Rijtest: Kia Optima Hybrid

Rijtest: Kia Optima Hybrid

Met de Optima heeft Kia een beetje een onderschatte wagen in het gamma. Na de benzines kwam een dieseloffensief en nu trekt Kia ook de kaart van de hybride aandrijving, als eerste in dit segment.

uitgestreken gezicht

Uiterlijk wijkt de Optima Hybrid niet af van de conventionele Optima, afgezien van een spoilertje op de achterklep en een ander setje velgen. Dat valt mee, want de Optima is knap getekend. Menig voorbijganger draaide het hoofd bij het voorbijschuiven van de witte slee en dat was niet omdat we veel kabaal maakten. De gestrekte lijn doet wat denken aan een vierdeurscoupé en de achterlichten hebben wat weg van die van de Jaguar XF. Allemaal mooie complimenten die de wagen onderscheiden van de zoveelste Duitse leasewagen.

Rijtest: Kia Optima Hybrid

goed geordend

Ook binnenin is alles goed geregeld. We zien de knoppen waar we ze verwachten en ook op de bediening van het navigatiesysteem hebben we geen opmerkingen. Een opmerking hebben we wel op het geluid van de motor, dat naar onze mening iets te vaak doordringt tot het interieur. De inzittenden krijgen voldoende ruimte, al is de Optima niet de uitblinker in zijn klasse. Toch steekt hij de Duitsers alweer de loef af. De bagageruimte is bijna 30 procent kleiner dan bij een diesel- of benzine-Optima, vanwege de plaatsing van de accu. In het instrumentenpaneel wordt gewag gemaakt van de hybride aandrijving en in de boordcomputer kan je zien hoe ecologisch je dan wel aan het rijden bent. Verder is er in het interieur weinig dat je laat merken dat je met een hybride Optima onderweg bent.

Rijtest: Kia Optima Hybrid

Op de accu

De motor is inderdaad wat luidruchtig, al is dat misschien omdat de automatische versnellingsbak niet goed weet hoe om te gaan met de wisselende pedaalstand. Wie het gas intrapt hoort hoe de motor het vermogen hoog in toeren zoekt nadat de bak even terugschakelt en daarvoor hoef je het pedaal niet eens diep in te trappen. Dat zorgt ervoor dat het verbruik wat hoger komt te liggen dan de theoretische 4,1 l/100 km. Wij kwamen uit op 6,5l/100 km gemiddeld, wat beter is dan het gemiddelde van de door ons geteste diesel-met-automaat-Optima. Dat komt natuurlijk omdat de Optima Hybrid gebruikt maakt van een elektromotor. Die kan de wagen volledig zelfstandig aandrijven tot een snelheid van ongeveer 30 km/u, al moet je hem daar wel de tijd voor geven. Trap je het gaspedaal wat te diep in, dan schiet de benzinemotor ter hulp, eerst stationair en bij meer vraag wordt hij iets actiever. Kia gaat echter verder, ook bij hoge constante snelheden (tot 99,4 km/u) waarbij weinig vermogen wordt gevraagd, schakelt de technologie de motor uit en kan je coasten op de elektromotor. De benzinemotor levert overigens 150 pk, de elektromotor doet daar nog eens 40 pk bovenop.

Rijtest: Kia Optima Hybrid

Rechtdoor graag

Het weggedrag van de Kia Optima is vooral te smaken op lange rechte wegen. Het stuurgevoel is wat vaag in de rechtuitstand en de banden hebben soms wat last om de wagen strak door de bocht te leiden. Dat komt omdat de Optima Hybrid 100 kg meer op de weegschaal zet dan eentje met conventionele motor. Ga je rechtdoor, dan geniet je echter van het comfort van de wagen. De ophanging slaagt erin om oneffenheden in de weg te neutraliseren zonder dat het weggedrag zweverig wordt.

Rijtest: Kia Optima Hybrid

Met een prijs van 29.990 is de Optima Hybrid aantrekkelijk geprijsd. Hij wordt in de laagste (Lounge) en hoogste (Executive, 36.590 euro) van drie uitrustingsniveaus aangeboden, waardoor je als klant de keuze krijgt tussen de verschillende opties in het pack. Wie de duurste kiest, krijt standaard de wijzerplaten met LCD-scherm, verstelbare lendensteun en bestuurderszetel, xenonverlichting en LED achterlichten. Optioneel kan men een panoramisch open dak, verwarmbare zetels en leder aanstippen. Veregelijken met concurrenten is moeilijk, want de hybride berlines zijn vooral in het hogere segment te vinden. De Peugeot 508 HY4 komt nog het dichtst in de buurt, al maakt die gebruik van een dieselmotor.

Rijtest: Kia Optima Hybrid

conclusie

Kia mag dan wel vrij laat aan de hybride wagens begonnen zijn, toch kozen ze een segment waarin nog weinig spelers actief zijn. Een segment ook waarin de leaserijder zich verplaatst, waar een hybride combinatie met een lage uitstoot een groot voordeel is. De uitstoot bedraagt nog 125 g/km, op het niveau van de dieselmotoren bij de concurrentie dus. Of dat genoeg is om nieuwe klanten te verleiden? Misschien niet, maar de knappe lijnen helpen dan een handje mee.

Rijtest: Kia Optima Hybrid

Specificaties

Motor

2.0 benzine + elektromotor

Vermogen

190pk

Koppel

245 Nm

Overbrenging

automatische zesbak

Gewicht

1 587 kg

Topsnelheid

192 km/u

Prijs testwagen

€ 36 590.00

Prijs basismodel

€ 26 491.00

0 tot 100 km/u

9.40 sec

Gemiddeld testverbruik

6.50 L/100km

Min. kofferinhoud

381 L

CO2-uitstoot

125 g/km

BIV

€ 120.00

Rijtaks

€ 397.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Sven 21:56
afbeelding van Sven

Best wel, want je hebt de mogelijkheid om de zetels in verschillende richtingen (elektrisch) te verstellen (als optie). Je ziet op bijgevoegde afbeelding ook dat het interieur overzichtelijk werd gehouden en qua gebruiksvriendelijkheid is het navigatiesysteem naar ons idee nog steeds één van de betere op de markt. Ook achterin heb je plek zat, mede vanwege een langere wielbasis dan bij de concurrentie.

Foto

Yvesw 23:01
afbeelding van Yvesw

Knappe wagen die enkel niet lekker reed. Naar mijn gevoel een te zwaar stuur op de autostrade en de motor + motorgeluid was ook niet super... Interieur was dan wel weer dik in orde en zoals eerder aangehaald is de Kia/ Hyundai GPS momenteel één van de betere op de markt! De prijs is trouwens ook zeer netjes :-)

Jerry Joseph 01:21
afbeelding van Jerry Joseph

Wat 'n wagen. Terecht wordt deze car in de USA vergeleken met 'n Rolls-Royce! Als U er nog aan twijfelt type dan eenvoudig de woorden "Kia Optima Rolls-Royce" in de zoekmachine van Google maar in en bekijk maar eens de resultaten.
Wat uiterlijk betreft 'n futuristische wagen, wat 'n mooie verschijning, wel kleiner als die enorme Rolls, maar wat verschijning betreft zeker veel mooier ais die peperdure wagen. De Kia Optima is ontworpen door 'n befaamd Duitse ontwerper en streeft bijna op gebied van uiterlijk de totale perfectie na! Wat is de Koreaanse autobouwer toch slim geweest 'n Europese top ontwerper in te huren!
De score voor het interieur is dan ook nagenoeg niet te vergelijken met hele dure Europese wagens. Luxe lederen bekleding, alles, maar dan ook alles erop en eraan, tot en met 'n zeer hoogwaardig audiosysteem! Aansluitingen voor alle moderne apparatuur, ik weet echt niet meer wat hieraan tekort is.
Deze hybride wagen heeft op technisch gebied ook werkelijk nagenoeg alles, maar dan ook alles in huis wat voor het hedendaagse rijden noodzakelijk is. Hij is uitgerust met 'n computersysteem waar vele hele dure wagenfabrikanten gewoon jaloers op moeten zijn.
Ik las bij een van de reacties dat het motorgeluid niet subliem was, nou wel degelijk heel subliem! Die wagen is niet ontworpen als 'n racecar met overmatig rumoerig brommend geluid, maar wel als 'n wagen waarin men nog optimaal al rijdend van de zeer goede sterio installatie kan genieten dus het overtollige brommende negatieve geluid van de motor is dan ook tot het sublieme minimum beperkt. We rijden immers op Europese wegen waar meestal 'n snelheids beperking is van 120 a hooguit 130 km per uur. Wie anders wil rijden moet dan maar op 'n autocircuit gaan rijden, zodat die persoon geen mede burgers of zelfs kinderen in gevaar brengt. Wil zo 'n individu dat wel doen, dan is de wet nog niet eens streng genoeg, neem dan z'n rijbewijs in voor 'n veel langere periode, want die persoon moet gewoon van de weg af.
Akoord, de Kia Optima Hybride zal dan ook maar 'n top halen van 190 km/uur, maar wat maakt het nou uit. In de meeste Europese landen geld de limiet van hooguit 130 km/uur, uitgezonderd Duitsland, maar daar komt het ook al strenger.
Het is 'n hybride auto, men heeft er geen laadpalen voor nodig, dus het bereik van de wagen is als ;n normale diesel of benzine wagen. Het zal immers nog heel wat jaartjes duren voor volwaardige elkrowagens de mogelijkheid hebben 'n groot bereik te hebben met 'n kleine oplaad duur voor de akku en waar er in Europa voldoende oplaadplaatsen bescikbaar zullen zijn.
Kortom deze wagen fururitisch op alle gebied. In de meeste gevallen hebben Europese autofabikanten op het verkeerde paard gewet. Ze brachten 'n hybride diesel op de markt, met gevolg vanaf 2014 torenhoge wegenbelasting. 'n Japans merk van hoge kwaliteit heeft dan ook 'n zeer goede versie en gebruikt bezine, maar aan zowel uiterlijk als binnen in de wagen zal er nog heel en heel wat moeten plaatsvinden om deze Kia Optima hybrid te evenaren.
Kortom de luxe versie van deze wagen kost onder de 38000 euro, dit met alles erop en eraan, het enige wat volgens mij ontbreekt zijn parkeersensor vooraan. 'n Wagen van tienmaal dit bedrag bied nooit zo 'n luxe.
Kia heeft voor 2014 besloten om geringe veranderingen aan te brengen aan hun hedendaagse versie van de wagen. Ik heb ze eens goed bekeken en vraag me af of dit 'n verbetering is of niet, Volgnens mij totaal niet, en zeker niet wat het uiterlijk van deze mooie wagen is, ieder verandering is immers geen verbetering. Wat goed is laat het goed, en zeker als de wagen de bijna perfecie nastreefd. Ik vraag me dan ook af of de autobouwer niet wat al te riant is geweest met z'n uiterlijk, opties etc.
Ongetwijfeld zal deze wagen ook in de toekomst verbeterd, of voorbijgestreefd worden door andere auto's. De tijd staat niet stil. Maar ik denk dat deze wagen de enige is die voor het ogenblik de beste, mooiste en meest extrvangante wagen is, voor het gewone hedendaagse gebruik. Ik vraag me tevens ook af,welke dure limosine ook al zou het 'n Rolls of Bentley zijn die gratis 7 jaar garantie geeft en zelfs hulp onderweg!
Ik wil absolut geen reclame maken, maar wat 'n prestatie!

B.van Zanten 13:23
afbeelding van B.van Zanten

Uw heeft mij enigsins gerust gesteld

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws