Rijtest: Abarth 595 Competizione (2014)

Rijtest: Abarth-595-Competizione-Fiat-2014

Als kleintje in het huidige Hot Hatch-segment moet je luid blaffen om nog op te vallen. Dat probeert Abarth - letterlijk - te doen met de 595 Competizione. Tijd om de brulkikker mét handbak uit te laten onder alziend oog van Autofans.

Het verhaal van de Abarth 500 is niet onbekend. Neem een vrouwelijke Fiat 500, stuur hem enkele weken op machokamp bij Abarth en je krijgt de meest mannelijke 3,5 meter aan staal op aarde. De 595 Competizione voegt daar nog een sportkuur aan toe. De meest extreme Abarth ooit durven we niet stellen, daar hebben ze de van de pot gerukte 695 Biposto voor. Zie dit eerder als de hardste Abarth ooit. Letterlijk dan.

Als een communistische gevangeniscel

De toevoegingen tegenover de reguliere Abarth 500 zijn dun gezaaid maar wel zeer ingrijpend. Zo steeg het vermogen naar 160 pk, krijg je 17-duims lichtmetalen velgen, een nieuwe uitlaatlijn en Abarth Corsa stoeltjes van Sabelt die zo uit een spartaanse racewagen lijken te komen. Visueel zien ze er oog-ver-blindend uit, tactiel zitten ze als een houten plank.

Rijtest: Abarth-595-Competizione-Fiat-2014

Laat daar nu net de grootste doorn in het oog - of jouw achterste - zitten van de 595 Competizione. De Abarth 500 heeft nooit uitgeblonken in zithouding. Je zit én te dicht op de pedalen én te ver van het stuur. Grootste reden daarvoor zijn de stoeltjes die je niet in hoogte kan verstellen en het stuur dat je niet in de diepte kan zetten. Daar krijg je nu dus nog eens stoelen bij die zitten als het bed van een gevangeniscel uit een communistisch land. Bereid je al maar voor op kramp in je linkerbeen en ruggenwervels die een spelletje haasje-over spelen tijdens het rijden.

Amokmaker

Gelukkig vergeet je de pijn al snel met een draai van de sleutel in het contact. Het kleine 1.4 T-Jet torretje komt tot leven alsof het net vrijgelaten is uit gevangenschap. 160 woeste trappelende paarden die knetterend uit de uitlaat proberen te springen. Dank daarvoor maar het Record Monza-uitlaatsysteem van Magneti Marelli. Op audiovisueel vlak zit het alvast zeker snor bij dit kleinood. Ramen naar beneden - via de knop op het dashboard -, versnellingsbak in zijn één en neus richting de Belgische binnenwegen...

Rijtest: Abarth-595-Competizione-Fiat-2014

Eénmaal op temperatuur toont de 1.4-benzine zich pittig, maar nooit echt exponentieel krachtig. 160 pk en 230 Nm aan koppel mag dan op papier woest lijken in een karretje dat net de ton aantikt, je zal nooit het gevoel krijgen dat je de wereld aan het verzetten bent. Misschien komt het wel door het overaanbod van Hot Hatches die allemaal vlotjes over die 160 pk gaan. Anderzijds heb je dat gevoel ook in, pakweg, een Hyundai Veloster Turbo en Volkswagen Golf GTD.

Het gebrek aan snelheidsgevoel maakt-ie dan weer wel ruimschoots goed aan rijkarakter. Het stuurgevoel is scherp - 'precies' lijkt ons dan weer een stap te ver -, de handbak laat zich doelgericht door de vijf verzetten schakelen en dankzij een tikje tegen het rempedaal krijg je de achterkant lekker breed in de bochten. Het geeft een waardering terug van Fiesta ST-iaanse normen, de leukst sturende Hot Hatch van het moment. Daarom is het zonde dat de ophanging net dat tikkeltje te hard is. Bij het betere bochtenwerk durft het geheel wel eens nerveus reageren als de wegen er wat erbarmelijker bijliggen. In België geen uitzondering.

Rijtest: Abarth-595-Competizione-Fiat-2014

Testicles Temperature Cooling

Als je niet bezig bent met jezelf in de plaatselijk gracht te katapulteren, dan kan je tegenwoordig genieten van het digitale TFT-scherm vlak voor je neus. De typerende tellertjes die achter elkaar jagen zijn verdwenen, in ruil krijg je wel een gigantische digitale snelheidsmeter, een belangrijk detail voor ondergetekende. De middenconsole is dan weer lekker minimalistisch (lees: plastic en weinig foefjes). Bovenaan een sportknop - die je best altijd laat opstaan -, onderaan tussen de airco-unit het belangrijkste knopje van de 595 Competizione. Eéntje met het opschrift TTC.

Nee, dat staat niet voor 'Testicles Temperature Cooling', wel voor 'Torque Transfer Control'. Een elektronisch sperdifferentieel dat het binnenste wiel afremt bij het betere bochtenwerk. Bij een stoplichtsprintje zet je de TTC beter uit, want dan nekt het je launch. Eenmaal op snelheid heb je trouwens niet het gevoel dat je met een klein karretje op weg bent. Zelfs op de autostrade weet hij zijn mannetje te staan en word je niet van hot naar her gekatapulteerd tussen de vrachtwagens en SUV's. En hoewel het uitlaatgeluid steeds aanwezig is, wordt het nooit storend zoals bij pakweg een Alfa Romeo 4C.

Rijtest: Abarth-595-Competizione-Fiat-2014

Voor mannen met Italiaans borsthaar

Hamvraag blijft natuurlijk voor wie dit karretje is. De standaard Abarth 500 Elaborabile gaat de deur uit voor zo'n 18.000 euro. Daarmee is-ie al 2.000 euro duurder dan de Suzuki Swift Sport. In 595 Competizione-trim stijg het prijskaartje naar 23.540 euro. Met wat personalisatie ga je naar de 25.000 euro. Een budget waarmee je bij andere merken kan binnenstappen en buitenkomt met een Ford Fiesta ST, Renault Clio R.S. of MINI Cooper S.

Je moet dus al Italiaans chauvinisme door je aderen hebben stromen om voor de kleinste van de hoop te gaan. Al begrijpen we wel waarom mensen die keuze maken. Er hangt - net zoals bij de MINI Cooper S - iets magisch rond de Abarth. De meerprijs van de 595 Competizione zouden we echter nooit ophoesten. Want deze Abarth voor het circuit wordt het snot voor de ogen gereden door een stuk betaalbaarder gerief.

Rijtest: Abarth-595-Competizione-Fiat-2014

Conclusie

De Abarth 595 Competizione is een beetje als dat verkeerde jeugdlief van vroeger; luidruchtig, veel te duur, ongemakkelijk en constant aan het flirten met ander volk op de baan. Toch heb je er zeemzoete herinneringen aan. Dat is ook het sleutelwoord, 'herinneringen'. Want om er heel je leven mee te spenderen... nee dank je.

Specificaties

Motor

1.4 turbo benzine

Vermogen

160pk

Koppel

230 Nm

Overbrenging

5-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 035 kg

Topsnelheid

210 km/u

Prijs basismodel

€ 23 540.00

0 tot 100 km/u

7.40 sec

Gemiddeld testverbruik

8.50 L/100km

Min. kofferinhoud

185 L

Max. kofferinhoud

610 L

CO2-uitstoot

155 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
lauw 13:55
afbeelding van lauw

Mooi geschreven artikel!! Ik zeg doodskist op wielen. Als ik zo'n geld uit zou geven ga ik zonder twijfel bij VW langs voor de veel mooiere, yet efficiëntere Golf GTI. En dus ook veel meer auto en veiliger. Lees: in mijn ogen zijn dit geen auto's om ten allen tijden 50, 90, 120kmh mee te knallen...

Dirk Van Broeck 16:48
afbeelding van Dirk Van Broeck

Geachte, ik geloof nooit dat u al met iets snel gereden hebt, een Golf GTI komt nog niet aan zijn bumper laat staan dat hij mee kan, dus als u er niets van weet moet u uw mond houden,
en die prijs van de Abarth is voor een sportwagen helemaal niet duur, koopt u een Golf GTI voor 26500€ denk het niet, leg er maar 10000€ bij, met zo een reactie bent u goed voor een Legier, aub.

Yannick 17:16
afbeelding van Yannick

Een paar mythes de wereld uit helpen: -Optrekken tot 215 and beyond is geen referentie als je appelen en peren vergelijkt. -Harde vering hangt NIET volledig samen met het wel of niet uit de bocht gaan. Harde vering is prima, te harde zoals deze Abarth is niet wat het een goede sportauto maakt.

Leuk is hij wel, voor het comfort koop je geen Abarth, weet iedereen.

Wagens als de 500 zijn, Fiesta's, Clio's etc. Een Golf is het segment a la Giullietta. Ook weer een groot verschil waar je geen vergelijking van kunt maken.

Over het wel of niet iets weten van een ander zijn rijkunsten hoef je niet de grote man uit te hangen maar kan je best gewoon naar het eerst volgende Autofans-Karting evenement komen en Lauw (en de rest die u aan uw riek priemt) een stevig poepje laten ruiken met je rijkunsten waar ik nu toch wel erg veel van verwachten.

Maes J. 16:16
afbeelding van Maes J.

Denk dat u nog nooit met een Abarth gereden of mee gereden heb.

Dirk Van Broeck 16:41
afbeelding van Dirk Van Broeck

Geachte, Het is een schande dat er zo over deze auto gesproken wordt, of de persoon die deze Abarth getest heeft weet niet wat een sportwagen is, of kan niet rijden, of is zodanig gefixeerd op een Golf, dat niets anders goed is. Ik nodig deze persoon persoonlijk uit om ééns een ritje mee te rijden, met onze Abarth 595 Competizione, dan zal ik eens laten zien dat er meer inzit dan alleen maar deze prachtige auto af te breken, ik heb bij het optrekken tegen een Audi 3.0 TDI getrokken tot het maximum maar ik ging voorbij, op die moment 215 km/uur, en hij is nooit voorbij gekomen tijdens het optrekken, wat zegt u daarvan, en elke sportwagen is hard, dat moet wel of men gaat de bocht uit, als men dat niet weet bent u niet waard van auto's te testen, graag een reactie!!!

Yvesw 17:06
afbeelding van Yvesw

Bedankt voor de opmerkingen. Echter begrijp ik niet waar die link naar de Golf komt? Uit een eerdere rijtest van me - over de Golf GTD - kan je ontdekken dat ik zeker geen sponsorgeld krijg van Volkswagen.

Daarenboven begrijp ik ook niet waar je het idee haalt dat deze wagen wordt afgebroken? De 595 Competizione is speelgoed, leuk speelgoed en duur speelgoed. Maar kan qua afwerking en rijkwaliteiten niet op tegen Hot Hatches van een vergelijkbare prijs. En nee, dan heb ik het niet over een Golf GTI, wel over een Ford Fiesta ST, Renault Clio R.S. en Peugeot 208 GTI.

Wilt dat zeggen dat de Abarth een slechte wagen is? Verre van. Het is de brulkikker met de meeste emotie van het gezelschap. Echter moet je er ook niet meer van maken dan het is, namelijk: een brulkikker. En wagens zoals de Fiesta ST tonen aan dat je niet op steenharde stoelen moet zitten om 'sportief' te zijn.

Verder lijkt het me enkel maar logisch dat ik - omdat ik met alle bovenstaande auto's heb gereden - een objectief oordeel kan vellen. Als je afgaande op één rijtest beweert dat 'ik het niet waard ben om auto's te testen', dat is uw mening, en dat recht heb je ook.

Het feit dat u tegen andere mensen zegt 'dat ze hun mond moeten houden', dat vind ik dan weer wel spijtig. Als jij een menig mag hebben, mogen andere mensen dat ook.

Bij deze hoop ik een antwoord te hebben gegeven.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws