Seat heeft nog eens een nieuwigheid gepresenteerd, echt waar! De Leon wordt namelijk vernieuwd, maar doet dat op de subtielst denkbare manier. Zo krijgt hij het herziene motorenaanbod en de frisse technologie van zijn naamgenoot bij Cupra mee, maar dan zonder de uiterlijke aanpassingen.
’t Kan snel keren in autoland, vraag het maar aan Seat. Zo was er ooit een tijd waarin Cupra als sportieve afdeling van Seat door het leven ging, en dus van die laatste afhankelijk was voor vernieuwingen en generatiewissels. Inmiddels lijken de rollen echter omgedraaid, getuige de facelift(s) van de Leon(s). Die van Cupra werd een paar weken geleden namelijk al onthuld en deed dat met een compleet nieuw front en flink wat opgefriste technologie. Op een update voor de Seat Leon bleef het daarentegen wachten tot nu… En die extra tijd hebben de Spanjaarden écht niet gebruikt om meer moeite te doen.
Genoeg voor Cupra-concurrentie?
Dit is namelijk de vernieuwde Seat Leon en inderdaad: zowel de hatchback als de break ziet er van buitenaf nagenoeg identiek uit aan de verouderde Seat Leon. Zo blijft die nieuwe neus van even geleden dus voorbehouden aan het neefje bij Cupra en moet de Seat het stellen met een setje andere LED-matrixkoplampen — die overigens optioneel zijn. Gelukkig mag deze Leon binnenin wél meegenieten van een aantal van de wijzigingen van zijn naamgenoot, getuige een nieuw 10,25-inch bestuurdersdisplay dat gewoon standaard gemonteerd wordt. Centraal zit dan weer een nieuw infotainmentscherm van 10,4 inch dat tegen een meerprijs ingeruild wordt voor de 12,9 inch grote unit uit de Volkswagen-stal, compleet met verlichte touch-sliders eronder.
Ook de motorische wijzigingen klinken vast niet als een verrassing indien je het reilen en zeilen binnen de VW-groep een beetje gevolgd hebt. In navolging van de Golf-facelift gaat de 1.0-liter driecilinder er bijvoorbeeld ook bij de Seat Leon uit, waardoor de basismotor nu de 1.5-liter vierpitter met 115 pk is. Die is er ook in mildhybride ‘eTSI’-vorm met tot 150 pk en dieselen kan met een 2.0-liter TDI-blok. De opmerkelijkste verandering is echter voor de 204 pk sterke plug-inhybride, die een grotere accu van 19,7 kWh krijgt en daarmee ruim 100 kilometer elektrisch moet kunnen rijden. Genoeg om de Seat Leon relevant te houden in tijden van Cupra-concurrentie? We zullen ’t zien…
Recente reacties
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
WLTP is altijd met zout er bij. En die 81,4kWh is de totale batterij, in de praktijk worden er daar...
Door this 7 uur geleden
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
Even wat zout bij nemen? 600km uit 81kWh halen is een verbruik van 13,5kWh per 100km. Lijkt mij...
Door John 8 uur geleden
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
Kia heeft zijn cijfers intussen nog aangepast en belooft nu een WLTP-rijbereik van, inderdaad, 600...
Door Joram 8 uur geleden
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
Die 560km is dat WLTP? Want dat is wel best weinig voor zo'n kleine auto met zo'n grote batterij....
Door this 9 uur geleden