Motornieuws kom je niet vaak tegen op Autofans, maar KTM heeft zo'n speciale beslissing genomen, dat het wel eens een precedent voor de toekomst kan scheppen. Want het Oostenrijkse bedrijf heeft besloten om geen straatlegale superbikes meer te maken omdat die dingen gewoonweg té onveilig zijn. Een moedige beslissing?
In een interview voor een Amerikaans magazine deed de CEO van KTM, Stefan Pierer, de toekomst van het merk uit de doeken. Daarin wordt gerefereerd naar de MotoGP en de circuitafgeleide motoren die daaruit zullen volgen. Op de vraag of er ook een 'MotoGP-machine voor de openbare weg' zal komen kwam een verrassend antwoord:
Nee. En laten we eerlijk zijn, wanneer je superbike meer dan 200 pk haalt, dan kan je nog moeilijk zeggen dat het op de openbare weg behoort. Het past gewoon niet meer in het verkeer.'
Momenteel heeft KTM nog de RC8 in productie, maar wanneer de nieuwe RC16 komt, zal die enkel nog voor circuitgebruik zijn zonder homologatie voor de openbare weg. 'Het wordt een heerlijk machine, maar met de steeds toenemende veiligheidseisen ben ik bang dat zo'n motor gewoon niet meer thuis hoort op de openbare weg,' aldus Pierer.
Heeft hij een punt?
Recente reacties
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 10 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 14 uur geleden
Dit is de beste EV die je momenteel kan kopen, aldus Test Aankoop
Dit moet haast wel een advertorial zijn. In vrijwel elke uitgebreide test is de conclusie dat je de...
Door Ruud 16 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Die belasting is wel eenmalig, beetje vergelijkbaar met de BIV hier. Met als grootste verschil dat...
Door this 16 uur geleden