Rijtest: Renault Twizy in België

Rijtest: Renault Twizy in België

"Dat oranje ding dat ze komen afzetten, is mijn vervoer voor de komende week," vertel ik aan de omstaanders wanneer de Renault Twizy wordt afgeladen van de truck. Wat volgt is hoongelach. Wat later staan al de lachers wel rond het wagentje om te kijken onder welke noemer ze hem moeten plaatsen. Dit is wellicht de test met de meeste geïnteresseerden en kijkers. Ook al hoort niemand deze aankomen.

De lijnen van de Twizy blijken al meteen discussiepunt. De ene is er weg van, de andere vindt het verkeerd ontworpen. De opstelling van de auto met twee personen achter elkaar en de motor onder de tweede persoon, maakt dat de wagen ongeveer even breed is als ie hoog is. In beide gevallen is dat niet veel. De breedte bedraagt slechts 1,25 meter, de helft van de toegelaten breedte. Hij is ook amper 2,5 meter lang, waardoor hij in elk gaatje past, dat is alvast een pluspunt. Achteraan kreeg hij één centrale lichtunit, aangevuld met bolletjes voor de richtingaanwijzers. Dat maakt dat hij er een beetje uitziet als een cycloop.

Rijtest: Renault Twizy in België

Over het interieur, als je dat al zo mag noemen, is weinig te zeggen. Je krijgt een dashboard, een Renault-stuur met airbag en twee hendels voor de beschikbare instrumenten. Geen cruise control, geen navigatie, geen radio. Wel een kleine boordcomputer die aangeeft hoe ver je nog kan rijden en hoe ecologisch je aan het rijden bent, door middel van bolletjes. Dat is overigens niet moeilijk, zonder extra inspanning haalden wij het maximum aantal. Wie het gaspedaal intrapt ziet ook de mate waarin hij energie verbruikt. Trap je tijdens het rijden op de rem of laat je bij hoge snelheid het gaspedaal los, dan zie je dat er energie terugvloeit naar de accu's. Deuren zijn al een optie en het feit dat er geen ramen inzitten (kostenbesparing, weet je wel) doet menigeen de wenkbrauwen fronsen.

Rijtest: Renault Twizy in België

Collega Pieter kon de wagen in het zonnige zuiden testen, ikzelf doe het nummertje over in ons Belgenlandje. De eerste dag van de test wordt meteen een fikse onweersbui voorspeld, het perfecte moment om de wagen op watervastheid te testen. Toch gaat de regenbui aan onze regio voorbij, dus blijven we achter, voorbereid in een te warm regenpak. Daar zit je dan, je kan niet even de airco aanzetten. Ook verwarming is afwezig en dat voelen we dan weer als we 's ochtends in de file naar het werk staan aan te schuiven. De wind blaast lekker door het interieur en daar krijg je koude vingers van, half juni met handschoenen achter het stuur zitten is dan weer geen zicht. Het euvel van de wind wijten we aan de vier wielen, die ervoor zorgen dat je mee in de file staat terwijl je vrienden motorrijders je lustig voorbij-filefilteren.

Rijtest: Renault Twizy in België

Bij snelheden tussen de 0 en de 50 km/u hebben we overigens weinig last van de wind, die pas bij hogere snelheden weer van zicht laat horen. Snelwegen mijd je best met een auto die maar 80 km/u aan kan, de vrachtwagens zouden je wegblazen. Wie echter secundaire wegen doet (max. 90 km/u) krijgt heel wat windgeruis maar voelt die wind zelf amper of niet. Bij die snelheden kraakt en piept het hele interieur dat het een lieve lust is. Dat de remschijf wat sleept helpt niet bij de comfortbeleving van de auto, die egenlijk vrij hard is afgesteld. Het lijkt erop dat Renault al het geld in een goede technologie heeft gestoken en er vervolgens voor gezorgd heeft dat de wagen er opvallend uitziet. Voor de afwerking en gebruikte materialen was er precies geen geld meer over. Dat is ook de eerste indruk die je krijgt bij het openen van de (optionele) deuren, die voelen erg licht en plastiekerig aan, waardoor je het hele hippe imago ziet instorten in de ogen van diegene die de deur opendoet. Nog iets opvallend, een zonneklep is niet aanwezig, dus je hebt ook best een zonnebril bij de hand, want je relatief hoge voorruit biedt weinig bescherming tegen een laagstaande of fel op kop schijnende zon.

Rijtest: Renault Twizy in België

Een veelgehoorde vraag bij de omstaanders is waarom er geen slot werd aangebracht op de deuren. Op die manier zouden mensen veel minder de neiging hebben om zelf in je wagen te gaan zitten, iets wat ik veel te horen kreeg. Hoewel de auto mooi afgesloten op een moto-parkeerplaats stond, voelden mensen toch de drang om het portier te openen en in te stappen, zelfs al was ikzelf niet in de buurt. De splinternieuwe moto die ernaast stond, werd ongemoeid gelaten. Waarom 'breken mensen in' in je Twizy, maar gaan ze niet op het zadel van een moto of fiets zitten in dezelfe situatie? De aparte Twizy lijkt een beetje publiek bezit te zijn.

Het rijden zelf is opnieuw een aparte ervaring, al is de motor minder pittig dan bij de eerder geteste C-Zero, om er maar eentje te noemen. De 11 kW is voldoende om de 475 kg zware Twizy voort te stuwen, al merk je dat het koppel het bij 50 km/u voor bekeken houdt. Het koppel is overigens wel beschikbaar vanaf stilstand, waardoor we bij het optrekken aan de verkeerslichten gelijke tred hielden met een Skoda Superb taxi met DSG-bak. Leuk, want je merkt ook dat de medeweggebruikers niet verwachten dat dat kleine ding zo vlot meegaat. Je merkt dat ze wat komen 'duwen' omdat ze je opzij willen terwijl je toch de toegelaten snelheid rijdt, al is dat ook omdat de achterkant van de Twizy niet zover van je ligt als bij een grote break. De radius bedroeg zowat 70 kilometer bij de start. Achteraf bekeken reden wij een goeie 65 kilometer en hadden we nog 15 kilometer te gaan toen we hem in het stopcontact staken. De Twizy is de eerste elektrische auto wiens laadsnoer niet in de koffer te vinden is. Het spiraalsnoer wordt vooraan in de neus opgeborgen in een klein bergvak, naast de tank voor de ruitensproeiervloeistof. De opening van het bergvak is op zich wel fout ontworpen, tegen de wind in. We vragen ons af hoelang het duurt vooraleer het eens openvliegt tijdens het rijden. Eigenlijk had Renault het systeem zelfs beter kunnen integreren achter het - lichtblauwe - Renaultlogo. Opladen doe je in drieënhalf uur, al zorg je best dat je dicht tegen het stopcontact staan, want de draad meet slechts drie meter. Wij vonden de vier meter lange kabels in de Nissan LEAF en Citroën C-Zéro al erg kort.

Rijtest: Renault Twizy in België

Prijzig is de Twizy niet, al moet je wel wat geld op tafel kunnen leggen als je hem wilt kopen. Een prijs van 6.990 euro is de goedkoopste, al heb je dan slechts de Twizy45 die 45 km/u rijdt maar die je wel met een  A-rijbewijs voor bromfietsen kan rijden. De goedkoopste 80 km/u kost al 7.690 euro. Beide versies zijn te verkrijgen in drie uitrustingsniveau's, waarbij vooral de kleuren en interieurmaterialen verschillen. De duurste versies kosten respectievelijk 7.790 euro en 8.490 euro. Dan kan je je de vraag stellen of je niet beter kiest voor een Twingo. Die begint bij 9.700 euro (1.2 75 pk Authentique) maar daarmee zit je wel volledig droog voor de regen, kan je gerust naar de winkel en kan je als je wil ook drie extra inzittenden meenemen. Je staat er even goed mee in de file, al loopt de verbruiksrekening bij een Twingo wel wat hoger op en krijg je een hogere onderhoudskost mee. Ook zal niemand je vragen of de ruiten ook dichtkunnen en of er wel twee personen in je auto kunnen. Naar de winkel ga je niet met je Twizy, daar zijn te weinig bergvakken voor. Je kan je rugzak kwijt op de achterste zitplaats, al raadt Renault af om voorwerpen zwaarder dan 10 kg mee te zeulen op die plaats, vanwege de impact bij een botsing. Renault biedt wel aparte rugzakken aan, die bevestigd kunnen worden op die zitplaats. Op dezelfde manier bieden ze ook een zitverhoger aan, zodat je kind (vanaf een jaar of 3) kan meegenieten van de geuren die de Twizy binnenwaaien tijdens het rijden.

Rijtest: Renault Twizy in België

Bij Renault hanteren ze trouwens een prijzenpolitiek waarbij de accu niet is inbegrepen, je huurt deze apart. Het voordeel is dat je de batterij eenvoudig kan laten wisselen - in de centra die ze her en der nog aan het opzetten zijn - en dat je je weinig zorgen moet maken over de levensduur van de vrij dure accu. Het nadeel is dat er maandeijks nog een extra bedrag wordt gefactureerd voor je accu, afhankelijk van het aantal kilometers die je doet. Op een basis van 36 maanden en 5.000 kilometer per jaar, betaal je 50 euro per maand. Dat loopt op tot 164 euro per maand, al moet je daarvoor wel 40.000 km per jaar afleggen in je Twizy, dat is meer dan 100 km per dag, elke dag. Wie de 50 euro per maand-formule kiest, betaalt met zijn Twizy nog steeds minder aan totale energiekost dan bij de gezinsmonovolume die elke dag zijn kilometers rijdt. Die gezinsmonovolume kan dan voor de deur blijven staan voor de uistapjes met de hele familie in het weekend. Of je verkoopt hem en maakt gebruik van de voordelige huurtarieven voor Twizy-rijders die Renault op zijn huurwagens aanbiedt.

Rijtest: Renault Twizy in België

De Twizy is een showproduct. Je krijgt er niet alle voordelen van een moto mee, maar hebt wel wat nadelen van de auto. Je neemt ook wat nadelen van de moto over waardoor een Twizy eerder in warmere zuiderse landen een hit zou kunnen worden. Bij ons doe je het vooral om op te vallen. Zie de Twizy dan ook als een leuke tweede wagen, die je gebruikt voor korte afstanden als woon-werkverkeer. Buiten de filerijke wegen heb je een aangename auto die de nodige aandacht trekt. Daar moet je dan wel bijnemen dat je een pover materiaalgebruik krijgt en ook de afwerking nog wat beter kan. En dan worden die 7.000 euro wel wat veel, als je naar de scooteralternatieven kijkt.

Tekst: Sven Geiregat

Foto's: Nathan Gevers

Met dank aan Renault België voor de testwagen

Specificaties

Motor

3CG elektrisch

Vermogen

17pk

Koppel

57 Nm

Overbrenging

elektrisch, 1 versnelling

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

475 kg

Topsnelheid

84 km/u

Prijs testwagen

€ 7 690.00

Prijs basismodel

€ 6 990.00

0 tot 100 km/u

0.00 sec

Gemiddeld testverbruik

0.00 L/100km

Max. kofferinhoud

31 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (22)

Plaats een reactie
Trobken 13:34
afbeelding van Trobken

Een test met verslag waar ik me volledig kan in vinden.
Ik heb de Renault Twizy ook te leen gekregen voor 2 dagen.

Of de prijs moet nog 'n goeie 2000€ dalen of de techniek moet nog een "2000€" waardevoller worden (bv. betere afwerking, grotere actieradius, betere deuren (ook al zijn ze een optie), een elektrische auto zonder standaard USB-aansluiting in de wagen?, led-verlichting i.p.v. halogeen lampen, ...

Maar chapeau van Renault dat ze -als pionier- deze Twizy toch uitbrengen...
Voor m'n woon-werk verkeer heb ik er aan gedacht, maar om als 1 persoon 2 wagens te hebben, da's toch overdreven (duur).

Yannick 00:33
afbeelding van Yannick

is idd een ding dat je al redelijk vaak tegenkomt! moest ik intresse hebben in dit soort wagen(?) dan verwacht ik inderdaad ietsjes meer luxe. ik had ook meer verwacht van het door de R.S. devisie ontwikkelde onderstel... die standaard bandjes zijn echt niets waard. leuke Metzeler scooter bandjes eronder en gaan!

Yvesw 18:05
afbeelding van Yvesw

Als dit ding uitgroeit tot een verkoopstopper in België eet ik mijn klak op en mag Autofans er een videoverslag van maken!
De Twizzy is gewoon een gimmick die in dit land niet echt een doel bied. Hij heeft te weinig panelen om er reclame op te plakken en buiten de stad is het totaal nutteloos. No no no...

In het buitenland zie ik dit ding weer wel zijn nut bewijzen. Op een zonnig eilandje rondzoemen met een Twizzy i.p.v. een "brakgereden" scooter waar je het veiligheidsgevoel op hebt van een Sharia For Belgium aanhanger in het hoofdkantoor van Vlaams Belang... Daar kan ik me wel in vinden. :)

Trobken 14:12
afbeelding van Trobken

De voorlopige conclusie die je uit de enkele reacties hier (maar uit de vele reacties die ik zelf kreeg, toen ik er mee reed) eenduidig.
Leuk idee en moedig van Renault om dit uit te brengen maar (nog) niet goed genoeg (of dus te duur) voor gebruik in de Lage Landen.

Ik kijk wel uit naar 'n update van de Twizy of naar wat de eventuele concurrenten hierop gaan uitbrengen.

Kristof 23:14
afbeelding van Kristof

Ik heb er zelf een sinds begin juni, de eerste in Antwerpen. Ik heb reeds 1400 km op de teller staan in bijna twee maanden tijd. Ik heb er geen spijt van dit ik deze gekocht heb. Ik kreeg vandaag de BIV overschrijving aan: 61,50 euro. Jaarlijkse verkeersbelasting: 0 euro. Belastingsteruggave aankoopfactuur: 1400 euro. Elektrische oplading kost 0,50 tot 1 euro per keer, momenteel voor mij is het gratis in mijn parking. Onderhoud: amper (wat valt er te onderhouden buiten de remmen?). Dus die 50 euro per maand wordt ruimschoots gecompenseerd door de voordelen. Door de huur van de batterij is de doorverkoopwaarde ook hoger aangezien de batterij altijd goed zal zijn en anders krijg je een nieuwe. Automerken die de batterij verkopen zou ik geen tweedehandswagen van durven kopen die enkele jaren oud zijn en al wat km op de teller hebben. Ivm die radio enzo. In mijn Twizy zit een audiokit met iPod, USB en bluetooth aansluiting. Dus die zaken zijn zeker te verkrijgen.

Luc Provost 22:49
afbeelding van Luc Provost

1 0 0 0 % gelijk heb je Kristof! Ik heb mijn pikzwarte Twizy Tec80 nog geen 2 maanden en heb reeds 2000km op de teller staan. Dat "ding" komt niet meer van onder mijn kont ;)
Het is echt te gek. Goedkoop in verbruik, enig en relaxt in het rijden, perfect als aandachtstrekker, super in onderhoud en schoonmaak, pittig en sexy....Ik heb er nog geen seconde spijt van. Om te ontstressen rijd ik soms mijn "tank" eens leeg. Een aanrader. Ik baat een camping met taverne uit en denk er sterk aan een Twizy-treffen te organiseren als ik genoeg geïnteresseerden pop de been krijg.

Dequal 23:56
afbeelding van Dequal

Heb geen Twizy, maar als het in de buurt is kom ik zeker eens langs! Al is het maar om een ritje mee te mogen rijden! Blijven inderdaad plezante autootjes om met te rijden!

Jan Grijs 11:30
afbeelding van Jan Grijs

Waar hebt ge uw Twizy laten verzekeren?!

Elie Van Theemsche 14:32
afbeelding van Elie Van Theemsche

Pas eentje gekocht ik wil wel komen naar uw meeting
Twizy technic 80 . Elie

Wim 15:08
afbeelding van Wim

Heb er ook een gekocht. echt super Color uitvoering 80/u. Lekker pittig en goede wegligging. De batterij is wel snel leeg als je wat "sportief" omgaat met de gaspedaal. Denk 50-75 km realistischer is dan pakweg 100 km die Renault toekent. Heb hier ook nog een Hyundai Accent vgt staan met 110 pk en zelfs die vind ik niet zo leuk als de twizy. Maar ja ieder zijn ding ;)

Kim 05:41
afbeelding van Kim

Begin juli 2013 kochten wij een Twizy80. Over het voertuig zelf kan ik kort en duidelijk zijn: ook al is het ding niet echt kwalitatief afgewerkt (maar dat kan je van een Frans merk ook niet verwachten), en is het pokke-hard afgeveerd waardoor kassei-banen en putten een ware hel worden, toch slaagt de Twizy er bij iedere rit in om een glimlach op mijn gezicht te toveren. De Twizy is best te vergelijken met een karting-wagentje met een dak. Het ding rijdt geweldig in stadsomgeving en zelfs op secundaire wegen kan hij zijn mannetje staan. De wijzende kinderen, verwonderde/geïntrigeerde dames, en heren die een "thumbs up" geven aan de verkeerslichten... Het maakt het alleen maar des te leuker. We kochten de Twizy als 3de voertuig met als enige bedoeling om bij mooi weer wat rond te toeren, te winkelen, ... Maar we rijden ondertussen bijna dagelijks met de Twizy, zelfs naar het werk. In mijn geval zo'n dikke 40km enkel. Ik moet hem dan wel opladen op mijn werk of raak niet meer thuis (gemiddelde snelheid bijna constant 70-80km/u). Over het voertuig op zich niets dan lof... Jammer genoeg verplicht Renault om een omniumverzekering te nemen op de batterij. Dit zorgt ervoor dat de prijs van je polis meer dan verdubbeld! In ons geval van 177 euro (B.A.+ rechtsbijstand + verzekering bestuurder), naar 365 euro! M.a.w. kost de maandelijkse huur een pak meer dan de 50 euro waarvan sprake (contract van 36 maand / max. 7500 km per jaar).! Ook de communicatie hierover door Renault is op ze'n minst dubieus te noemen. Men spreekt namelijk pas over deze verplichting tot het nemen van een omnium op de batterij, nadat je het koopcontract hebt ondertekend... En als kers op de taart kregen we bij Ethias, KBC, AXA en TOURING geen verzekering, omdat zij geen aparte omnium wilden geven op één onderdeel van een voertuig (de batterij dus). Conclusie: we konden enkel een verzekering krijgen bij RENAULT-verzekeringen. Een erg uitgekookte markt-strategie als je het mij vraagt. (En ze flikken dit blijkbaar voor alle voertuigen uit hun ZE-gamma).

Benny 04:06
afbeelding van Benny

Wij hebben onze Twizy laten opvoeren! De ECU werd geherprogrammeerd en hij rijdt nu vlot 100km/u !!!!!!!!! Als je eens zoekt op 2dehands.be naar "opvoeren twizy" vind je de advertentie wel. GEWOON DE MAX!

Kawa 11:35
afbeelding van Kawa

@ Benny, wat is het effect van het opvoeren van de snelheid ten opzichte van je reikwijdte? Hoever kan je nu nog rijden? Ben zelf de opties aant bekijken voor er 1 aan te schaffen en de 'opvoering' zou me wel een leuk effect geven

Benny 20:21
afbeelding van Benny

Hallo Kawa, sorry dat ik je bericht nu pas opmerk. De reikwijdte is na de tuning eigenlijk dezelfde dan voorheen. Enkel wanneer ik met veel tegenwind erg lang op de snelweg rijd aan max. snelheid, zakt mijn rij-bereik. Maar zelfs dan doe ik nog zo'n 45km afstand en hou nog 20% over van de batterij-capaciteit.

Herman 12:13
afbeelding van Herman

dag
heb in het tel nog van de persoon die je Twizy heeft opvoerd !
wil graag mij ook laten doen maar kan het tel niet meer online vinden

Thanks Herman

Jan Grijs 11:29
afbeelding van Jan Grijs

Ben je nog steeds bij Renault verzekeringen en ben je daar nog content van?

Jan Grijs 11:56
afbeelding van Jan Grijs

We hebben hier hetzelfde voor, net iemand aan de lijn gehad van Renault verzekeringen, sinds 4 a 5 maand verzekert Renault zelfs haar EIGEN batterijen niet meer in omnium?!??! Dit terwijl ze dat contractueel eisen, voor een product "ominium batterij" dat niet eens beschikbaar is op de markt ??!??? Leuk dossier voor de advocaat...

fonteyne sven 20:47
afbeelding van fonteyne sven

iemand ervaring van hoeveel verzekering je betaald voor een twizy 80 technic ?
per jaar ...

Jan Grijs 11:28
afbeelding van Jan Grijs

Net offerte binnen van AXA voor omnium Twizy na veel 5'n en 6'n ("hoeveel CC is da meneer??") ge zit aan 650,- jaarlijks incl. ARAG rechtsbijstand, voor Twizy 80. Dat is belachelijk veel voor een veilig autootje waar je slechts 90 km/u mee kunt en slechts 7500 km per jaar. Men is totaal nog niet aangepast aan Twizy en deze auto is al bijna 4,5 jaar op de markt....

Gilles 12:28
afbeelding van Gilles

Ik ben momenteel aan het kijken om een Twizy aan te schaffen tweedehands omwille van het feit dat de batterij zoals hierboven vermeld steeds goed zou moeten zijn omwille van die maandelijkse huur.
Nu lees ik hier heel veel "problemen" ivm verzekering. Iemand een idee hoe dit in 2016 mee gesteld is en hoeveel dit mij jaarlijks zou kosten? Ik zou graag een 80 versie nemen.
Gebruik: woon-werk verkeer.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws