Helft motorrijders rijdt te snel

32111_2015_vfr800x_crossrunner

Motards begaan procentueel gezien meer snelheidsovertredingen dan autorijders, dat blijkt uit cijfers van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid. De helft van de motorrijders rijdt daarbij te snel op de openbare weg. Gevaarlijk, want de tweewielers zijn betrokken bij bijna 1 op 10 ongevallen in België.

Motorrijders zijn goed voor amper 1 procent van de gereden kilometers in België, toch zijn ze in 8 procent van de ongevallen betrokken en vertegenwoordigen ze 14 procent van de verkeersdoden. Cijfers die volgens de BIVV gelinkt moeten worden aan de onaangepaste snelheid.

Uit de studie bleek namelijk dat de helft van alle motards te snel rijdt op de openbare weg en dat globaal gezien de snelheid van een motorrijder altijd iets hoger ligt dan de toegelaten snelheid. Daarnaast blijkt uit de cijfers ook dat gemiddelde snelheid van motards in de file 72 km/u bedraagt terwijl ze tussen het verkeer laveren. Dit terwijl de wettelijke maximumsnelheid op 50 km/u ligt tijdens een file.

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
Glenn 18:33
afbeelding van Glenn

Ik moet Mesoerrie volledig bijtreden. In de pers worden een paar details uit het rapport gelicht om het allemaal wat dramatischer te laten lijken. Als je dat "onderzoek" leest dan blijkt dat ook automobilisten massaal te snel rijden en dat motorrijders gemiddeld slechts enkele km's per uur sneller rijden (max een 5 tal op 70km/u wegen). Dat klinkt al minder dramatisch natuurlijk... Trouwens de metingen zijn gedaan aan zgn vrije snelheid (dus geen ander verkeer op de baan dat in de weg rijd).

De reden dat er proportioneel meer doden vallen zal misschien iets te maken hebben met de mindere bescherming en het groot deel zomerrijders met minder ervaring/reflexen? Of dat een motorrijder voor de gemiddelde autmobilist als een obstakel wordt beschouwd dat maar opzij moet? Je moet als motard eens de snelheid respecteren, geheid hangt er een koekendoos op 1 meter van je achterwiel. Maak het dagelijks mee.

Ik ga hier niet beweren dat je met de motor niet gemakkelijk vlotter rijd dan met een auto, maar zoals het nu wordt voorgesteld zijn we precies een bende gekken die altijd en overal een knee-down willen doen.

Enfin, het is duidelijk dat men gewoon nog wat stokken bij elkaar aan het scharrelen is nog wat motor gerichte maatregelen te nemen. Voor hun eigen veiligheid natuurlijk :p

Glenn 19:32
afbeelding van Glenn

Er heeft hier nochtans niemand beweerd dat de regels rond het filefilteren braafjes worden gevolgd. Geef grif toe dat dit vaak met de voeten wordt getreden. Is nog altijd veiliger als motard dan in een accordeonfile te blijven hangen met een camionette op je achterband gekleefd.

En dat een auto moet uitwijken om een motorrijder voorbij te laten lijkt me sterk: de meesten motoren hebben voldoende vermogen om iemand vlot voorbij te steken. Ik heb wel al vaak gemerkt dat wanneer ik een auto volg die naar rechts begint te pinken of ostentatief opzij rijd. Waarom, zou het niet weten aangezien ik gewoon het verkeer volg.

En het onvoldoende afstand houden merk ik zelf ook op bij veel motorrijders, net zoals bij veel automobilisten. Logisch, want dat is een nationaal fenomeen dat blijkbaar onderdeel van de rijopleiding lijkt uit te maken. Maar geen nood, blijkbaar sterven wij sneller dan de rest dus het probleem lost zichzelf wel op zeker.

UNSTABLE_CARPORT 01:43
afbeelding van UNSTABLE_CARPORT

In het rapport zijn het aantal motards die te snel rijden weinig significant verschillend van het aantal automobilisten. Bij enkele snelheden + omgevingen is het aantal motards die sneller rijden (geen scooters) wel significant verschillend.
En filteren vind ik, als motard, steeds minder aangenaam. Het is al moeilijk om in te schatten hoe snel de wagens naast je rijden terwijl je er zelf sneller voorbij rijdt. Probeer dan maar binnen de 20 km/u grens te blijven. En wat met een vak waar ze rijden en het andere vak waar ze volledig stilstaan...

Ik rij doorgaans trager dan 50 km/u tijdens het filteren en laat zelfs motards passeren die sneller door de file gaan. Maar als de file weer op gang komt, beginnen automobilisten vaak van vak te veranderen, ik heb dan geen zin om in de blinde hoek te zitten en zoek een gaatje in de file, dus ik trek op.
Of een automobilist die ik net heb voorbij gestoken die denkt dat hij me kan voorbijsteken en afsnijden, dan trek ik op en rij ik even sneller dan 50 km/u. Van maandag tem donderdag moet ik 2 à 3 noodstoppen uitvoeren tijdens het file filteren omdat sommige automobilisten te lui zijn een schouder check te doen, geen rekening houden met motards, van vak veranderen (ook zonder pinker) en me dan afsnijden. Op vrijdag is het 2 à 3 noodstoppen op één avond.

Arno Jaspers 14:45
afbeelding van Arno Jaspers

Net de volledige studie doorgenomen en qua uit de context trekken en kopiëren van andere media (die de resultaten eveneens uit de context trekken) kan bovenstaand stukje journaille-istiek gebrabbel tellen.

Wie het zelf een keertje wil nalezen: http://www.bivv.be/frontend/files/userfiles/files/2015R02NL_Snelheidsmet...

Yvesw 15:00
afbeelding van Yvesw

Uit de studie: 'Buiten de bebouwde kom was de gemiddelde vrije snelheid van de motorrijders significant hoger dan die van de wagenbestuurders:
5 km/u op 70km/u-wegen, 7 km/u op 90 km/u-wegen met één rijstrook, en 4 km/u op 90km/u-wegen met twee rijstroken.'

Wat er dan uit de context getrokken is, het is ons een raadsel. We raden dan ook iedereen aan om heel de studie te doorlezen.

Daarnaast kunnen we nog verder gaan door te zeggen dat motorrijders in groep gemiddeld 4 km/u sneller rijden en dat de gemiddelde snelheid in het weekend op de autostrade richting de 130 km/u gaat.

Tenslotte nog een letterlijk stuk uit de studie: 'Een probleem dat opvalt, is dat op 70km/u-wegen buiten de bebouwde kom één vijfde van de bestuurders van motorfietsen de maximumsnelheid overschrijdt met meer dan 10km/u, in vergelijking met een tiende van de bestuurders van motorscooters en van personenwagens.

Een andere wijdverspreide overtreding die uit dit onderzoek naar voor komt, is het niet respecteren van de 50 km/u snelheidslimiet bij het filefilteren op de autosnelwegen. De gemiddelde snelheid tijdens het filefilterenwas 70 km/u en één derde van de motorrijders reed meer dan 80 km/u tussen rijstroken.'

Glenn 17:28
afbeelding van Glenn

Eigenlijk is de conclusie van de studie dat iedereen met een scooter moet rijden want die rijden in de meeste omstandigheden trager dan auto's en motorfietsen ;-)

Arno Jaspers 17:54
afbeelding van Arno Jaspers

Met name de titel is uit de context getrokken, maar hey, sensatiezucht lokt clicks. Bovendien wordt er ook nooit vermelding gemaakt dat de motor in Europa al jaren genegeerd/tegengewerkt wordt als mobiliteitsoplossing en je dus quasi uitsluitend de liefhebbers overhoudt. Dat geeft een compleet vertekend beeld t.o.v. automobilisten. Strafste van al vond ik echter onderstaande quote (die grappig genoeg nergens in de media werd aangehaald.)

"Het moet even gezegd worden dat –in lijn met andere snelheidsmetingen die het BIVV uitvoerde– de gemiddelde vrije snelheid van wagens over het algemeen ook hoger is dan de snelheidslimiet."

Sportwagenbestuurders, you're next...

Wim 15:15
afbeelding van Wim

Ik denk dat 50% niet echt overdreven is, op de E19 Apen-Bru wordt ik bij normale snelheid regelmatig voorbijgestoken "door het midden", zelfs in de gietende regen. En ik ben absoluut geen links- of hardrijder. Dat is echt voor iedereen gevaarlijk, want je verwacht het niet tegen zo'n snelheid en in het drukke spitsverkeer zie je ze niet altijd aankomen. Aan de andere kant zijn er ook gewoon genoeg die normaal doen.

Glenn 17:16
afbeelding van Glenn

Daar geef ik je 100% gelijk, maar dat valt niet onder filefilteren. Dit zijn kamikazes die in de statistiek terechtkomen. Daar ga ik als motard ook voor aan de kant. Zulke piloten zitten echter in iedere groep van weggebruikers.

cowboy henk 17:40
afbeelding van cowboy henk

Ik heb de indruk dat drie vierde van de Audi's die ik tegenkom veels te hard rijden en dat blijft niet bij 150 of 160. Ze kunnen het niet hebben dat een moto hen voorbijsteekt of rapper weg is aan de lichten en zullen alles in het werk stellen op "orde op zaken" te stellen.

Nu zijn het plots de moto's die te hard en onverantwoord rijden. Laat me niet lachen, als motorijder weet je wel beter.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws