Nederland wil een voortrekkersrol spelen in de ontwikkeling van zelfrijdende auto's en vrachtwagens. In België zijn we wat sceptischer. VAB ziet er de voordelen van in, maar zegt dat de Vlaming er nog niet klaar voor is.
Volgens de Belgische organisatie VAB zal Vlaanderen op technologisch gebied wel mee experimenteren, maar is het nog niet interessant om de technologie meteen in ons drukke verkeer uit te testen. 'Daarvoor moet de technologie op punt staan' aldus Matienko van VAB.
De organisatie zegt dat de Vlaming psychologisch nog niet klaar is om de besturing van zijn voertuig af te staan. 'De consument zal zo'n zelfrijdend systeem vandaag snel uitschakelen. Het grijpt te fel in op de keuzevrijheid van de gebruiker'.
Ook vragen zoals 'wie is aansprakelijk bij een ongeval met een zelfrijdende auto?' of "Hoe moet de verkeersinfrastructuur aangepast worden en hoeveel bedraagt de bijhorende kostprijs?" hebben vandaag de dag nog geen antwoord.
Waar VAB vandaag meer tijd in wil steken is het bestuderen van verkeersstromen. Hoe ontstaan bijvoorbeeld accordeonfiles en hoe kunnen we die vermijden?
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 11 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden