeft binnen dertig dagen na aankoop van de auto, zal dat waarschijnlijk nooit gebruiken in de toekomst. Daarbij speelt de verkoper van de auto een grote rol. Wie een degelijke uitleg krijgt van die verkoper, zal sneller geneigd zijn om de genoemde technologie eens uit te proberen. Ook de activatie van de items door de dealer zijn belangrijk. Als de dealer het desbetreffende systeem niet instelt bij de levering, weet de koper niet dat het erop zit.
comes in a package
Behalve het gebruik van technologieën, vroeg de studie ook naar technologie die de koper niet wil. Daaruit bleek dat 20 procent van de bevraagden 14 items als ongewenst betitelen. Dat gaat om Apple CarPlay, Android Auto of voice texting (zeg maar inspreken van sms'en). De ongewenste technologieën leiden tot miljoenen onnodige investeringen voor de constructeurs én gebruikers. De voornaamste reden waarom gebruikers sommige items verwerpen is dat het 'meekwam met de auto, maar ze het niet nodig hadden'.
De studie werd in de USA uitgevoerd tussen april en juni, en bevraagde 4.200 eigenaars die hun auto minder dan 90 dagen geleden gekocht hadden.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 9 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 9 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden