Dit had de originele Golf kunnen zijn...

Volkswagen EA 276

Dit jaar blaast de Volkswagen Golf vijftig kaarsjes uit. Zijn carrière had echter een compleet andere loop kunnen nemen. Want de ondertussen iconische eerste generatie Golf had er ook kunnen uitzien als deze generische drab.

Spring even mee naar eind de jaren 60. Volkswagen had een compleet verkoopsucces in handen met de Beetle, maar besefte dat het niet eeuwig kon teren op de kever. Er moest dus een opvolger worden voorzien! Eentje waar geen Duitse Mark voor werd bespaard, want ingenieurs en designers van over de gehele wereld werden aangesproken. Zelfs Audi en Porsche deden een voorstel. En dan... dan is er deze EA 276.

Blauwdruk

Jep, dit had de oer-Golf kunnen worden, de opvolger van de Beetle. De "Entwicklungs Abteilung 276" werd het uiteindelijk niet, maar hij legde wel de blauwdruk voor de eerste Golf. Porsche droomde namelijk van een sportieve hatchback met achterwielaandrijving, terwijl Audi al het licht had gezien en VW overtuigde dat een "moderne hatchback" van die tijd over moest schakelen op voorwielaandrijving.

Volkswagen EA 276

Dat komt ook terug in deze EA 276. Kijk maar naar de lange motorkap vooraan om plaats te maken voor een dwars geplaatste motor, kijk naar de grote kofferklep achteraan en geloof ons als we zeggen dat er achteraan een torsieas stak onder deze concept. De EA 276 had echter één klein probleem - buiten zijn nogal zoutloze styling: voorin stak nog steeds een boxermotor vanuit de kever.

Giugiaro, of toch niet?

De denkwijze erachter was niet eens zo gek. Want Volkswagen was er van overtuigd dat de boxer zijn merites had verdiend als betrouwbaar motorblok. Echter kocht het concern in 1964 Audi over van Mercedes (jep) en onder de vleugels van Mercedes had Audi een nieuwe motor ontwikkeld, een watergekoelde viercilinder met carburateur. Audi wist Volkswagen wederom te overtuigen om die motor in de opkomende Golf te gaan gebruiken.

Volkswagen EA 276

Over de technische kant werd beslist, nu was het tijd om het design te hervormen. Niemand minder dan Giugiaro Giorgetto pende uiteindelijk de eerste generatie Golf. Of toch niet helemaal, want Giugiaro droomde van een Golf met rechthoekige koplampen. Die waren destijds echter duurder in productie waardoor Volkswagen besloot toch ronde exemplaren te introduceren. Gek genoeg worden die nu vaak gezien als één van de meest iconische kenmerken van de eerste Golf. Ach, laten we vooral blij zijn dat de EA 276 nooit in productie is gegaan...

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws