Rijtest + Video: Toyota Auris HSD Touring Sports

Toyota-Auris-Hybride-Touring-Sports-HSD-TS

Ons oordeel over de Auris HSD enkele maanden terug was volgens velen in de reacties onterecht. Daarom geven we de groene Japanner nog een herkansing. Toyota, die gaf ons prompt 170 liter extra bagageruimte mee.

Om te beginnen geven we een korte samenvatting van de conclusie die we trokken in juni van de Auris HSD:
"Het grootste nadeel van de Auris HSD is misschien wel dat je steeds bewust moet zijn dat je met een hybride onderweg bent... Continu ben je bezig met zo weinig mogelijk te verbruiken... Kan je daar voorbij zien, dan krijg je voor 24.660 euro een unieke wagen in zijn klasse en een hoop waar voor je geld."

Niet heel positief, maar ook allesbehalve afbrekend. Nu we al wat ervaring hebben in onze rechtervoet met de Auris hybride, kan een nieuwe test ons misschien beter bevallen. Terug dezelfde wagen van stal halen leek ons wat saai. Daarom namen we de Auris HSD Touring Sports (TS), de eerste stationwagen met hybridetechniek in het C-segment.

Gatlelijk...

De verschillen tegenover de "reguliere" Auris zijn minuscuul. In vooraanzicht kan je het verschil niet eens bemerken. Waar het verschil wel duidelijk wordt, is en profil. Daar toont de iets langere Touring Sports een stuk dynamischer. Vooral de raampartij oogt een pak natuurlijker dan de afgekapte variant van de Auris Hatchback.

Waar het dan wel fout loopt is bij de achterpartij. Toyota had het blijkbaar moeilijker om de extra ruimte te omkleden met een achterbumper en besloot dan maar om een joekel van een gesmolten plastic blob er omheen te gooien. Hoewel we de term bubble butt niet snel uit onze spreekwoordelijke pen toveren, kunnen we niet anders dan de achterbumper van de Auris TS zo omschrijven.

Toyota-Auris-Hybride-Touring-Sports-HSD-TS

...ten voordele van kofferruimte

Maar goed, die lelijke achterbumper heeft wel zijn nut. Samen met het aangegroeide abces, groeit ook de kofferruimte behoorlijk. In de Touring Sports kan je achteraan zonder moeite 530 liter aan bagage kwijt. Gooi je de achterzetels plat, dan slikt de Auris TS een waanzinnige 1.658 liter. De Ford Focus Clipper (490l - 1.516l) en de Hyundai i30 Wagon (415l - 1.395l), twee belangrijke concurrenten, krijgen gewoonweg het schaamrood op de wangen bij het aanhoren van zo'n cijfers.

Om de cijfers helemaal in perspectief te brengen, in maximale kofferinhoud doet een Audi A6 Avant het maar 22 liter beter (dat zijn ongeveer twee sixpacks van je favoriete frisdrank).

Grootste eco-run ooit in het zuidelijk halfrond van provincie Antwerpen

Tot nu toe hebben we geconstateerd dat de Auris TS in profiel best wel knap is en dat de koffer meer slikt dan Charlie Sheen op een feestdag, maar hoe rijdt de Auris Touring Sports Hybride? Niet anders dan de gewone Auris Hybride. Binnenin blijven alle knoppen op dezelfde plaats en technisch is er geen enkel verschil. Zelfs de wielbasis blijft identiek. Enkel het gewicht stijgt wat - al komt dat waarschijnlijk door die achterbumper. Zo'n 50 kilogram om correct te zijn. Al is hij met zijn 1.335 kg nog steeds geen zware rakker.

Op aanraden van de reacties uit vorige rijtest reden we de Touring Sports als een echte leasingrijder; zonder zorgen te maken over het verbruik. Het resultaat was een gemiddeld verbruik van 5,1 liter per 100 km. Amper 0,2 liter meer dan onze vorige test. Die extra druppels per 100 kilometer wegen echter niet op tegenover het rustgevend gemak dat we in ruil kregen. Deden we echter ons uiterste best in de grootste eco-run die het zuidelijk halfrond van de provincie Antwerpen ooit heeft gezien, dan kwamen we op een verbruik van 3,4 liter per honderd kilometer. Dat is 0,6 liter beter dan de fabrieksopgave. En eerlijk gezegd, moesten we niet eens zoveel moeite doen...

Toyota-Auris-Hybride-Touring-Sports-HSD-TS

Conclusie

Met een meerprijs van 1.160 euro tegenover de Auris Hatchback HSD doe je met de Touring Sports eigenlijk het betere koopje. Het verbruik blijft gelijk en de Touring Sports ziet er nog beter uit ook, de achterkant buiten beschouwing gelaten. Niet alleen dat, je krijgt ook nog eens een Stille Oceaan aan extra ruimte. Op leasingvlak is dit gewoonweg een topper in alle opzichten. Voor een particulier blijft het wel een scherpe meerprijs tegenover de concurrentie. Die meerprijs kan je wel rechtvaardigen door de hybride-technologie en de knappe uitrusting die je standaard krijgt op de Auris TS Hybrid.

Op vlak van rijden, neem het gewoon van onze lezers/ reageerders aan, rij dit ding gewoon zonder al te veel na te denken over het groene imago. Dan wordt het best wel een aangenaam transportmiddel. Spannend zal het echter nooit worden...

Vanwege onze eeuwige zoektocht naar vernieuwing, zijn sommige foto's interactief. Hou je dan ook niet in om de filmpjes te bekijken die achter de foto's zitten.

Specificaties

Motor

1.8 benzine- en elektromotor

Vermogen

136pk

Overbrenging

Continu Variabele Transmissie (CVT)

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 335 kg

Topsnelheid

180 km/u

Prijs basismodel

€ 25 820.00

0 tot 100 km/u

10.90 sec

Gemiddeld testverbruik

5.10 L/100km

Min. kofferinhoud

530 L

Max. kofferinhoud

1 658 L

CO2-uitstoot

87 g/km

BIV

€ 42.00

Rijtaks

€ 309.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (21)

Plaats een reactie
Carlos 12:09
afbeelding van Carlos

Het enige wat mij wat stoort is het rechthoekige dashboard. Voor de rest vond ik deze wel leuk rijden.
Betreft de filmpjes ^^ blijven doen!!! ;-)

cliff haerden 12:59
afbeelding van cliff haerden

Voila :) ik heb de mijne nu 15.000 km en nog geen seconde spijt van. Ik het tevens een test gedaan of hij echt zo langzaam is en voor een eco kar te zijn is hij rapper dan al de rest wat mijn collega's krijgen als firma ketel. In powermode gemeten met gsm app doe ik 7.8 seconden tot 100 en dat is best netjes. Een octavia 1.6 DSG laat ik makkelijk achter en hebben we geprobeerd. Enige dat ik echt jammer vind is dat er optioneel geen adaptive cruisecontrol was maar verder is het een op en top goed ding en kan ik niets maar dan ook niets klagen. Voordeel alle aard 1206 euro voor een Full option, automaat en break met 5 jaar garantie, ik daag jullie uit om mij een alternatief te vinden. Owja ... de koffer is dan wel vrij groot. Beenruimte achterin vind ik wel wat minder.

JanMijnBotte 12:19
afbeelding van JanMijnBotte

Hmm, dat "gemakkelijk" achter laten gaan we toch eens opnieuw moeten testen hoor :p

tjongejonge 18:22
afbeelding van tjongejonge

Octavia 1.6, dat is zo ongeveer de traagste auto op de markt.

7,8 sec, dat zijn bijna BMW 320d tijden, ik vrees dat die app er wel heel ver naast zit.

Waarom zijn Toyota bestuurders altijd zo overdreven positief? Heb lang geleden testrit gedaan met prijs, viel enorm tegen en zoop benzine. Veel recenter met een is300h die mss geen ramp is, maar zeker niet in dezelfde league zit als BMW 3 of mercedes c

luc 16:39
afbeelding van luc

Uw reactie
in 7.8 sec. naar de 100km/h ?? hmm, kweetnie hoor.. tot 80km/h dat mss wel, m'n O2 1600 crtdi, 5v. gaat binnen 11 tellen ook naar de 100...

Glenn 19:36
afbeelding van Glenn

0-100 in 7.8? Typfout of optimistische app ;-)
Als leasebak is het idd een topper. Zou ik zelf wel durven kiezen (maar dan wel in het zwart om die achterkant te camoufleren)?

Wim 14:40
afbeelding van Wim

De rationele mens in mij vind dit gewoon een zeer aantrekkelijke wagen :)

7.8 lijkt me ook niet echt realistisch, de opgegeven 10,9 eerder wel :) Anders moeten we jou exemplaar eens nameten en desnoods op de dyno zetten :)

Ronald 20:08
afbeelding van Ronald

Mn prius ( die lichter is dan de auris break) doet 7,9 s over 0-100, het zou toch kunnen kloppen. Aant stoplicht kan geen enkele 320d noch a4 tdi volgen. Zelfs een chrysler 300c met een 211 pk diesel kwam ging pas boven de 155 voorbij. Ik wil zeker niet zeggen dat een hybride een sportwagen is maar met de elektromotor die vanaf 0 dadelijk al zijn koppel vrijgeeft is dit toch wel lekker rijden. Aan de non-believers: gewoon eens proberen en je zult versteld staan

tjongejonge 18:25
afbeelding van tjongejonge

Wat een onzin

Adriaan 21:34
afbeelding van Adriaan

Ik heb zelf ook al met de prius en lexus ct gereden, echt traag zijn die niet, maar sneller dan een 320d? serieus? Nee sorry, echt niet. Sneller dan een 316d, daar wil ik nog over debatteren, maar een 320d, nop.

Ronald 14:45
afbeelding van Ronald

ik begrijp best dat het ongeloofwaardig klinkt maar het is toch de realiteit in power-modus. Hier in deze reacties kun je dit terug lezen en ook elders op het internet kun je deze ''onzin'' terug lezen en op youtube zien. Maar er zullen altijd wel mensen zijn die niet kunnen zien of geloven wat ze niet willen zien of geloven
De reden van deze acceleratie is nochtans erg simpel: het directe koppel van de elektromotor.
De tesla is met 250 pk minder ook sneller bij een optrektest over 500 m dan een Ferrari,
De tesla is 100 x mooier en sexier dan een hybride toyota maar beiden genieten van de kracht van elektriciteit.

Ronald 15:47
afbeelding van Ronald

Mn vrouw rijdt met een 320d touring automaat van 163 pk. Met deze 320d hebben we het eens uitgeprobeerd.
Maar men gaat volgens mij in de discussie believers en non-believers over verbruik en snelheid voorbij aan het prachtige stuk uiterst betrouwbare techniek dat de toyota/lexus hybride eigenlijk is. Over uiterlijk kan je redetwisten maar als autoliefhebber is de hybride en elektrificatie ( bvb porsche 918, teslas, koenigsegg maar ook normalere hybrides zoals volvo d6 of lexus/toyota) mooie evolutie in autoland: meer snelheid voor minder verbruik

Glenn 21:04
afbeelding van Glenn

Ik ga morgen ook zo'n app downloaden. Gemakkelijk 100pk erbij.
Kan ik met de Focus 1.6tdci op RS'en gaan jagen.

Cliff Haerden 13:40
afbeelding van Cliff Haerden

iedereen heeft altijd een mening ... ga er 1 testrit mee doen bij de dealer ... powermode knopje in duwen en test het zelf voor je komt zeggen dat ik lieg ;-) ik heb er zelfs filmpje van gemaakt en we hebben het al paar keer getest. Rond de 8 is haalbaar.

Ik ga hier niet verkondigen dat het een sportief rijgedrag als bv een mx5 heeft maar het is een veel sneller ding dan bv een 1.6 tdi met dsg bak uit de VAG groep en laten we eerlijk zijn dat is zowat wat de meeste mensen krijgen als leasebak.

Kevo 11:17
afbeelding van Kevo

My Toyota is fantastic!
Ik rijd reeds 15000km met zo'n ding. Bij mij is het een rode geworden, zodat ik hem gemakkelijk kan terugvinden op de parking. Optrekken in 7.8 s heb ik nog nooit geprobeerd - dan maakt hij trouwens veel te veel lawaai - maar ik rijd hem wel als de bovengenoemde leaserijder en dan zit ik nu op een gemiddeld verbruik van 5.8l. In de zomer was dat 5.2l. Winterbanden en kouder weer hebben dus een redelijke impact.

Minpunten:
* Een actieradius van 600km is wennen als je uit een spaardiesel komt. Het ontbreken van het tractorgeluid dat bij zo'n spaardiesel hoort maakt dan weer veel goed.
* De alom bejubelde grote koffer valt mij eigenlijk een beetje tegen. De vormgeving is bij de Auris TS niet vierkant genoeg. In de Premium versie "krijg" je een geluidssysteem met subwoofer die de nodige plaats inneemt, en de (vermoedelijk) handige dubbele bodem speel je dan kwijt. Had ik bij nader inzien beter niet gedaan.
* Het multimediasysteem en mijn Blackberry vinden elkaar niet zo leuk. En er is niemand die het kan oplossen.
* In het begin weerklonk er wat gerammel uit het panoramadak, maar dat heeft de dealer met schaamrood op de wangen prompt opgelost.

Pluspunten
* Geweldige auto om mee in de file te staan
* Ik weet dat het op autoforums en dergelijke verplicht is om Toyota's af te schieten op hun uiterlijk , maar als ik heel eerlijk mag zijn, vind ik hem eigenlijk niet zo lelijk.
* Ook de CVT-achtige gangwissel dien je per definitie slecht te vinden, maar nu ik het gewend ben, erger ik me veel meer aan het voelbare inhouden tijdens het opschakelen van de BMW 320d met 15(?) trapsautomaat van mijn vrouw, en ook het feit dat dat ding het nodig vindt om slechts 1000 toeren per minuut te draaien bij 50km/u, zodat je bijna uit je stoel davert. De Auris echter, zoeft aan die snelheid volledig elektrisch over de weg.
* Fiscaal zeer interessant. Zeker als je zoals ik grensarbeider bent. Dan komen er namelijk 2 vadertjes staat bij jou aankloppen. Door de compleet van de pot gerukte regeltjes bij onze noorderburen was iets met meer dan 90 gram co eigenlijk geen optie meer.
* Ik ben oprecht blij dat ik dankzij die hybride technologie geen diesel meer hoef te rijden
* Na enkele jaren Renault is het een verademing om met een auto rond te rijden waaraan alles blijft werken, en waarbij je tijdens het stofzuigen niet allerlei schroeven, clips en plastic trim terugvindt en je jezelf moet afvragen waar die vandaan komen en of ze al dan niet een vitale functie vervulden.

Yvesw 11:26
afbeelding van Yvesw

Die subwoofer in de koffer neemt inderdaad veel plaats af. Zeker de dubbele bodem is dan een gemis. Wij hadden niet "het geluk" om premium rond te toeren, dus we konden daar geen oordeel over vellen ;-) Verder som je inderdaad mooi de wagen samen :-)

Olvr 16:52
afbeelding van Olvr

Knap dat jullie een auto willen hertesten op basis van de comments! Ik heb zelf anderhalf jaar met een Prius gereden - de aandrijving is nagenoeg identiek aan een Auris-hybride. Uit die ervaring bleek dat de auto enige gewenning nodig heeft. Pas na een paar duizend kilometer kan je de kwaliteiten ervan ten volle appreciëren.

'Mijn' Prius is ondertussen uitgeleasd. Jammer genoeg liet het wagenparkbeleid van mijn werkgever niet meer toe om een Toyota te bestellen. Nu rijd ik met een BMW 320d ede. Hij is even zuinig, rijdt beter bij hoge snelheden en stuurt bijzonder fijn. Maar komende van een Prius lijkt het alsof ik twintig jaar terug in de tijd ben gekatapulteerd: het motorgeluid herinnert me aan mijn grootvaders Passat diesel uit 1980, het (relatieve) gebrek aan trekkracht bij lage toeren icm de handbak zorgt ervoor dat hij in de praktijk een stuk trager is onder pakweg 80 km/u, het stop-startsysteem is gewoon lachwekkend en de verlaagde ophanging, bedoeld voor een lager verbruik, is ook al geen geschenk.

Je leest overal dat de cvt van een Prius (de kern van het HSD-concept) zorgt voor een loeiend motorgeluid. Dat klopt ook, maar de voordelen ervan wegen zwaar op tegen dat nadeel: onmiddelijke trekkracht, zeer lage toeren en quasi afwezigheid van motorgeluid bij constante snelheid, geen schakelmomenten.

De BMW is geweldig op bochtige Ardense wegen en bij 160 op de snelweg. Jammer genoeg snor ik 99% van de tijd rond op de E40 tijdens de spits, in centrum Brussel en op drukke 70 km/u-wegen. In die omstandigheden is een Toyota hybride baas. Mocht ik opnieuw de keuze hebben, ik zou geen seconde twijfelen.

raf 13:28
afbeelding van raf

beste ik ben over paar dagen bij de toyota f-dealer gaan teste de auris touring sport lounge versie super auto , zo te zien hier op de reactie da jullie maar 600 km kunne rijden met een naftbakenmaar als ik soms mensen zien op forum die halen tussen de 750 en 850 km rijden met hun auris hybride .maar alvast en leuken test gehaat super auto vind ik technologie super van toyota

hermanlison@hotmail.com 14:39
afbeelding van hermanlison@hotmail.com

ik heb mijn hyundai ix 35 go in geriulde voor een toyota auris touring sports 1.8 cvt hsd tc dynamic hybride mijn ix35 was maar 1mand te hoog verbruk 8.5 de dealer van toyta heef me gezede dat de auris maar 4.5 verbrute graag reageeren

Mikerosoft 16:41
afbeelding van Mikerosoft

Ik heb nu mijn peugeot 308 "2014" edition ingeruild voor een toyota auris hybride (de hatchback versie) leasing weliswaar. Om eerlijk te zijn had ik niet zoveel verwacht van een elektromotor maar het tegendeel was zeer snel bewezen. Een van de eerste wagens waarmee ik ooit mee reed was toen een peugeot 207 gti met een 172pk motor en ik kan met overtuiging zeggen dat de motor prestaties zéér dicht bij elkaar liggen. Gemiddeld verbuik ligt eraan hoe je rijd natuurlijk maar met eco mode aan rij je gemakkelijk 5/100 maar als een persoon die vinnig rijd mag je toch aan een gem. verbruik denken van 7.5/100.
In stadsverkeer rijd de wagen zeer aangenaam en kan gemakkelijk tot 30/u op zijn elektromotor rijden. Interieur gezien is de toyota auris echt een luxe wagen! Genoeg plaats voor de benen, de plafond van de wagen is hoog genoeg en als een persoon van 1m85 is dit toch een zeer belangrijk gegeven. Om de looks zou ik een toyota auris niet echt aanraden. De achterzijde van de wagen ziet er nogal te recht uit in vergelijking met andere hatchbacks de neus is daarintegen wel mooi plat met een sportieve onderlip.

markske 16:29
afbeelding van markske

Ik had graag ook eens een test gezien van een toyota hybride met accu extention pack, zoals te koop in Duitsland. Dan wordt hij een plug-in, welk impact heeft dit dan op het rijden (boven de 50) en op t verbruik

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws