Officieel: Renault Talisman vervangt Laguna (2015)

renault-talisman-official-2015_12

Na tweeëntwintig jaar komt het verhaal van de Laguna ten einde. Diens opvolger, de Talisman, vertelt een nieuw hoofdstuk en moet een frisse wind doen zwaaien door het D-segment.

Bij Renault zijn ze uitermate fier op het design van de nieuwe Talisman. Maar goed ook, want de voorganger, de derde generatie Laguna, was nooit echt een fotomodel. Alexis Martot, hoofd exterieurdesigner, wist echter een plaatje te maken van deze Talisman. Met vloeiende lijnen en coupé-allures.

Vooraan krijgt 'ie het volwassen familiegezicht dat voor het eerst tot uiting kwam op de nieuwe Espace. Met het Renault-logo prominent in de grille en fraaie LED-koplampen er naast die onderaan bijgestaan worden door dagrijverlichting. De flank voelt langgerekt aan dankzij de naar achter geplaatste A-stijl en laat de Talisman eerder lijken op een vierdeurscoupé dan sedan. Een trucje dat wel meer constructeurs tegenwoordig toepassen.

renault-talisman-official-2015_12

Achteraan pakt de D-segmenter uit met een sterk uitgehouwen bumper die onderaan twee chromen einddempers plaats geeft. Op de kofferklep vinden we dan weer een soort van ducktailspoiler met daaronder langgerekte achterlichten die met een fijn streepje naar het Renault-logo lopen.

Kwaliteitssprong

Binnenin hadden de Fransen één belangrijk doel: de kwaliteit moest beter. Niet enkel op vlak van materialen, maar ook op vlak van bouwkwaliteit. Of ze daar in geslaagd zijn, dat kunnen we pas zeggen als we zelf eens plaats kunnen nemen. Op de plaatjes zien we alvast dat het interieur stijlelementen van de Espace leent. Daarmee bedoelen we het 8.7-duim grote rechtopstaande infotainmentscherm en de opbouw van instrumentencluster met één grote cirkel pal voor je neus. Ook pal voor je neus - maar dan iets hoger - prijkt een (optionele) head-updisplay.

renault-talisman-official-2015_12

Kijk je even niet naar het design, dan pocht Renault één van de ruimste sedans in het D-segment te hebben. Zowel qua hoofd-, been-, knie- en bierbuikruimte als qua opslagplaatsen. Zo kan je tot 25 liter kwijtraken in de cabine van de Talisman en slikt de koffer vier golftassen (of zo'n 608 liter). Op het vlak van comfort pakt de nieuwe Renault uit met stoelen die verwarmen, ventileren en massages geven. Andere noemenswaardige snufjes zijn: adaptieve cruise control, lane departure warning, safe distance alert, traffic sign detection, achteruitrijcamera en noem ze maar op.

renault-talisman-official-2015_12

Daar bovenop zet Renault hoog in met haar Multi-Sense technologie waardoor je via het bedieningspaneel op de middenconsole je Talisman kan instellen naar je eigen goesting. Parameters die je kan aanpassen betreffen het stuurgevoel, gasrespons, respons van de EDC-automaat, de actieve demping, de 4Control-vierwielsturing en o ja, de kleur van het interieurlicht.

Nieuw platform, nieuwe prestaties

Onderhuids staat de Talisman op het nieuwe CMF-platform (Common Module Family) dat ook dienst doet onder de Espace. Daardoor zou de Talisman best sportief uit de hoek moeten komen. Zeker in combinatie met de eerder genoemde - en ook optionele - vierwielsturing waarbij de achterwielen draaien en de adaptieve demping.

renault-talisman-official-2015_12

Motorisch zijn er drie diesels en twee benzines beschikbaar. De Energy dCi 110 diesel moet met zijn uitstoot van 95 g/km C02 leasingrijders overtuigen. Daarboven staat een variant met 130 pk (dCi 130) en met 160 pk (dCi 160). Benzinerijders krijgen de Energy TCe 150 en Energy TCe 200 met respectievelijk 150 en 200 pk. De dieselmotoren kunnen optioneel uitgerust worden met de zeventraps EDC-automaat (standaard op dCi 160), op de benzinevarianten is die automaat standaard.

En de stationwagen?

Dit najaar nog zal de Talisman in productie gaan. Al krijgt 'ie tegen dan wel gezelschap van stationwagenbroertje. Die wordt onthuld op het autosalon van Frankfurt en moet er samen met de Espace voor zorgen dat Renault tegen 2016 tien nieuwe (of vernieuwde) modellen in haar gamma heeft staan.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Glenn 19:01
afbeelding van Glenn

Knappe wagen.
Waarom moeten de merklogo's echter zo gigantisch groot zijn? Veel merken doen dit tegenwoordig.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws