Isuzu maakt zich klaar voor de lancering van zijn eerste elektrische model, en je kan vast al raden wat voor model dat wordt. Inderdaad: ook deze D-Max BEV wordt een pick-up — of wat had je dan verwacht van Isuzu? Maak je echter geen zorgen: ook in tijden van elektrificatie hebben de Japanners aan hun doelpubliek gedacht.
Pick-ups zijn zowat het laatste dat geëlektrificeerd kan worden, zou je denken, maar daar blijkt niets van aan. Wel integendeel: in topmarkt VS hebben onder andere Tesla, Chevrolet, GMC, Rivian, RAM en Ford al EV’s met open laadbak in hun gamma en die laatste, de F150 Lightning, is ook al in bepaalde Europese markten verkrijgbaar. In ons land moet je het dan weer stellen met een enkel model van Maxus, de T90 EV, maar die krijgt straks gezelschap… En dat wordt gezelschap om rekening mee te houden.
Gewoon 3,5 ton trekken
Pick-upexpert Isuzu heeft namelijk het doek getrokken van zijn eerste zuiver elektrische model — of tenminste een prototype daarvan. Ze noemen hem D-Max BEV en dat geeft al helemaal weg wat je mag verwachten: een goeie ouwe D-Max… Maar dan als EV. Zo vind je achter zijn subtiel hertekende frontje geen dieselmotor, maar krijgt de D-Max BEV twee elektromotoren mee — eentje op elke as. De voorste levert 54 pk en de achterste 123 pk en samen pieken ze op 177 pk, al blijft het koppel van 325 Nm wel wat achter op dat van de dieselversie. Onder de bodem ligt dan weer een accu van 67 kWh maar welk rijbereik je daarvan mag verwachten, verklapt Isuzu nog niet.
Wat ze wel al verklappen is het trekgewicht en geloof het of niet, maar dat blijft identiek aan dat van de D-Max op diesel. Zo belooft Isuzu dat deze BEV-versie gewoon tot 3,5 ton zal kunnen slepen dus dat moet meer dan genoeg zijn voor de favoriete hobby van de D-Max: paardentrailers trekken. De enige momenteel bij ons verkrijgbare elektrische pick-up — de Maxus van daarnet — houdt het ter vergelijking op 1 ton trekgewicht. Reken er dus maar op dat die T90 EV het hier lastig zal krijgen eens Isuzu deze D-Max BEV in productie neemt, en dat belooft het te doen in de loop van 2025… En jawel: hij komt dan ook meteen naar Europa!
Recente reacties
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Ik mis wel de rallylichten ... ben ik de enige?
Door JPD 18 uur geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Vooral de EV versie is stevig geprijsd, aangezien die door GWM in China wordt gebouwd. BMW zal...
Door GLENN 20 uur geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Wtf, die prijzen... Wie heeft er zoveel geld teveel om uit te geven aan een klein stadswagentje?
Door FLP 21 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 2 dagen geleden