Doorheen de levensduur van een wagen zal de motor gemiddeld 50.000 keer gestart worden. Wagens uitgerust met een start-stopsysteem kunnen tot wel 500.000 keer de motor terug opstarten gedurende hun leven. Nefast voor de motor?
Het Start-stopsysteem, de heilige graal in de auto-industrie om de C02-uitstoot op papier een stuk lager te krijgen. In de realiteit zorgt het vooral dat je motor steevast afslaat wanneer je tot stilstand komt. Hoewel het debat meestal gaat over de houdbaarheidsdatum van de startmotor, moet je ook de impact op de motor niet onderschatten.
Krukas is grootste slachtoffer
Onze Engelse collega's van AutoCar wisten in een interessant interview wat feiten boven te halen over het gehele start-stopsysteem. Zo kon je in de inleiding al lezen dat het systeem over het gehele leven van de wagen er voor zorgt dat het aanslaan van de motor maar liefst vertienvoudigt. Niet zozeer een probleem voor de startmotor, wel een uitdaging voor de krukas. Wanneer de motor loopt staat de krukas namelijk niet in direct contact met de drijfstangen dankzij een dun laagje olie. Geluk maar, want metaal dat op metaal beweegt is meestal geen lang leven beschoren.
Wanneer de motor echter stopt, verdwijnt ook de olie (wegens geen druk) en raken de twee oppervlakken elkaar aan. Start de motor terug op, dan is er een fractie van een seconde dat de metalen krukas en drijfstangen elkaar in beweging raken zonder olie. Doe dit 500.000 keer en er blijft niet veel meer over van de verbinding...
Er is hoop
Gelukkig zijn fabrikanten volop bezig om oplossingen te vinden. Zo is er enerzijds het gebruik van nieuwe materialen die een lager wrijvingscoëfficiënt hebben, anderzijds het toepassen van olie die - wederom - zorgt voor weinig frictie. De oplossingen zijn er, de technologie is echter nog relatief nieuw. Het is dan ook nog maar de vraag hoe de eerste generatie start-stopmotoren er binnen een paar jaar zullen uitzien.
GIF van krukas: "Cshaft". Licensed under Public domain via Wikimedia Commons
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 13 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 14 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden