Opinie: Dikke M-velgen en blauwe remklauwen horen niet thuis op een BMW 420d

bmw 4-reeks cabrio

Dikke M-velgen en gekleurde remklauwen horen niet thuis op een platte BMW 420d. Dat vond ik al tijdens de lancering van de coupé en wordt nog een opgerakeld bij de lancering van de cabrio afgelopen weekend.

Wie voor een 4 Reeks kiest, zij het een coupé of cabrio, kan optioneel kiezen voor dikke M-velgen en gekleurde remklauwen. Wat ik daar van vind? Schitterend, op een 435i, niet op de platte instapper. Wie een 420d rijdt mag uiteraard kiezen voor mooie velgen, maar niet de dikste M-sloefen en al helemaal geen gekleurde remklauwen, op een 420 horen dat saaie en lelijke grijze exemplaren te zijn, M-pack of niet.

Een 420d zoals hier op de foto is een schaap in wolvenkledij. Ik verkies een wolf in schapenkledij. Wat denken jullie hiervan?

Laatst gepubliceerd

Reacties (38)

Plaats een reactie
kurt1 12:24
afbeelding van kurt1

Een 420d is meer dan vlot genoeg voor het dagelijkse fileleed. Waarom zou deze saai en lelijk moeten zijn? Denk je dat de een zwaardere motorisatie meer nut heeft van blauwe remklauwen of dikkere velgen op de Belgische wegen?

J 21:04
afbeelding van J

Schaf dan ook maar meteen de nutteloze optionele 19' duim wielen af en de al even nutteloze M opsmukbumpertjes. Dat heeft een x20d ook niet nodig.

Nick 12:54
afbeelding van Nick

Hoe noemen ze dat weer? Willen maar niet...

kurt1 13:04
afbeelding van kurt1

Met 300 pk in je vooronder bulderend van je oprit wegrijden om 5m verder achteraan te mogen aansluiten bij de eerstvolgende file. Dat noem ik graag willen maar niet kunnen... Ik heb meer dan vermogen genoeg, maar de momenten dat ik ervan kan genieten worden jammer genoeg schaarser met de dag.

Nick 13:36
afbeelding van Nick

Deels akkoord maar anders kunnen we allemaal beter 1.2 motoren gaan bestellen en alle sportmodellen afschaffen.

Als ik een 420d zou bestellen (wat op zich een zeer leuke motor is) zou ik die optie zelfs niet durven nemen maar ieder zijn ding. Bmw zal er ongetwijfeld niet slechter van worden.

kurt1 13:07
afbeelding van kurt1

Zolang de wagen koppel genoeg heeft om de velgen vlotjes rond te krijgen stoor ik mij daar niet aan.

Carlos 13:53
afbeelding van Carlos

Pieter, ik deel, deels, uw mening! Al vind ik dat de velgen nog mogen. Er rijden 1000'den BMW's met M-velgen, Audi's met (R)S velgen en Mercedessen met AMG velgen rond.
De huidige zijn inderdaad gigantisch en opvallend.
Die remklauw vind ik er ook net een stap te ver gaan.
Tijdens de voorstelling bij BMW concessiehouder Centrauto viel het ons ook op dat de grijze die achteraan stond een M-pack had. Wat me daaraan stoorde was het M-logo dat tussen deur en voorste wielkassen wordt geplakt...

Zoals hierboven al aangehaald ieders zijn visie en mening ;-)

Stevie 17:03
afbeelding van Stevie

Ik zal er aan denken als ik misschien mijn platte 320d coupé door een platte 420d coupé vervang. Bestaat de optie trommelremmen achteraan en stalen 15" wielen ook? Dan kan ik deze nemen, die platte 184 pony's krijgen die grote wielen toch niet rond. Of anders neem ik een Golf GTD met grote wielen en rode remklauwen, die heeft tenminste niet zo'n triestig laag vermogen! Ze moeten duidelijk een onderscheid maken tussen de M... en de rest, zoveel is duidelijk. Wel een knap staaltje van subjectieve journalistiek!

Yvesw 17:13
afbeelding van Yvesw

@Stevie: Een opinie is geen objectieve journalistiek, dat verwacht niemand bij een opinie. Zoals het woordenboek ook zegt: "Een al dan niet op ware feiten gebaseerd subjectief (=persoonlijk) oordeel van een individu."

Je kan anderzijds niet ontkennen dat kopers van - pakweg - een BMW M5 zich bekocht voelen als ze een 525d met ongeveer dezelfde looks naast hen zien staan op de parking. Geen van beide rijdt met een trage wagen (al is dat subjectief). Het feit blijft wel dat die éne (de M5-eigenaar) niet meer het gevoel krijgt dat hij met iets uniek onderweg is. En op lange termijn is dat zonde... Zeker voor het merk.

Waarom zou je überhaupt een M4 kopen als je ook een 435i kan krijgen met dezelfde uiterlijke looks/ remmen? Die 435i is sneller dan een M3 van twee generaties terug en meer dan snel genoeg in de dagdagelijks wereld. En nog eens goedkoper...

Er bestaat geen juist antwoord, de stof is echter meer dan interessant om over te discussiëren ;-)

Stevie 17:57
afbeelding van Stevie

Ik ben inderdaad akkoord met uw standpunt dat een 420d er niet moet uitzien als een M4. De wielen niet, en de remklauwen ook niet, om over de rest nog maar te zwijgen. Zoveel is duidelijk.
Maar Ik was van mening dat als er naar een opinie van de lezer gevraagd wordt, de vraag toch op een onpartijdige manier gesteld moet worden? En als men een auto met 184 pk als plat beschrijft, hoe beschrijven jullie dan een Golfje 1.6 tdi? Toch bedankt om mij het verschil tussen objectief en subjectief nog eens uit te leggen, ik was toen zeker ziek in't school!

Yvesw 18:27
afbeelding van Yvesw

Het is inderdaad eigen aan het internet. Moest deze opinie verschijnen in een magazine, dan had de lezer geen kans om een reactie te schrijven. Wij bezitten de unieke opportuniteit om lezers meteen te betrekken in het verhaal. Vandaar misschien de missperceptie dat je denkt dat het een opinievraag is naar jullie toe. ;-)

Het is eerder een opiniestuk dat meteen een verlengstuk krijgt in de comments. Vandaar dat er geen onpartijdige vraag moet gesteld worden. Wij zijn al dagdagelijks onpartijdig in het schrijven van persberichtenmeuk. Laat ons die columns/ opinies om even van jetje te geven en de "ik-vorm" te gebruiken. :-)

Om te antwoorden op je vraag: Ja, ik - een opinie dus - vind 184 pk niet meteen gigantisch in een 4-reeks. Al heeft dat eerder met het gewicht te maken. De 420d legt net geen 1.500 kg in de weegschaal (zo'n 200 kg meer dan pakweg die Golf GTD). Is het sloom? Nee, dat niet, maar wij zijn nu eenmaal verwend op dat vlak... :-)

Ive Duerinck 01:31
afbeelding van Ive Duerinck

Ik denk dat de échte autofanaat onmiddellijk het verschil ziet tussen een echte m4 en een m4-look-platte-420-D
Je vergeet de wielkastverbredingen, de motorkap, de toch nog andere bumpers, het carbon dak, de m4 spiegels enz enz enz te vernoemen. (mocht het je opgevallen zijn)

Techno Patat 17:41
afbeelding van Techno Patat

Blijkbaar is het niet duidelijk. Er staat toch dat je gerust een mooie velg en dergerlijke mag nemen! Iedere auto mag/moet er goed uitzien. Maar gewoon niet dezelfde velgen/remmen als die dat op het topmodel zitten. Want dat is dan weer willen maar niet kunnen!

Ikzelf heb zo goed als het topmodel van m'n Alfa en ergens vind ik het toch jammer als ik naast een 1.9 sta met een zelf gehangen dubbele uitlaat en dezelfde velgen en rood gespoten klauwen. Slechts enkele kenners gaan m'n auto er vantussen halen bij al die anderen die dan 100pk minder hebben!

Kris 15:21
afbeelding van Kris

Blijkbaar ben je niet echt een kenner.... kijk maar eens goed in het vervolg naar het verschil van een 420d met M remmen (zijn enkel de klauwen in het blauw gespoten en diameter van schijven vooraan cm groter) en ga met je neus dan maar eens naar een echt M4 zien.......maar ja blauw is blauw zeker!

Kenny 20:47
afbeelding van Kenny

Jullie hebben deels gelijk met deze opinie. Als je meer dan 80k betaalt voor een knappe M4, en naast je op de parking staat een 'simpele' 420d met bijna identiek hetzelfde uiterlijk, voor de helft van de prijs, dan voel je je waarschijnlijk wel bekocht.
Het is altijd BMW's gewoonte geweest om het M-pakket 1 op 1 over te brengen naar hun minder bedeelde modellen. Ga maar terug naar de E30 M3 en de E30 met het M-technic pakket.
Anderzijds vind ik het best ok dat er zoveel M-pakketjes rondrijden. Iedere keer als ik eentje kruis kan ik een dikke smile niet onderdrukken. Nu, die M-badges op iedere vierkante centimeter mogen ze wel achterwege laten. Zo ziet de kenner ook nog het verschil :-).

Maar het is niet enkel BMW. Audi en MB zijn ziek aan hetzelfde bedje. Welke niet-kenner herkent nog een A4 2.0 Tdi van een S4 of een C63AMG van een C180 met sportpakket? Het enige herkenningspunt is tegenwoordig de uitlaat...

Techno Patat 21:33
afbeelding van Techno Patat

C63: donkere koplampen, powerdomes, andere bumpers (wel zelfde stijl maar kom), andere velgen/remmen, bredere wielkassen, andere grille: direct dus :P!

S4: wat lastiger, maar de uitlaten, andere grille, spiegelkapjes, velgen, voorbumper... Nog te doen dus, al kijk je best eens om naar de uitlaten. RS4 daarentegen herken je direct!

M3 is te doen door die powerdome in de motorkap, maar bij de M5 zie je het enkel aan de mistlampen die afwezig zijn. Voor de rest is heel de voorkant identiek, en de zijkant nu ook bijna. Op 1 roostertje na...
De andere hebben ook een besmetting, maar ze zijn toch niet even ziek hoor. Alfa daarentegen :P, als ik een guiletta zie met die Turbina velgen durf ik het echt niet zeggen of het een QV is of niet Veel teveel verschillende sportpaketten en opties die het onherkenbaar maken!

Kenny 22:02
afbeelding van Kenny

You've made your point, potato ;-).
Ik had het specifiek over de niet-kenners, die zien het verschilt gewoonweg niet meer. Ikzelf kan een C63, S4, M3, Golf GTI, ... herkennen van hun reguliere broertjes, en dit met twee vingers in men neus en één in m'n (vergeet dat laatste).
Op zich vind ik dat niet erg. Meer lekkers op de baan, en de échte modellen krijgen een beetje een sleeper-gehalte. Maar die badges, dat irriteert me. Vooral diegenen die het spul aftermarket kopen :-).

En trouwens, die Guiletta, daar heb ik het idd moeilijk mee, net als de MiTo. N geluk dat er op de zijkant nog een badgeke is ;-).

Techno Patat 11:37
afbeelding van Techno Patat

Jup, de zijkant doet het voor mij ook! Maar die badgekes kosten 30€, niet lastig om ze te hangen dus! Ik durf dus echt niet meer zeggen welke guiletta 235pk of 110pk heeft :P!

Je hebt wel gelijk qua sleeper gehalte, maar ik vind de AMG's er toch redelijk uitspringen. Zeker vergeleken met de M producten. De laatste RS'n springen er ook redelijk uit, en dat is dan ergens weer jammer. De vorige RS6 vond ik net zo zalig door zijn groot sleeper gehalte :P! Daar waren het (net als bij de M5's) de details die het hem deden.

Maar een wolf in schaapskleren heeft iets cools, een schaap in z'n zondags costuum (zoals hierboven mooi gezegd :D!) vind ik dan weer non cool! Een 420d kan er heel erg lekker uitzien zonder er als een M4 uit te willen zien! En dat was net Pieter zijn punt, 2 verschillende auto's, 2 verschillende stylings en toch kunnen het 2 heel erg dikke bakken worden.

Glenn 21:38
afbeelding van Glenn

Wat die badges betreft heb je gelijk, daar zouden ze selectiever mee moeten omspringen. Anderzijds is er toch nog genoeg visueel verschil tussen een echte en een "fake" M vind ik. Zeker voor de kenners/geïnteresseerden. En de rest gaat er zeker niet van wakker liggen denk ik.
Wat mij betreft mag een schaap ook wel een 's zondags kostuum dragen ;-)

Stealth 13:11
afbeelding van Stealth

Ik ben misschien atypisch, maar mensen die zich bekocht voelen omdat hun buur een auto heeft die er hetzelfde uitziet kan ik echt niet begrijpen. Een M (of AMG, RS, ...) onderscheidt zich toch vooral door het rijgedrag en de motor? Wat kan mij het in hemelsnaam schelen dat Jan Modaal niet ziet dat ik met een speciale wagen rij? Aan de andere kant zou het nog niet in mij opkomen om M-velgen te bestellen op een 420d, wat een aanslag op het comfort! Ik zou mij persoonlijk belachelijk kinderlijk voelen als ik een fake badge op mijn auto aan het plakken ben. Maar iedereen zijn ding zeker?

Simon Hellin 16:38
afbeelding van Simon Hellin

'k vind dat het op zich moet kunnen, maar ik zou het eerder een m-line (zoals audi doet met s-line) noemen ipv gewoon de m batch erop te kleven.

Dirk 17:02
afbeelding van Dirk

Wat maakt het uit ? Als BMW het zo verkoopt,waarom dan niet ?
Waarom zouden de "M" velgen niet mogen,maar andere velgen met dezelfde maat wel ? En wie draait er nu nog zijn hoofd om voor gekleurde remklauwen ? Dat is voor een paar euro's zelf te doen.
Ik denk niet dat een "echte" M rijder zich stoort aan het feit dat er andere "valse" M wagens rondrijden. En indien bepaalde mensen enkel een M uitvoering kopen voor de looks (kan ik mij niet voorstellen,zo een wagen heeft wel andere dingen dan enkel zijn looks),dan kan die er nu een stuk goedkoper vanaf zijn ;-)

walter 08:53
afbeelding van walter

uw mening eerlijkst tegenover de anderen niet iedereen kan zich een echte m permitteren ook he

Stryrolution 03:53
afbeelding van Stryrolution

Weet je wat het probleem is (zal dat hier is snel oplossen) Bij audi heb je S-Line paketten... bij BMW heb je de M en de recente M Performance de gewone M is dezelfde M als die van bv M3 1Mcoupe etc... ze moeten een M-line achtig iets verzinnen voor onderdelen

Annon 10:08
afbeelding van Annon

Ik begrijp het punt niet. Uiteraard is het technisch gewoon zonde van het lichtmetaal. Ik zou ze zelf niet nemen. Anderzijds is een 420d nog steeds een relatief sportieve auto. Sneller en leuker dan 95% van wat er op onze wegen rondrijdt.

Ik denk dat het verschil tussen een m pakket en een m trouwens maar al te duidelijk is.

Ik Stoor me dan veel meer aan bvb een Mercedes a of cla met klein Renault dieseltje, dubbele uitlaat en meer opsmuk dan metaal. Extra uitlaat is op dit soort auto's trouwens gewoon een optie, los van de motorisatie. Bij Volvo zelfde probleem. Vorige Audi a6 had dan weer 2 enorme uitlaatpijpen op de instapdiesel.

En dan heb je nog suvs, waar je elke vorm van efficiëntie en rijdynamiek opgeeft, gewoon om stoer over te komen. Bij deze categorie kan je het hele voertuig als opsmuk zien.

Met andere woorden. Als het over visuele opsmuk gaat zijn er extremere excessen dan dit enerzijds en zijn er anderzijds vooral veel auto's waarbij het nog veel minder gepast is.

Ps, het is al eventjes 190 ipv 184

P.Nis 20:02
afbeelding van P.Nis

Begin u dan maar al te ergeren aan de BMW's met drie-cilindertje. Dan nog liever een Mercedes met die goede Renault 1.6.

anon 23:00
afbeelding van anon

Zolang die 3 cilinders geen dikke dubbele uitlaat hebben, geen probleem.

Mja en het zakkende aantal cilinders is voor elke autofanaat zonde, maar we zullen er wel aan moeten wennen vrees ik. Laten we ook eerlijk zijn, een 320d trekt een oudere 325tds compleet los (net zoals een 328i van die generatie of die erna trouwens)

Adriaan 10:59
afbeelding van Adriaan

Ik moet zeggen dat ik zeer aangenaam verrast was door de 3 cilinder die in de mini van mijn vrouw ligt. Zeer vinnig motortje die met zijn 90 pk makkelijk golfkes, audi a3,... met een 1.6 tdi 110pk voor kunnen zijn. En zeker van 0-120. Mercedes a klasses, en zeker de lichtste blokjes zijn voor geen meter vooruit te stampen, en kunnen helemaal niet mee met die 3 cilinder.
Ervoor zou ik volmondig akkoord geweest zijn met u, maar nadat ik ermee gereden heb, is het toch wat anders hoor...

Yvesw 11:55
afbeelding van Yvesw

Hamvraag is natuurlijk hoe betrouwbaar op termijn die driecilinders zijn. Want automerken rekken de cijfers tot het extreme. Of anders gezegd; ik zie me geen driecilinder Mini kopen met 180.000 km op de teller. En o ja, ik zelf bol ook rond met een driecilinder met 110 pk.

Over het topic: 19-duims velgen, be my guest om het rijcomfort van je auto te verlagen. De blauwe remklauwen... mss een stapje te ver. :-p

Adriaan 14:38
afbeelding van Adriaan

Mensen schrijven een auto in europa veel te snel af. Na 150-200000 km is de auto niets meer waard. Dat terwijl ze makkelijk het dubbele kunnen doen, met heel wat minder onderhoud en goede wegen. (want wie klaagt over de staat van het wegdek in europa heeft nog nooit in een derde wereld land gereden :p )

wimdc 10:23
afbeelding van wimdc

Sorry, maar een BMW met een dieselmotor is geen echte BMW. Dat is gewoon een ersatzprodukt en velen durven er ook nog mee pronken. Terwijl de sound van de BMW benzine zescilinder motor zo prachtig en heel karakteristiek is, dat die dieselmoteurkes overkomen als trakteurkes.

Ronald 19:39
afbeelding van Ronald

Aan al degene die kritiek hebben op bmw m of niet koop je nen dacia dan heb je geen probleem m rijders hebben er geen probleem mee waarom jullie dan wel
En nog iets een bmw diesel een bagatel noemen dat is zeker je hebt er zelf geen anders zou je weten hoe fantastisch ze rijden

Kris 15:14
afbeelding van Kris

BMW is meer dan een 6 cylinder...gaat om het rijgedrag. Mijn vorige wagen was een Audi A5 2.7 tdi V6 ...klonk mooier maar reed als een draak als ik vergelijk met mijn 420d coupe van BMW.

Kris 15:09
afbeelding van Kris

Ik zelf heb een 420d coupe met M-sportpak, zelfs 20" velgen van Z-performance en alle carbon stukken zoals diffusor van M-performance. Toch heb ik niet besloten om die M- remmen te kopen omdat het gewoon geen M remmen zijn. De schijven zijn gewoon een goede cm groter, zonder geperforeerd te zijn. Maar waarom geen flinke stoppers op een 420d......zelfs voor een echte M versie blijft de snelheidslimiet in Belgie 120!! Omdat dan sommige mensen dan zeggen .....willen maar niet kunnen.... is belachelijk. zelfs met een 2 liter moet voor mij een auto af zijn. Het gaat om het esthetische...Maar om de criticasters de mond te snoeren heb ik ook een BMW M2 in bestelling en heb ook een Ford focus RS mk2 met 440pk..........Is dat niet te veel pk voor een frontwheel trekker hoor ik door de commaneukers!!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws