Volgende week haalt Seat de doeken van de opgefriste Ibiza en Arona. Die facelift heeft voor beiden een andere functie. De Ibiza krijgt een upgrade op vlak van connectiviteit en veiligheidsnufjes terwijl de Arona een meer emotioneel design aangemeten krijgt op niveau van de Cupra Formentor.
Hoewel de huidige generatie Ibiza matig populair is (met dank aan de crossover-gekte), krijgt de compacte B-segmenter volgende week een opfriskuur na vier dienstjaren in zijn huidige versie. Je kan echter niet A zonder B zeggen, of in dit geval Ibiza zonder Arona, want ook de compacte crossover passeerde over de tekentafel. Desalniettemin legt de facelift bij beide auto's de focus op een ander onderdeel.
Ibiza: technologische slag
Zo zal de facelift van de Ibiza visueel uitermate subtiel zijn. Simpelweg omdat de focus van de upgrade ligt op de technologieën aan boord van de hatchback. Enerzijds gaat het dan over een opgefrist infotainmentsysteem à la Leon met een grotere focus op connectiviteit. Daarnaast zal de Ibiza ook genieten van een rist nieuwe veiligheidsnufjes. Nodig, want de vier jaar oude B-segmenter begon daar terrein te verliezen op pakweg de recent vernieuwde Peugeot 208.
Arona: Designslag
Hoewel de Arona ook geniet van de upgrades die de Ibiza krijgt, zijn de visuele aanpassingen bij de compacte crossover een stuk meer uitgesproken. Vooral de snuit krijgt kenmerken die we voor het eerst te zien kregen op de Cupra Formentor. Dat daardoor de merkidentiteit van Cupra en Seat terug wat in elkaar loopt, het kan Seat blijkbaar niet veel deren.
Cupra Ibiza en Cupra Arona? Niet van de baan!
Tenslotte nog een interessant nieuwtje dat de ronde doet in de wandelgangen: Cupra CEO Wayne Griffiths (die sinds oktober 2020 ook aan het roer van Seat staat) is niet tegen een Cupra-variant van de Ibiza en Arona. Als je dan nog weet dat deze man zo zot is als een achterdeur (in elke goede zin van het woord), dan is het niet ondenkbaar dat er op termijn nog een Cupra Ibiza of Arona op de proppen komt. Of we daarvoor moeten wachten op de nieuwe generaties in 2025 (je weet wel, met de komst van de elektrische Ibiza), dat is momenteel nog koffiedik kijken.
Op 15 april zal Seat de opgefriste Ibiza en Arona vanonder het doek halen.
Recente reacties
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Ik mis wel de rallylichten ... ben ik de enige?
Door JPD 3 dagen geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Vooral de EV versie is stevig geprijsd, aangezien die door GWM in China wordt gebouwd. BMW zal...
Door GLENN 3 dagen geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Wtf, die prijzen... Wie heeft er zoveel geld teveel om uit te geven aan een klein stadswagentje?
Door FLP 3 dagen geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 4 dagen geleden