Rijtest: Mercedes C220 BlueTec (2014)

Rijtest: Mercedes C220 BlueTec (2014)

Ze hebben er bij Mercedes genoeg van. De jongens uit Stuttgart willen nieuwe hoogtes bereiken met hun C-Klasse en zo een BMW 3 Reeks en Audi A4 achter zich laten. Met de slogan "Das beste oder nichts" zijn ze alvast ambitieus. Maar maakt deze generatie C-Klasse die verwachtingen waar?

8.500.000. Dat is het aantal C-Klasse's dat Mercedes in haar geschiedenis verkocht inclusief diens grondlegger, de Mercedes 190 in 1982. Dat maakt de C-Klasse het belangrijkste model in het gamma van Mercedes. Het uittredende model was goed voor niet minder dan 2,4 miljoen verkochte exemplaren. En de verkoopdoelstelling van deze C-Klasse is dezelfde als die van de net vernieuwde S-Klasse: meer verkopen door meer kwaliteit.

Kleintjes worden groot

En laat de S-Klasse nu net een sleutelwoord zijn voor deze generatie C-Klasse, meer dan ooit is deze generatie een klein broertje van het Mercedes slagschip geworden. Vooral visueel zijn de gelijkenissen treffend. De ene vindt het erg vrouwelijk, de andere pure klasse - al gaan beide trefwoorden misschien wel samen.

Wat opvalt is de erg korte overhang zowel voor- als achteraan. Vooraan heb je in deze Executive uitvoering een blinkend zwarte grille met chrome accenten. Die chrome accenten komen terug langszij en vormen de basis voor een welgevormde difusor achteraan, zeker in combinatie met de obsidiaanzwarte lakkleur. Maar laat u niet misleiden, door de chrome lijnen lijkt onze C220 BlueTEC twee ovale uitlaatpijpen te hebben, maar meer dan wat optisch bedrog is het niet. Het uitlaatpijpje zit mooi onderaan verstopt.

Rijtest: Mercedes C220 BlueTec (2014)

De C is niet langer de instapper als je bij Mercedes gaat shoppen voor een sedan. Die rol heeft de CLA overgenomen. En met diens introductie is het hele gamma gevoelig groter geworden. De CLA is 4.630 mm lang en daarmee 39 mm langer dan de uittredende generatie C. Dat wil zeggen dat deze C moest groeien, en dat deed hij, tot 4.686 mm in de lengte en met 40 mm in de breedte. En dat terwijl hij 70 kilogram minder in de weegschaal legt. Een pak groter dus dan zijn voorganger, maar nog steeds iets kleiner dan de 4.879 mm van de E-Klasse. En die extra ruimte laat zich voelen in de C-Klasse, zeker binnenin.

Rijtest: Mercedes C220 BlueTec (2014)

Tot in de puntjes

Want eens ingestapt weet je waarom Mercedes tot de top behoort. Het interieur is opnieuw tot in de puntjes afgewerkt. De lederafwerking is op topniveau maar laat zich wat ontsieren door de zwakkere kwaliteit van de plastic hout-look-a-like inleg in het dashboard en middenconsole. Die middenconsole werd trouwens wat hoger opgetrokken waardoor de C-Klasse een hoger limousine-gevoel krijgt.

Op die middenconsole vinden we de touchpad terug die - enkel in België - standaard is op elke C-Klasse. Een leuke toevoeging, maar in onze ogen is hij overbodig en staat hij zelfs in de weg om de draaiknop te bedienen. Die draaiknop doet zijn werk immers prima waardoor de toegevoegde waarde van de touchpad wat zoek is.

Rijtest: Mercedes C220 BlueTec (2014)

In het dashboard staat het opvallende infotainmentsysteem centraal. Het oogt knullig, maar het werkt prima. De ventilatieroosters zijn van prima kwaliteit, in tegenstelling tot die van de CLA. Mooiste accent zijn de speakers van 'Burmester' die op een sublieme manier worden weergegeven en ingewerkt.

Rijtest: Mercedes C220 BlueTec (2014)

De C-Klasse mag dan wel het limousinegevoel geven, hij is dat van nature niet. Desalniettemin beschikt die over voldoende beenruimte. Ik had met mijn 1.85 nog voldoende ruimte aan de knieën over, mede dankzij de insnijdingen die ze achteraan in de bestuurders- en passagiersstoel maakten. Aan hoofdruimte is er wel een gebrek, zeker wanneer ik rechtop ging zitten kwam ik met m'n hoofd tegen de sterk dalende daklijn te zitten. Meer ruimte is er in de koffer te vinden. Daar beschikken we over 480 liter, dat is 5 liter meer dan de vorige C en 10 liter meer dan de CLA, maar nog steeds 60 liter minder dan de E-Klasse.

Verleid tot ECO Comfort

Op de baan laat de C-Klasse zich aangenaam rijden door het gemak en comfort. Van nature uit laat deze viercilinder zich niet sportief rijden, daar heb je met 170 pk ook geen nood aan. Als we zeggen dat je alle 400 Nm al vanaf 1.400 rpm beschikbaar hebt, weet je dat de C een cruiser is die niet gemaakt is om de sprintjes te trekken, wel om ongelooflijk comfortabel op de autosnelweg te fungeren. De flippers achter het stuur om manueel te schakelen zijn in deze configuratie dus ook wat overbodig.

Desalniettemin kan je de C-Klasse in verschillende standen rijden. De Sport+ stand zet naar goede gewoonte de veren wat strakker, verzwaart het stuur en maakt de vierpitter wat zenuwachtiger. Daar tegenover staat de Eco Comfort stand. Die benaming klinkt dan wel oersaai maar hij liet zich opvallend aangenaam rijden. Oneffenheden in de weg lieten zich beter wegfilteren en aan vermogen onderaan de toeren was er nooit tekort. Wie dus het dagdagelijkse woon-werkverkeer voor zijn rekening neemt in deze Mercedes zal zich allicht laten verleiden door het comfort van de Eco stand. Wie zich genoodzaakt voelt om de Mercedes de bochten in te gooien kan voor de sportievere standen kiezen, al werden wij daartoe niet verleid.

Rijtest: Mercedes C220 BlueTec (2014)

En de rust die de C-Klasse uitstraalt op je rijgedrag heeft ook impact op de verbruikscijfers. Op papier geeft Mercedes 4,4 liter mee, wij klokten gemiddeld op 6,3 liter af. We haalden uitersten van 5,5 liter op de autostrade en 7 liter bij sportief rijgedrag met veel hernemingen. De CO2-uitstoot zit op 110 g/km en krijgt zo een C-label opgespeld.

Keuzes maken

Goedkoop is de door ons geteste C220 BlueTec niet. Maar met het prijskaartje van 59.332 euro heb je er wel enkele bladzijden opties bij. Denk bijvoorbeeld aan neerklapbare achterbank (290 euro), onze automatische zeventrapsversnellingsbak die ondanks zijn leeftijd nog steeds 2.100 euro kost, het Exclusive Pack dat met 1.050 euro ook niet van de goedkoopste is, voetmatten, spiegelpakket en ga zo maar door... de Mercedes staat er bol van. Belangrijk is de vanafprijs die 30.900 euro bedraagt en zo perfect in lijn ligt met de naaste concurrenten. Vanaf die prijs kan je zelf gaan kiezen welke opties je er wel of niet op zet, al zal die keuze naar goede gewoonte weer verdomd moeilijk worden.

Specificaties

Motor

4-cilinder diesel

Vermogen

170pk

Koppel

400 Nm

Overbrenging

automaat, 7 versnellingen

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 470 kg

Topsnelheid

233 km/u

Prijs testwagen

€ 59 332.35

Prijs basismodel

€ 30 900.00

0 tot 100 km/u

8.10 sec

Gemiddeld testverbruik

6.30 L/100km

Min. kofferinhoud

480 L

CO2-uitstoot

110 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Adriaan 13:04
afbeelding van Adriaan

Het grootste probleem voor mij met de c klasse, is dat die zo hard lijkt op de s klasse. Ik moet echt moeite doen om de twee uit elkaar te houden, op zich niets mis mee als je een c klasse koopt, maar rij maar eens rond met uw 120.000euro kostende s klasse, waar mensen gaan twijfelen of het nu niet een c klasse is. Lijkt me nogal een misser van mercedes, die er vroeger toch altijd in slaagde om zijn s klasse op een niveau te zetten, waar het duidenlijk was dat je met een pracht limousine rond reed.

T 14:45
afbeelding van T

Tenzij ze iets gaan doen aan de CO2 gaat deze C-klasse wat mij betreft zijn verkoopstarget niet halen. Hij zit nu reeds in klasse C bij de introductie van het model. Dat beloofd niet veel goeds voor de leasing markt.

anoniem 23:04
afbeelding van anoniem

excuseer, 110gram is een geweldige waarde.

Voor het eerst heeft de BMW 320ed een concurrent.

Dequal 17:54
afbeelding van Dequal

Dikke foto's! :) en de nieuwe C-klasse blijft inderdaad wel heel mooie verschijning.

Yannick 18:19
afbeelding van Yannick

bedankt :-)

Leopold Housen 17:41
afbeelding van Leopold Housen

Prachtige wagen, echt mooi afgewerkt, maar jammer dat ze er zo een fors prijskaartje aan willen hangen .
Zou wel eens een proefrit ermee willen maken

Groetjes

bennie 16:58
afbeelding van bennie

sins 3 maanden rij ik de nieuwe c mooie auto rijd zeer fijn alleen aardig wat kinderziektes zoals.koplampen die condenseren aan de binnenkant volgens mercedes normaal,tijdens rijden de motor in een nootprogramma schiet etc. ondanks dat een genot om mee te rijden

L.M. Winters 14:13
afbeelding van L.M. Winters

De nieuwe Mercedes C220 BleuTec is een bijzondere auto uit zijn klasse !
Een zeer prachtige verschijning buiten en binnen ,is ergonomisch zeer verantwoord gemaakt ! Het rij-confort is voortreffelijk ook het geluid binnen in de auto is aangenaam!
De automatische versnellingsbak is een juweeltje . Ook het verbruik aan diesel is ongelooflijk ,wat ik niet goed snap is de toevoeging die er geregeld moet gebeuren in een vulstop naast de de diesel vulstop , kan mij iemand vertellen wat die vloeistof is en moet doen en hoeveel moet daar bij op bv. 1000 km en wat kost deze toevoeging ? hierover zijn veel onduidelijkheden over ,gaarne commentaar ,bij deze !

w. roldaan 21:44
afbeelding van w. roldaan

Rijd fantastisch-Kan je ook een reserveband extra kopen? Want bij een goede lekke band moet je echt een garage bellen,

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws