Als we moedertje Europa mogen geloven, is het binnen elf jaar gedaan met brandstof stoken. Dan voert de EU namelijk een verbod in op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren, of toch voor nieuwe exemplaren. Niet iedereen is echter zeker of het zo’n vaart wel zal lopen, kijk maar naar Porsches CFO.
Een jaartje geleden hakte de Europese Unie een knoop door van ongezien formaat. Toen werd namelijk een wet goedgekeurd die de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren onherroepelijk verbiedt met ingang van 2035. Nu is er wel nog een uitzondering voor merken die minder dan 1.000 auto’s per jaar bouwen, maar op de lucky few na betekent dat dus dat we binnen dit en elf jaar bijna allemaal aan de stekker moeten… Al kan er in elf jaar tijd natuurlijk nog véél veranderen.
”Te hoge prijzen, te weinig laadpalen”
Porsches Chief Financial Officer, ene Lutz Menschke, heeft namelijk laten vallen dat de regel volgens hem wel eens uitgesteld kan worden. Dat deed hij nota bene in de kantlijn van de onthulling van de nieuwe Macan, die uitsluitend met zuiver elektrische aandrijflijnen te krijgen zal zijn. Toch lijkt Menschke niet overtuigd dat we met z’n allen op dit soort apparatuur zullen overstappen tegen 2035 en hij haalt er de inschrijvingscijfers van EV’s in Europa bij, die nog altijd stijgen maar dat volgens hem wel steeds trager doen. De reden daarvoor is simpel: de prijzen van EV’s zijn te hoog en de laadinfrastructuur niet toereikend. Daardoor hoort Menschke naar eigen zeggen steeds meer geroezemoes in de wandelgangen over uitstel van het verbod op verbrandingsmotoren.
Nu kan je deze uitspraken afschilderen als de mening van één man maar als die mening van Porsche komt, dan luisteren we. De fabrikant nam namelijk al het voortouw in het lobbywerk om een uitzondering op het verbod te krijgen voor e-fuels of synthetische brandstoffen, en die uitzondering kwam er effectief door. Verder sprak ook Porsches Heimat Duitsland zich al meermaals uit tegen de deadline van 2035. In de tussentijd houdt ons eigenste Vlaanderen daarentegen vast aan een nog vroegere deadline voor het verbod op nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren, want die moeten er hier al in 2029 uit… Als dat dus maar goedkomt.
Recente reacties
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Ik mis wel de rallylichten ... ben ik de enige?
Door JPD 1 dag geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Vooral de EV versie is stevig geprijsd, aangezien die door GWM in China wordt gebouwd. BMW zal...
Door GLENN 1 dag geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Wtf, die prijzen... Wie heeft er zoveel geld teveel om uit te geven aan een klein stadswagentje?
Door FLP 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 3 dagen geleden