De Franse constructeur Renault stopt met de verkoop van brandstofauto’s op de Chinese markt. Het merk wil er voortaan alleen lichte bedrijfsvoertuigen en elektrische voertuigen verkopen.
Renault verkoopt zijn aandeel in de joint venture Dongfeng Renault Automotive Company. Samen met Dongfeng opende de Franse constructeur in 2016 een fabriek in Wuhan, de stad waar de corona-pandemie begon. In de Chinese stad worden de Captur, Kadjar en Koleos voor de Chinese markt gebouwd.
De Franse constructeur legt de klemtoon op de verdere uitbouw van de markt van de lichte bedrijfsvoertuigen en van elektrische voertuigen via bestaande joint ventures. Aandrijflijnen en componenten wil Renault wel nog blijven bouwen voor Dongfeng.
De strategiewijziging past in de nieuwe koers die alliantiepartners Renault, Nissan en Mitsubishi uittekenen. Elk merk van de alliantie moet de referentie worden binnen een bepaalde regio. Voor China wordt dat Nissan, dat vorig jaar nog 1,55 miljoen auto’s verkocht op de Chinese markt, tegenover net geen 180.000 auto’s voor Renault.
Recente reacties
Nooit meer file!: Zo willen de grote Vlaamse Politieke partijen dit aanpakken (Verkiezingen 2024)
Met een degelijk openbaar vervoer, krijg je een aantrekkelijk alternatief en dus minder verkeer....
Door John 1 dag geleden
Verbod op verkoop auto's met verbrandingsmotor?: Dit vinden de grootste Vlaamse Partijen (Verkiezingen 2024)
Ik ben blij dat ik al zo oud geworden ben (62) en tegen die tijd (2035) waarschijnlijk geen auto...
Door Ricardo 1 dag geleden
Nooit meer file!: Zo willen de grote Vlaamse Politieke partijen dit aanpakken (Verkiezingen 2024)
Ik hoor ze allemaal graag praten, maar ze zullen het nooit kunnen realiseren. Allemaal...
Door Ricado 1 dag geleden
Autosalon van Brussel is terug van weggeweest! (februari 2025)
Ik denk dat de BAS beter hun event schrapt om hun broek er niet helemaal aan te scheuren. Dit jaar...
Door FLP 2 dagen geleden