De Franse constructeur Renault ziet op tegen een besparingsplan van 2 miljard euro op drie jaar tijd. Samen met alliantiepartners Nissan en Mitsubishi worden de prioriteiten herbekeken. Daarnaast lijkt er nog maar weinig plaats voor een klassieke tweezitter als de Alpine A110.
De coronacrisis die er stevig heeft ingehakt bovenop de investeringen om te beantwoorden aan de strengere Europese CO2-doelstellingen: het noopt de Franse constructeur Renault tot een drastisch besparingsplan van 2 miljard euro, gespreid over een periode van drie jaar.
Het plan legt in Frankrijk de focus op elektrische auto’s, bedrijfsvoertuigen, de “circulaire economie” en “innovatie met een hoge toegevoegde waarde”. Nog in het plan zal Renault meer een beroep doen op de alliantie met Nissan en Mitsubishi, de productie terugschroeven van 4 miljoen auto’s in 2019 tot 3,3 miljoen in 2024, en in het banenaanbod schrappen.
Over een periode van drie jaar tijd staan er daardoor 4.600 banen op de helling in Frankrijk, en nog eens 10.000 in Renault-afdelingen in de rest van de wereld. Over mogelijke fabriekssluitingen reppen de Fransen nog met geen woord, omdat daar een lening van de Franse staat tegenover staat.
"Open denkoefening"
Dat betekent nog niet dat de productiesite van Alpine in Dieppe buiten schot is. In zijn plan wil Renault een “open denkoefening over de reconversie van de fabriek” houden wanneer de productie van de A110 ten einde loopt. Tussen de lijnen laten de Fransen verstaan dat de productie van de fabriek niet hoog genoeg ligt om in de toekomst nog rendabel te zijn.
De finale beslissing daarvoor ligt bij nieuwe CEO Luca de Meo, wanneer die deze zomer aantreedt. Volgens Autocar zou de toekomst van Alpine bij elektrische auto’s kunnen liggen, als een soort prestigemerk voor elektrische voertuigen. Dat betekent dan weer wel dat de huidige fabriek stevig omgebouwd zal moeten worden of de productie zal moeten verhuizen.
Recente reacties
Eerste test: Citroën C3 en ë-C3 - de eerste betaalbare en multi-inzetbare EV? (2024)
die 11.000€ is wel een 10 jaar geleden hee en tevens alles is en word nog duurder helaas
Door dominiek 1 dag geleden
Eerste test: Citroën C3 en ë-C3 - de eerste betaalbare en multi-inzetbare EV? (2024)
helaas , helaas de e c3 mag in belgie geen trekhaak plaatsen. in NL wel. ik had hem bijna besteld...
Door paul 1 dag geleden
Verbod op verkoop auto's met verbrandingsmotor?: Dit vinden de grootste Vlaamse Partijen (Verkiezingen 2024)
Ik wens je alvast een goede gezondheid in 2035 en horen we je dan nog eens op deze site die dan...
Door Jos D. 1 dag geleden
Nooit meer file!: Zo willen de grote Vlaamse Politieke partijen dit aanpakken (Verkiezingen 2024)
Met een degelijk openbaar vervoer, krijg je een aantrekkelijk alternatief en dus minder verkeer....
Door John 2 dagen geleden