Hoewel de Peugeot RCZ R pas op het salon van Frankfurt wordt voorgesteld zal hij eerst een acte de presence geven op Goodwood. 270 pk, 330 Nm en een topsnelheid van 250 km/u. De Fransen menen het serieus.
Peugeot is het blijkbaar meer dan beu dat het geassocieerd wordt met "saaie bakken" en " wagens voor bejaarden". Hun eerste aanval dateert al weer van 2010 met de RCZ. Dit jaar kwamen ze naar buiten met de 208 GTI - die eindelijk terug het Hot Hatch gevoel geeft - en nu dus ook met een gepeperde versie van die RCZ.
Krachtigste productie Peugeot ooit
De sterkste RCZ die je momenteel uit de Franse garage kan rijden - en die momenteel tevens in de Autofansgarage staat - is de 1.6 THP met 200 pk en 275 Nm. Samen met de extra R in de typenaam krijgt de RCZ R nog eens een extra 70 pk en 55 Nm koppel uit die 1.6 THP. Dit brengt het totaal op een niet misselijke 270 pk en 330 Nm. Hiermee is de RCZ R de sterkste Peugeot die ooit voor de openbare weg is gebouwd. Een sprintje naar de honderd kan hij afleggen in 5,9 seconden. Topsnelheid is begrenst op een Duitse 250 km/u.
Aangepast onderstel
Om al die kracht kwijt te geraken op de voorwielen monteert Peugeot een Torsen limited slip differentieel, een hardere ophanging en wordt de carrosserie enkele centimeters dichter bij moeder aarde gebracht. Hopelijk is dit genoeg om die 330 Nm in bedwang te kunnen houden want de huidige RCZ met 275 Nm heeft al serieus neiging tot torque steer op onze Belgische wegen.
Stijlvolle Fransoos
Van de looks zijn ze gelukkig grotendeels afgebleven. Het enige verschil dat we opmerken met de reguliere versie vindt aan de derrière plaats. Daar krijgt de RCZ een vaste spoiler op de koffer en eindelijk een dubbele uitlaat - rechts links. Verder kan je de RCZ R herkennen aan het logo in de grille en op de koffer, de - die wil je niet tegen een stoeprand parkeren - 19" velgen en grotere remschijven met rode remklauwen. Die moeten, samen met de 17 kg winst, de RCZ R een betere handeling geven tegenover de reguliere RCZ.
Binnenin krijg je stoelen die niet zouden misstaan in een Lamborghini, rode stiksels, een korter pookje en een - op het 1ste gezicht - kleiner stuurtje.
Prijzen zijn nog niet bekend al zullen die later dit jaar wel verschijnen. Een RCZ THP met 200 pk en alle leuke goodies kost zo'n 40.000 euro. Dus mik voor deze R maar rond die prijs. Peugeot zelf zegt trouwens dat de RCZ R moet toekomen met 6,3 liter per honderd kilometer. Neem het echter van ons aan en tel daar maar minimaal 1,5 liter bij op.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 21 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden