De geruchtenmolen draait weer op volle gang, want volgens de laatste productie ervan zou BMW op het autosalon van Frankfurt dit najaar de M3 Touring tonen. Bevestigen kunnen we dat nieuws niet, al kunnen we de boekhouders van de constructeur uit München een extra stimulans geven om het licht voor zo'n stationwagenvariant toch maar op groen te zetten.
De M3 is één van de meest iconische wagens van BMW doorheen de jaren. Een model dat er in veel maten en vorm kwam, maar nooit als stationwagen. Misschien wordt het stilaan tijd om daar verandering in te brengen, de M5 was er vorige generatie tenslotte als Touring. We geven de Duitse constructeur alvast 5 redenen mee waarom ze de M3 Touring best in productie nemen.
1: Geen enkeling meer
Vroeger was het simpel, de M3 was er als sedan, coupe en cabrio. Ondertussen hebben die laatste twee varianten een naamsverandering ondergaan naar M4. Waardoor de meest bekende vorm van de M3, de coupe, eigenlijk niet meer beschikbaar is. Er bestaat dan ook geen vrees meer dat ze de M3-benaming gaan bezoedelen met een stationwagen.
2: Praktischer
Het voordeel van een performante stationwagen is duidelijk: stukken meer plaats in ruil voor een marginaal slechtere rij-ervaring. Want laat ons eerlijk zijn, het merendeel van de huidige M3-eigenaars gaat niet elke week richting circuit. Die paar extra kilo's zullen in de realiteit dus niet gevoeld worden, de extra stouwruimte wel.
3:Audi en Mercedes plagen
Audi heeft al jaren de RS4 Avant, Mercedes al jarenlang de C 63 AMG Break. Het is dus gek dat BMW nooit op de proppen is gekomen met de M3 Touring. Zeker omdat ze daardoor toch wat klanten kunnen afsnoepen van hun rechtstreekse concurrentie...
4: De tofste driving station?
Bij de M-divisie slagen ze altijd om zeer evenwichtige voertuigen te creëren. Wagens die je hopen plezier geven zonder je elke bocht van kant te willen maken. In die zin kan de M3 Touring misschien wel eens de tofste stationwagen zijn voor 'drivers'.
5: Het momentum hoog houden
Met de komst van zo'n M3 Touring zou BMW terug de spotlight zetten op heel het M3/M4 gamma. Waardoor klanten die niet eens in de markt zijn voor een stationwagen misschien wel terug de M4 Coupe ontdekken en besluiten er ééntje te kopen.
Wat vinden jullie? Moet BMW een M3 Touring maken?
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 15 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden