Test: MG3 Hybrid+ (2024)

Test MG3 Hybrid+ info belgie prijs autofans

De compacte hatchback is op sterven na dood maar MG geeft nu tegengas met de MG3 Hybrid+. Die wil furore maken in het segment van de stadshybrides met een krachtige aandrijflijn die amper benzine nipt en een scherp prijskaartje. Tot zo ver de marketingpraat, maar doet 'ie ook wat moet op de weg... en weet hij koning Toyota Yaris Hybrid van de troon te stoten?

Wat is dit?

De kleinste MG die je vanaf nu buiten kan rijden bij de MG-dealer. In tegenstelling tot zijn naamsoortige broeders MG4 en MG5 beschikt hij daarenboven niet over een volstrekt elektrische aandrijflijn. De MG3 komt er initieel als hybride en doet die Hybrid+ het goed genoeg op onze Europese markt, dan overweegt MG ook nog een versie met klassieke benzinemotor te lanceren om zo de Dacia Sandero te bekampen

Sterk parcours

Op voorwaarde beticht te worden van fanboyisme: Het afgelegde parcours van het in 2020 in Europa opnieuw gelanceerde MG valt op z'n minst opmerkelijk te noemen. Zo oogstte het - tegenwoordig in Chinese handen - Britse merk meteen succes in verschillende landen met een line-up van scherp geprijsde elektrische auto's. Ondanks het succes was MG niet zo blind om alles in te zetten op de EV. Want met de komst van de ZS en HS op benzine ging de bal dan ook pas echt aan het rollen.

Test MG3 Hybrid+ info belgie prijs autofans

Na nog geen vier jaar een marktaandeel van meer dan 1% in België? Geen enkel automerk ging MG eigenlijk voor. Omdat stilstaan in feite achteruitgaan is, lanceert het merk dit jaar nog een rist nieuwe modellen. Ja, daar zitten elektrische auto's bij, maar ook deze MG3 Hybrid+. En MG's kleinste jaagt duidelijk op de scalp van de Toyota Yaris Hybrid en co.

Allemansvriend

Visueel presenteert de MG3 zich alvast als een wereldauto. In die zin dat hij geen ambitie heeft te choqueren. De snuit oogt nog opvallend sportief met scherpe koplampen en een soort van grille in een grille (al mag je ook liefkozend "vissmoel zeggen), vanaf de flank kan dit evengoed een Dacia Sandero, Kia Rio of Ford Fiesta zijn. Zie dat zeker niet als kritiek, want niet toevallig verdwijnen die twee laatste - toch wel succesmodellen - van de Europese markt. Waardoor de MG3 meteen een leegte weet in te vullen.

Test MG3 Hybrid+ info belgie prijs autofans

Met zijn 4,11 meter neemt MG duidelijk geen risico's. Want net zoals broeders MG4 en ZS valt hij daardoor tussen twee segmenten in. Hij is fors groter dan pakweg een Renault Clio, maar niet zo groot als een Volkswagen Golf. De koffer is met 293 liter eerder bescheiden. Al heeft dat vooral met de hybride-aandrijflijn te maken die deels achterin verstopt zit.

Klein maar fijn

Binnenin merk je meteen waar MG sterk in is: auto's aan een scherpe prijs naar voren schuiven met een interieur dat niet budget aanvoelt. Geen gedoe met verschillende schermmaten of duizenden opties. Vanaf de basis heb je een digitale instrumentencluster van 7-duim, een infotainmentscherm van 10.25-duim, Android Auto/ Apple CarPlay en klimaatcontrole. Stap je een versie hoger, dan krijg je zes in plaats van vier luidsprekers en ga je voor de hoogste uitvoering, dan krijg je nog wat extra gizmo's. De opstap in prijs is daarbij zo klein, dat als je een stokoude diesel inlevert, je het prijsverschil tussen basisversie en hoogste uitvoering al te pakken hebt.

Test MG3 Hybrid+ info belgie prijs autofans

Wat je wel merkt is dat de MG3 de kleinste van de familie is. Net zoals bij grotere broer MG4 voorziet MG een uitsparing in het dak voor de achterste passagiers, waardoor er geen problemen zijn met hoofdruimte, maar beenruimte achterin is maar zo-zo. Dat is uiteraard niet anders bij het gros van de rivalen, maar maak niet de fout door te denken dat dit een volwaardig alternatief is voor je oude Ford Focus.

Het plusje van verschil

De naam geeft het natuurlijk al weg; onder de carrosserie van de MG3 Hybrid+ ligt een hybride-aandrijflijn. Die is interessant in zijn aanpak. Vandaar ook het +'je in de naam, want hij gaat verder dan de meeste hybrides. Eerst de droge koek: een 1.5-liter viercilinder benzine voorin van 102 pk (128 Nm) die samen werkt met een 136 pk (250 Nm) sterke elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt daardoor 195 pk, het normverbruik komt op papier neer op 4,4 l/100 km en 100 g C02/km.

Test MG3 Hybrid+ info belgie prijs autofans

Nu de interessante details: De verbrandingsmotor hangt vast aan een automaat met drie versnellingen. Jawel, drie. Zoals in een Sovjet-kar van de jaren 2000. Omdat de elektromotor echter het gros van het werk op zich neemt, is dat helemaal geen probleem. Zo werkt deze Hybrid+ op drie manieren. Ofwel drijft de elektromotor de wielen aan en rijd je puur elektrisch, ofwel drijft de elektromotor de wielen aan en wordt de benzinemotor gebruikt als generator voor de accu van 1.83 kWh, ofwel werken beide motoren in sync. Het resultaat is dat je bij momenten het gevoel hebt met een EV onderweg te zijn én dat je daarenboven een hoop power krijgt wanneer je er om vraagt. Tenslotte: een sprinttijd van 8 seconden naar de honderd in het segment van de hybrides (zonder stekker)? ongezien!

Keerzijde van kracht

Werkt die Hybrid+-aandrijflijn nu ook op de openbare weg? Wel, hoewel een technologisch huzarenstuk, merk je er eigenlijk niets van. Wat natuurlijk het grootste compliment is om te geven. We spitsten onderweg onze oren en, euhm, bips om te horen en voelen hoe het nu zat met die 3 versnellingen, maar hebben in de realiteit amper schakelmomenten gevoeld, laat staan gehoord. Dat komt omdat MG een slim spelletje speelt. Tot 80 km/u kan je namelijk puur elektrisch rijden waarbij boven de 40 km/u de benzinemotor steevast wordt gebruikt als generator. Of anders gezegd: in het gros van het dagelijks verkeer rijdt deze MG3 als een EV, met op de achtergrond het zacht gebrom van de benzinemotor.

Test MG3 Hybrid+ info belgie prijs autofans

Los van de pientere aandrijflijn rijden rivalen Renault Clio en Toyota Yaris wel een stuk snediger qua ophanging. Anderzijds: we zijn de laatsten om een auto in dit segment af te kraken omdat 'ie resoluut gaat voor een zachtere ophanging. Kleine bemerking evenwel: de Hybrid+ komt ook met een keerzijde. Want hoewel je al hemel en aarde moet verzetten om een Toyota Yaris Hybrid boven de 6 l/100 km te krijgen, stijgt het verbruik bij deze MG3 Hybrid+ zienderogen als je het onderste uit de kan haalt. Zo zagen we een verbruik van om en bij de 4,6/100 km bij normaal gebruik, maar ook van 7,2 l/100 km bij stevig doorduwen. Kleine waarschuwing dus voor de klant met de zware rechtervoet.

Onder de prijs

Dat ze bij MG goed hun huiswerk doen, merk je alvast aan de prijs van deze MG3 Hybrid+. Zo kan geen enkele andere hybride in het segment tippen aan de startprijs van 20.985 euro. Zelfs geen gerief van Dacia! Al hebben ze daar momenteel nog geen Sandero Hybrid natuurlijk. Voor de prijs van een kale Renault Clio E-Tech Full Hybrid heb je een MG3 Hybrid+ van het tweede uitrustingsniveau (Comfort, 22.485 euro). Voor de prijs van een basis Toyota Yaris Hybrid (vanaf 26.990 euro) heb je vlot de MG3 in het hoogste uitrustingsniveau (Luxury, 24.985 euro).

Test MG3 Hybrid+ info belgie prijs autofans

Anderzijds kan je natuurlijk de vraag stellen of de meerprijs de kolen waard is. Hatchbacks met klassieke benzinemotor kan je nog steeds nieuw op de kop tikken voor zo'n 16.000 euro. Da's vlot een verschil van enkele duizenden euro's natuurlijk. Hoewel je die euro's misschien nooit terug zal verdienen via het lagere verbruik, krijg je in ruil wel een hatchback met het rijgedrag van een EV en de daarbij horende performantie. Ben je nog niet overtuigd? Dan liggen er in de wandelgangen plannen om deze MG3 ook met gewone benzinemotor te lanceren. Waardoor je spreekt van een rechtstreekse rivaal voor de Dacia Sandero.

Conclusie

Heeft de MG3 Hybrid+ genoeg in zich om koning Toyota Yaris Hybrid van de troon te stoten? Zijn verbruik ligt alvast niet (veel) hoger, de MG3 rijdt een stuk pittiger, is 17 cm langer én kost zelfs full-option 2.000 euro minder dan die Japanner in de basis. Dit is de no-nonsense-aanpak die we van meer merken willen zien.

Specificaties

Motor

1.5 hybride

Vermogen

195pk

Overbrenging

3-traps automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 285 kg

Topsnelheid

170 km/u

0 tot 100 km/u

8.00 sec

Min. kofferinhoud

293 L

CO2-uitstoot

100 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws