Nee, het gaat hier nog niet over het R.S.-derivaat van de gloednieuwe Clio. Wel is Renault Sport klaar met de Clio die zal ingezet worden in verschillende racedisciplines. Van cupracen tot rallyknallen. Polyvalent zo'n Clio, nietwaar?
Merkenraces, de éne constructeur houdt zich er al iets harder mee bezig dan de andere. Renault, die zitten duidelijk in dat eerste kamp, want het Franse merk is niet enkel in verschillende racetakken actief, het heeft ook de nodige races die het zelf op poten zet. Zoals een merkenrace voor de nieuwe generatie Clio bijvoorbeeld. Die krijgt niet één maar liefst 3 raceklasses waarin hij het op zal nemen tegen... tja... een roedel andere Clio's.
Hard en onverhard
Specifiek gaat het over de Clio Cup (circuit), Clio Rally (rally) en Clio RX (rallycross). Daarvoor prepareerde Renault Sport één en dezelfde Clio die specifieke uitrusting zal krijgen per klasse. De basis, die blijft echter identiek. Het gaat dan uiteraard over een Clio met aangepaste ophanging, leeggehaald interieur, versterkt chassis, rolkooi, kleine aerodynamische tweaks en een opgepepte motor.
Die motor is de 1.3 TCe viercilinder die dankzij een Garrett-turbo zo'n 170 à 180 pk weet op te wekken. Afhankelijk van dat vermogen ligt het koppel tussen de 280 en 320 Nm. De voorwielen, die blijven de kracht neer zetten maar krijgen wel een sperdifferentieel tussen zich geplaatst. Schakelen gaat dan weer via een sequentiële versnellingsbak met vijf verzetten.
Renault Sport zal deze exemplaren uiteraard bouwen in haar thuisfabriek in Dieppe. Niet toevallig de plaats waar binnenkort ook wel eens de nieuwe Clio R.S. geboren zal worden. Of deze race-Clio met 1.3 turbomotor al een hint geeft? Dat zal de tijd uit moeten wijzen.
Recente reacties
Verbod op verkoop auto's met verbrandingsmotor?: Dit vinden de grootste Vlaamse Partijen (Verkiezingen 2024)
Waar moeten burgers het geld vandaan halen. Warmtepompen, elektrische auto,s. Als mensen hierdoor...
Door Frank D 15 uur geleden
Eerste test: Citroën C3 en ë-C3 - de eerste betaalbare en multi-inzetbare EV? (2024)
die 11.000€ is wel een 10 jaar geleden hee en tevens alles is en word nog duurder helaas
Door dominiek 1 dag geleden
Eerste test: Citroën C3 en ë-C3 - de eerste betaalbare en multi-inzetbare EV? (2024)
helaas , helaas de e c3 mag in belgie geen trekhaak plaatsen. in NL wel. ik had hem bijna besteld...
Door paul 1 dag geleden
Verbod op verkoop auto's met verbrandingsmotor?: Dit vinden de grootste Vlaamse Partijen (Verkiezingen 2024)
Ik wens je alvast een goede gezondheid in 2035 en horen we je dan nog eens op deze site die dan...
Door Jos D. 1 dag geleden