Vraag: Manueel of Automaat?

handbak

We kunnen er niet meer rond, de automaat is in opmars. Niet geheel onlogisch, want jaar na jaar staan we steeds langer te sukkelen in de file. Welke vorm van schakelen prefereren jullie echter?

De tijden van de schokkende, zuipende, trage automaten liggen al ver achter ons. De dubbele koppeling is gemeengoed en in sommige wagens ben je net zuiniger met een automaat. Daarnaast hebben alle potente karren tegenwoordig een automaat. Dan hebben we het niet alleen over Ferrari's of Lamborghini's, ook de Renault Clio R.S. heeft er ééntje.

Toch blijft de handbak een bepaalde charme hebben. Echter... weegt die charme nog op tegenover het gebruiksgemak van een moderne automaat? Daarom is het tijd om naar jullie oordeel te luisteren:

Handbak of automaat? En waarom?

Laatst gepubliceerd

Reacties (22)

Plaats een reactie
Vish 12:41
afbeelding van Vish

De Ford PowerShift in mijn S-Max is jammer genoeg niet zuiniger als een handbak, maar ik geef toe dat het op en neer rijden naar mijn werk veel aangenamer is nu ik niet constant moet zitten poken voor/na kruispunten en verkeersdrempels, files enz.

Nochtans is manueel schakelen altijd leuker omdat het kiezen van de juiste versnelling met flippers niet zo nauwkeurig/natuurlijk is dan de automaat dat kan (nee ook niet in 'S'). Zo heb ik gisteren nog 190km gereden met onze Lancia Ypsilon (60 pk) en ik heb mij daar kostelijk mee geamuseerd, zowel op de binnenwegen als de autosnelweg.

Vish 12:42
afbeelding van Vish

*geen edit*

Maneel schakelen is altijd leuker..... bij sportief rijden, wilde ik zeggen. En de Lancia is uiteraard een handbakkie.

Adriaan 12:52
afbeelding van Adriaan

Manueel, geen twijfel, een automaat mag dan nog zo goed zijn als marketing boy's ons willen doen geloven, het plezier om je eigen versnelling te kunnen kiezen kan daar niet tegen op. Ik geef toe dat ik een file een automaat leuk kan zijn, maar in de file rijden zal nooit voor mij een aangename beleving zijn, en een automaat gaat daar niets aan veranderen. Nop, manueel, zonder twijfel.

Techno Patat 15:46
afbeelding van Techno Patat

Automaat, ook zonder twijfel! Een handbak is leuker op circuit, maar voor 99% van de andere keren is aan automaat gewoonweg handiger :-)!

Zelfs bij sportief rijden, een binnenbaantjes man ben ik niet. Eerder 'midden in de nacht kronkelige B-weg man', en dan is het leuk om vlak voor de bocht met de flipper eentje naar beneden te trekken, motor maakt meer lawaai, je stuur zet zich schrap en na de bocht ben je weer weg voor 1 lange duw van koppel en pk's ipv 3-4 schokken...

En wat mij opvalt is dat de mensen die blijven zweren bij handbakken nogal dikwijls het meest een automaat nodig hebben omdat ze voor geen meter vloeiend kunnen schakelen... Leuk als je er naast zit en snel wagenziek wordt ze ;-)!

Techno Patat 17:09
afbeelding van Techno Patat

Dat van die mensen die een automaat nodig hebben weet ik door u :p! Ik ben er op beginnen letten en sedert een comment op een soortgelijke vraag van Autofans en sedertdien elke keer ik bij iemand zit die niet kan schakelen stel ik subtiel eens een automaat voor en krijg ik als antwoord: Neenee, ne handbak blijft et beste ze! Right... :p!

Techno Patat 18:53
afbeelding van Techno Patat

Als je niet teveel eisen stelt qua bouwjaar, luxe en kilometers kan je voor weinig geld iets kopen dat je rijbewijs snel afneemt hoor :D! Andere grapjassen (gelijk mezelf) stellen die eisen wel en dan pas mag er gespaard worden :P!

Glenn 13:52
afbeelding van Glenn

De nieuwe automaten zijn goed, heel goed. Zo snel én zacht kun je zelf nooit schakelen. Fantastisch, zeker in een moderne wagen voor dagelijks gebruik.

Dat gezegd zijnde: manueel, iedere keer :)
Ik kan niet tegen het gevoel dat je niet 100% controle hebt. Zelfs al doet het ding het zuiniger en beter dan jij.

john 21:39
afbeelding van john

Ik rij het liefst manueel, mijn 2 enigste ervaringen met automaat zijn: een Mercedes viano met 4 versnellingen en gaspedaal-knik voor een 'turbo'-gevoel, en een Octavia 1.4 tsi 122 met dsg7. Deze laatste is tevens ook een van mijn enigste ervaringen met benzine motoren. Die combinatie rijdt zeer leuk, zeer zacht, maar ik mis toch het die pook 'om in de naftbak te roeren' :-D Ook remmen op de motor voelt anders aan met aan automaat. Alles samen: ik vind het de meerprijs niet waard.

Deeboss 23:54
afbeelding van Deeboss

Vroeger manueel, maar tegenwoordig met de nieuwe automaten....
Ik zeg dikke motor met een dikke automaat, fun verzekerd en focus blijft op de weg en spelen met de auto!

peter 14:49
afbeelding van peter

Juist terug van Italië met een nieuwe zafira tourer cdti aut 195 pk. De Fernpass op en over en met de automaat wel op de motor geremd. Daarna op de A8 in de file.
Geef mij maar altijd een automaat ;-)

Yvesw 20:18
afbeelding van Yvesw

Die Adaptieve Cruise Control blijft iets persoonlijk. Ik zet het steevast uit (als ik de juiste knoppencombinatie vind). Als ik mijn cruisecontrol op 124 km/u zet (ja, ik zondig), dan wil ik die snelheid blijven rijden. Te veel merk ik dat je plotseling door de ACC 115 km/u aan het bollen ben achter een tragere chauffeur. Ook het inhalen op autostrade is hopeloos. Het ding blijft een tragere snelheid - en afstand tot de voorligger - aanhouden. Pink je dan naar links en ga je op het linkerbaanvak rijden, dan heeft hij een fractie nodig om te beseffen dat je eigenlijk open baan hebt waarna hij lekker traag terug naar je originele snelheid (in mijn geval 124) tuft. Dat er dan al 3 Audi's in je gat aan het rijden zijn, dat moet ik je niet vertellen...

Maar nogmaals, het is persoonlijk natuurlijk ;-)

Sven 21:32
afbeelding van Sven

Dat hebben we al getest hoor, weliswaar in een 2.0 TDI. En ik heb er dezelfde mening over als collega Yves, het is handig maar kan niet anticiperen zoals jij het doet bij tragere voorliggers en verder vlot verkeer. In de file ben ik er wel voorstander van, al zijn de ingrepen soms nogal bruut.

Sracerr 11:24
afbeelding van Sracerr

Normaal gebruik: automaat, lekker fijn in de file en wel zo relaxed voor normaal rijden.
Sportief gebruik (sport auto!) handbak, lekker zelf op toeren houden en door kunnen janken.

Sracerr 11:29
afbeelding van Sracerr

Flippers zijn NEP, je gebruikt geen koppelingspedaal, dus voor amateurs zoals in de F-1, oh nee wacht even de F-0 bedoel ik natuurlijk. :)

Jantje 12:52
afbeelding van Jantje

Wel, een automaat heeft een zeker comfort. Echter, als oud-motorrijder geniet ik nog altijd van de controle die je hebt door een handbak. Je remt beter op de motor, je kunt de motor slippend bedienen, je schakelt op-en terug als je dat wenst. Tuurlijk, vele automaten voorzien ergens sommige van die mogelijkheden ook (paddles, +/- stand ...) Alleen, het is niet zo handig en hebben ze daar wel deugd van ? Op de wagen van mijn vrouw begon de automaat na zekere tijd rare geluiden te maken als ik regelmatig de +/- gebruikte om op de motor te remmen. Is gestopt door dit niet meer te doen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws