Nieuwe Porsche Panamera 4 E-Hybrid en 4S E-Hybrid geven plug-ingeheimen prijs (2024)

Porsche Panamera 4 E-Hybrid 2024

Porsche heeft een nieuwe Panamera, en die zet meer dan ooit in op hybridekracht. Zo weten we al langer dan vandaag dat er maar liefst vier plug-ins komen maar daarvan leerden we er slechts eentje in detail kennen. Nu is het de beurt aan nog twee stekkerhybrides: de Panamera 4 E-Hybrid en 4S E-Hybrid.

Wanneer Porsche zijn nieuwe Panamera onthulde, moesten we toch even twee keer kijken. Je had namelijk gerust kunnen denken dat het om een flinke facelift ging maar vergis je niet: op technisch vlak werd alles grondig herzien. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de plug-inhybrides: daarvan krijgen we er niet langer drie maar wel vier. De enige die we daarvan al leerden kennen was de oppermachtige Turbo E-Hybrid, maar nu haalt Porsche het doek van twee van die andere PHEV’s.

Bijna 100 kilometer elektrisch

Dit zijn dus de Porsche Panamera 4 E-Hybrid en 4S E-Hybrid en het feit dat de Duitsers die samen onthullen, is geen toeval. Zo delen de twee plug-ins het gros van hun techniek, waardoor je in beide gevallen een 2.9-liter V6-benzinemotor voorin vindt — in tegenstelling tot de 4.0-liter V8 van de Turbo E-Hybrid. Die wordt gekoppeld aan een elektromotor in de transmissie en die laatste haalt zijn stroom uit een accu van 25,9 kWh. Daarmee heeft het batterijpakket dus dezelfde capaciteit als dat van de Turbo E-Hybrid maar terwijl die het houdt op 91 kilometer elektrisch rijbereik, schoppen de 4 E-Hybrid en 4S E-Hybrid het allebei tot 96 kilometer.

Porsche Panamera 4S E-Hybrid 2024

Waar je daarentegen wel moet inboeten ten opzichte van zo’n Turbo E-Hybrid, is op vlak van vermogen. Zo produceert de Panamera 4 E-Hybrid in totaal 470 pk en 650 Nm koppel waarbij de 2.9-liter V6 tot 304 pk en de elektromotor tot 190 pk voor zijn rekening kan nemen. Het resultaat is een 0-naar-100-tijd van 4,1 seconden en een topsnelheid van 280 km/u. Daar doet de 4S E-Hybrid nog een schepje bovenop: die sprint in 3,7 seconden naar de 100 en haalt 290 km/u. Dat dankt hij aan een systeemvermogen van 544 pk en een koppel van 750 Nm, waarbij de elektromotor eveneens 190 pk ophoest maar de V6 wel 353 pk kan leveren.

Sneller laden (maar niet snelladen)

Daarnaast gaf Porsche ook de laadcapaciteit van de plug-inhybride Panamerae een duwtje in de rug ten opzichte van de vorige generatie. Snelladen kunnen ze nog steeds niet maar aan een gewone laadpaal kunnen ze wel snelheden tot 11 kW aan. Daarmee moet de 25,9 kWh-accu volgens de constructeur vol zijn in 2 uur en 39 minuten. Verder werden de rijmodi geoptimaliseerd voor de hybride aandrijflijn, waarbij bijvoorbeeld de Hybrid Auto-modus samenwerkt met het navigatiesysteem om te bepalen voor welk traject er nog wat stroom in de accu bewaard moet worden.

Porsche Panamera 4 E-Hybrid 2024

Porsche plaatst de Panamera 4 E-Hybrid in de catalogus vanaf 128.040 euro en de 4S E-Hybrid vanaf 143.520 euro. Daarnaast kennen we dus ook al de 680 pk sterke Turbo E-Hybrid die 199.620 euro moet kosten maar welke de vierde plug-inhybride Panamera wordt, verklappen ze op dit moment nog niet. Wij zetten ons geld alvast op een nieuwe ‘Turbo S E-Hybrid’ met de 739 pk sterke aandrijflijn van de vernieuwde Cayenne… Maar hoeveel geld?

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws