Officieel: Renault Arkana facelift vereenvoudigt gamma, introduceert nieuwe topversie (2023)

Renault Arkana facelift 2023

De BMW X6 voor het werkvolk steekt in het nieuw! Jep, de Renault Arkana is zopas onder het mes gegaan. Die pakt vooral uit met visuele nieuwigheden, versimpelt het gamma en houdt het onderhuids bij de bestaande motoren.

Hoewel de Arkana nog maar in 2020 verscheen, heeft Renault in de tussentijd wel wat veranderingen ondergaan. Zo is er een nieuwe huisstijl, dito logo en is R.S. naar de eeuwige jachtvelden gestuurd in het voordeel van Esprit Alpine-uitvoeringen. Nieuwigheden die ook dringend naar de Arkana moesten, want Renault verkoopt deze dingen als zoete broodjes.

Terry, waar is mijn vergrootglas?

Visueel moet je echter al uitermate goed kijken om de nieuwigheden aan de opgefriste Arkana op te merken. De grootste weggever is het complete gebrek aan chroom op de decoratieve elementen. Voortaan krijg je afhankelijk van de versie glanzend zwart, gesatineerd zwart of hoogglanzend zwart. Verdere weggever is het 'Nouvel'R'-logo dat voortaan op de voor- en achterkant prijkt.

Renault Arkana facelift 2023

Nieuwe bumpers zijn er niet, al morrelt Renault wat met de beschikbaarheid op bestaande exemplaren. Zo zijn er voortaan drie versies van de Arkana - Evolution, Techno en Esprit Alpine - waarbij de twee hoogste versies de sportieve bumpers krijgen van de voordien beschikbare R.S.-Line. De Arkana Evolution krijgt ook de velgen van de voormalige R.S.-Line, terwijl de Esprit Alpine nieuwe 19-duimers krijgt. Volg je nog?

Mét leisteen!

Ook binnenin houdt Renault de update bescheiden. Nieuwe elementen zijn er niet, al toont het rechtopstaande infotainmentscherm van 7-duim informatie "over een groter gebied weer". Draadloos Android Auto en Apple Carplay is beschikbaar vanaf de Evolution-uitvoering.

Renault Arkana facelift 2023

Uitvoering Esprit Alpine krijgt een uniek blauw interieur dat bestaat uit een mix van Eco Tep (lees: materiaal van biologische oorsprong) en suède. De trimlijsten krijgen tenslotte een leisteeneffect. Stiekem best wel cool.

Hybrid all the way

Onder de kap blijft Renault mikken op motoren voor de particuliere markt. Het gaat dan over een milde hybride in twee vermogensversies en een full hybrid. De milde hybride gebruikt een 1.3-liter viercilinder benzine en is goed voor 140 pk (260 Nm) dan wel 160 pk (270 Nm). Beide motoren zijn standaard gekoppeld aan een automaat met dubbele koppeling (7DCT) en verbruiken volgens WLTP 5,8 l/100 km.

Renault Arkana facelift 2023

Liever een lager verbruik? Dan is er nog de E-Tech full hybrid 145. Die gebruikt een 1.6-liter viercilinder benzine en een krachtigere elektromotor goed voor een systeemvermogen van 145 pk. Met die motor daalt het verbruik onder de 5 l/100 km. Ook hier is een automaat standaard. Vanaf deze zomer is de opgefriste Arkana beschikbaar.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws