'De vestiging van Volvo Cars in Gent moet zich zorgen maken als ze niet meer concurrentieel is.' Die waarschuwing komt uit de mond van Geert Bruyneel, de Belg die eerder directeur was van de Gentse fabriek en sinds vorig jaar een topfunctie bekleedt op het Zweedse hoofdkantoor van Volvo in Göteborg.
De waarschuwing is vooral bedoeld op de loonkost in ons land, iets om over na te denken door de huidige regeringsonderhandelaars. Als de Belgische vestiging even goed presteert als de Volvo-fabriek in Torslanda (Zweden) en de wereldwijde verkoop zou tegenvallen, dan zal er in Gent geschrapt worden en niet in Zweden.
Op dit moment is Gent nog efficiënter en worden de auto's op een goedkopere manier gebouwd. Maar als Torslanda efficiënter wordt, dan moet Gent zich ook verder aanpassen.
loonlasten verlagen
Als Volvo Cars Gent niet efficiënter kan werken, dan moeten de loonkosten omlaag. De site in Gent kampt met een loonhandicap van 15 procent tegenover de andere vestigingen. De regering liet de loonlasten in de hele autosector met 3,5 procent zakken nadat Li Shufu, grote man bij Volvo-eigenaar Geely, deze handicap bij een bezoek aanhaalde.
Maar volgens Bruyneel is dat dus niet genoeg. De lastenverlaging zou pas tegen 2019 het volle effect hebben, maar dat zou sneller moeten.
toekomstkijken
Over de komst van het nieuwe SPA-platform is nog weinig bekend. Volvo maakte bekend dit enkel in Zweden te produceren en er wordt pas volgend jaar beslist welke modellen in Gent zullen geproduceerd worden. Op dit moment rijden in Gent de S60, XC60 en V40 van de band. De opvolger van de XC60 zou op het SPA-platform gebouwd worden.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 5 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 5 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 23 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden