Extra veiligheid overdag, gevaarlijk kantje 's nachts: dagrijverlichting

dagrijverlichting_snachts_r8

Bij sommigen moet het standaard af-fabriek op de wagen, de andere plaatst het liever zelf. Smaken verschillen, dus voor ieder wat wils. Van de helder witte Led-strips tot de gewone halogeen variant is dagrijverlichting al een aantal jaar niet meer uit het straatbeeld te krijgen. Maar soms hebben extra snufjes ook een extra nadeel & dat kaarten we hier even aan.

Dagrijverlichting gaat al een aantal jaren terug en verwierf misschien nog het snelst bekendheid bij de massa dankzij ene Audi A5 die af fabriek met deze helder witte strips kon uitgerust worden. De zichtbaarheid overdag gaat er een flink stuk op vooruit en dat geeft een positief effect op de veiligheid. Niks dan goeds dus, want vanaf 2011 is het zelfs een Europese verplichting dat iedere wagen die vanaf dat moment geproduceerd werd hiermee op de één of andere manier zou uitgerust zijn.

Nu heeft dit fenomeen ook een bekend nadeel en hier zijn 2 oorzaken voor: bewust (voor de tjoening look), al dan niet onbewust. Want wanneer je de stand van je lichten van automatisch naar manueel zet, kan je natuurlijk enkel je dagrijverlichting laten branden.... En laat het nu net die stand zijn die ook de achterlichten uitschakelt.

Sommige van deze strips produceren zoveel licht dat je al je best moet doen om als bestuurder nog het onderscheid te maken tussen dimlicht en dagrijlicht. Het gevolg is bekend; achterlichten branden niet en dus is de extra zichtbaarheid overdag plots een gevaar voor de nacht. De Alfa Romeo Giulietta of de Renault Clio zijn modellen die we al betrapt hebben, dus een verwittigd man/vrouw is er twee waard.

Hebben jullie ooit al per ongeluk 's nachts rondgereden met alleen maar dagrijverlichting?

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Stealth 10:53
afbeelding van Stealth

Beter dagrijlichten dan geen lichten 's nachts. Want zo zijn er ook altijd hoor. Nochtans zou je het toch moeten doorhebben als er weinig of geen lichtjes branden op je dashboard. Lichtsensoren zijn daarom dikwijls handig. Was altijd dimlicht niet verplicht in Zweden (Volvo)?

Adriaan 15:17
afbeelding van Adriaan

Mijn dashboard licht altijd op, het is de kleur die veranderd als ik mijn lichten aansteek. Daarmee dat ik altijd met lichten aan rij, gelukkig moet ik die niet uitschakelen als ik uit mijn wagen vertrek, anders zou ik ook geregeld zonder lichten rondrijden :p

Yvesw 16:29
afbeelding van Yvesw

Meestal gaan je meters net minder fel branden als je de lichten aansteekt. Alle knopjes blijven natuurlijk donker. Maar eerlijk is eerlijk, auto's van zo'n 15 jaar oud (die je meestal zonder lichten ziet rijden) hadden misschien maar 4 knopjes op het dashboard :-)

Peter 13:43
afbeelding van Peter

Ik wou dat de achterlichten van mijn Giulietta ook dagrijlichten waren :)

RoCo 15:45
afbeelding van RoCo

Ik heb nog onbuwust rondgereden zonder men lichten, de grootste boosdoener in mijn ogen is niet de dagrijverlichting, maar de dashbordverlichting. Zowel met de huidige clio (met dagrijlichten) als de vorige generatie fiesta (zonder dagrijlichten.)

Tegenwoordig zijn er al veel dashborden verlicht overdag, displaydashbords die kunnen zelfs niet zonder backlicht... Ten opzichte van een klassiek dashbord. Is donker zie je niets (snelheid, toerenteller, ...) het valt dus direct op dat je iets vergeten bent.

Fabrieks dagrijlichten zijn in gelukkig nog 'slim' en zijn minder fel als je dimlichten branden.
zelfbouwstrips branden bijna altijd even fel en kunnen ook storend werken 's nachts.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws