Net als alliantiepartner Nissan zou Renault eind deze maand een toekomstplan uit de doeken doen. In dat plan zou volgens persbureau Reuters de toekomst van enkele belangrijke modellen gecompromitteerd worden, zoals de Espace en Scénic. Ook de Talisman zou geen lang leven meer beschoren zijn.
Renault bereidt zich voor om eind deze maand een besparingsplan uit de doeken doen. In dat plan wil de Franse constructeur 2 miljard euro besparen over een tijdsspanne van drie jaar. Ook alliantiepartner Nissan zou eind deze maand een strategisch plan bekend maken.
Net als het plan van de Japanners zou dat van de Fransen behoorlijk ingrijpend kunnen zijn. Renault maakte het afgelopen jaar voor het eerst in tien jaar immers verlies, zag zijn relatie met alliantiepartner Nissan verstoord door de saga rond Carlos Ghosn, en kampt nu net als heel wat andere constructeurs met de ernstige gevolgen van de coronacrisis.
Geen taboes
De Franse staat is deelaandeelhouder is van Renault, en de constructeur is door de crisis al gaan aankloppen voor staatssteun. Er worden bedragen genoemd van 4 tot 5 miljard euro. Toch zouden er bij de besparingen “geen taboes” mogen zijn, aldus CEO ad interim Clotilde Delbos. Dat doet vrezen voor minder banen en eventuele fabriekssluitingen, thema’s die zeker in Frankrijk gevoelig liggen.
Wat alleszins wel al zeker lijkt, is dat het aantal modellen van de Franse constructeur zal inkrimpen. Volgens bronnen binnen Renault zou het al zo goed als zeker zijn dat de Espace en Scénic geen opvolging meer zullen krijgen. Ook de toekomst van de Talisman-berline lijkt hoogst onzeker. In plaats daarvan zou de focus meer komen te liggen op crossovers en SUV’s, aldus Reuters.
Pionier
Vooral met de Espace zou er een symbolisch model verloren gaan. In 1984 was die immers een van de pioniers in het monovolumesegment. Omdat dat segment in ongenade is geraakt, gaat hij sinds 2015 verder door het leven als een soort crossover. In 2016 volgde de Renault Scénic datzelfde stramien. Toch blijken beide modellen het vandaag moeilijk te hebben tegenover de populaire SUV’s. Vorig jaar verkocht Renault in Europa 16 procent minder Scénics dan in 2018 volgens onderzoeksbureau JATO Dynamics. Voor de Espace gaat het om een daling van 20 procent, voor de Talisman idem.
Volgens Reuters zouden de Espace en Scénic plaats ruimen voor een nieuwe Kadjar-achtige SUV. Die zou in Spanje gebouwd worden en vijf tot zeven zitplaatsen tellen. De fabriek in het Noord-Franse Douai, waar de drie bedreigde modellen gebouwd worden, zou twee nieuwe modellen krijgen die een nieuw elektrisch platform gebruiken van de Alliance Renault-Nissan-Mitsubishi.
Renault wilde niet reageren op de informatie van Reuters. De Belgische Renault-importeur kan voorlopig alleen bevestigen dat er eind mei een besparingsplan wordt aangekondigd. De inhoud daarvan is ook aan de importeur nog niet meegedeeld.
Recente reacties
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Ik mis wel de rallylichten ... ben ik de enige?
Door JPD 3 dagen geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Vooral de EV versie is stevig geprijsd, aangezien die door GWM in China wordt gebouwd. BMW zal...
Door GLENN 3 dagen geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Wtf, die prijzen... Wie heeft er zoveel geld teveel om uit te geven aan een klein stadswagentje?
Door FLP 3 dagen geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 4 dagen geleden