Een maand nadat Hyundai de Ioniq-lijn lanceerde zorgt Kia voor haar eigen versie met de nieuwe Kia EV6. Kiezen maar!
Beide merken uit dezelfde groep maken gebruik van een gelijke basis voor hun eerste zuiver elektrische voertuig. Het zijn dus de accenten die Kia legt die het verschil zullen maken. Dat begint al bij het uiterlijk, waar een meer herkenbaar design wordt gehanteerd. De naam is dan weer nieuw, en hoewel het erop lijkt dat "EV6" de komst van een hele lijn EV-benamingen aankondigt, is de naam niet bijster origineel gekozen.
E-erste elektrische V-oertuig
De Kia EV6 is de eerste Kia die de nieuwe designtaal van Kia mag uitdragen. Dat gaat makkelijk door het nieuwe logo te plaatsen boven een haast verdwenen grille. De tiger nose die we van Kia gewend zijn verwordt dus tot een digital tiger face met een rondere vorm die contrasteert met scherpe koplampen. Die koplampen worden boven en onder geflankeerd door een geïntegreerde ledstrip.
Bij de Kia ook geen rechte lijnen en grote flanken. De aflopende daklijn wordt afgestreept door een achterlichtlijn die over de volledige breedte van de achterzijde doorloopt. Ze worden optisch zelfs verlengd tot in de wielkasten. Uit de achterlichten vertrekt ook een chroomstrip, die de bovenzijde van de bumper moet symboliseren.
ventilatietrek
Aan de binnenzijde zien we wat meer herkenbare elementen voor de Kia-lijn. Het tweespaaksstuurwiel is weer helemaal in, daarachter vinden we een rechthoekig display voor de tellerpartij. Daarin zitten de meeste elementen voor de bediening van het infotainmentsysteem, zodat de middenconsole verder erg clean mag ogen. De ventilatieroosters worden over het hele dashboard optisch doorgetrokken, nog zo'n designitem dat het hedendaags ontwerp tekent.
Op de technische specificaties van de nieuwe Kia EV6 is het nog even wachten. Slim gespeeld van Kia, dan moeten we er nog een extra artikeltje aan wijden. We kunnen je nu al melden dat de wagen op hetzelfde E-GMP-platform staat als de Ioniq 5. Dat zorgt ervoor dat hij qua afmetingen in de buurt zit van die Ioniq 5 en vergis je niet, dat is best een grote auto.
Ook naar de aandrijving is het dus wat gissen, al toont ook hier zijn neefje weer waar we bij de Kia EV6 aan toe zullen zijn. In basis wordt de wagen achterwielaangedreven maar voor de performantere versies zal vierwielaandrijving beschikbaar zijn. De Ioniq 5 kan je ook met 58 kWH of 72,6 kWh sterk accupakket krijgen, dus reken dat dat voor deze EV6 hetzelfde geldt.
Recente reacties
Eerste test: Citroën C3 en ë-C3 - de eerste betaalbare en multi-inzetbare EV? (2024)
die 11.000€ is wel een 10 jaar geleden hee en tevens alles is en word nog duurder helaas
Door dominiek 1 dag geleden
Eerste test: Citroën C3 en ë-C3 - de eerste betaalbare en multi-inzetbare EV? (2024)
helaas , helaas de e c3 mag in belgie geen trekhaak plaatsen. in NL wel. ik had hem bijna besteld...
Door paul 1 dag geleden
Verbod op verkoop auto's met verbrandingsmotor?: Dit vinden de grootste Vlaamse Partijen (Verkiezingen 2024)
Ik wens je alvast een goede gezondheid in 2035 en horen we je dan nog eens op deze site die dan...
Door Jos D. 1 dag geleden
Nooit meer file!: Zo willen de grote Vlaamse Politieke partijen dit aanpakken (Verkiezingen 2024)
Met een degelijk openbaar vervoer, krijg je een aantrekkelijk alternatief en dus minder verkeer....
Door John 2 dagen geleden