ACEA, de Europese belangenvereniging die de autoconstructeurs vertegenwoordigt, wil dat Europa de strengere CO2-eisen pas later laat ingaan. Op dit moment is dat 2025 maar dat is volgens ACEA te vroeg.
De Europese constructeurs vinden dat ze de afgelopen jaren al heel wat inspanningen gedaan hebben om de CO2-uitstoot van hun vloot te verlagen. De afgelopen 20 jaar zakte de uitstoot met 34 procent en volgens ACEA zit men nu aan de limiet over wat nog mogelijk is.
Op dit moment is de norm van 95 g/km CO2 voor 2021 al goedgekeurd en zijn autoconstructeurs zich al aan het aanpassen om die norm te halen. De Europese Commissie buigt zich op dit moment over de strengere CO2-regels. Daarin staat dat de uitstoot tegen 2025 slechts 68 tot 78 g/km mag bedragen. ACEA wil nu dat die norm pas zijn intrede doet in 2030.
Het akkoord rond de norm van 95 g/km tegen 2021 werd pas bereikt na een heleboel toegevingen naar - vooral de Duitse - constructeurs die performante en luxewagens bouwen, met hogere emissienormen.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 15 min geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 22 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden