Vergeet China: Opel, Citroën en Fiat komen met storm aan goedkope EV's

Stellantis EV

Stellantis, het moederhuis van onder andere Citroën, Opel en Fiat, heeft allerminst zin om zijn aandeel van de Europese koek te delen met Chinese nieuwkomers. Dit wil het doen door de komende periode maar liefst 7 betaalbare EV's te lanceren. De ë-C3 mocht het startschot geven met een basisprijs van 23.300 euro, de rest volgt spoedig.

Terwijl Volkswagen volop bezig is met het ontwikkelen van een (nieuwe generatie) EV onder de 25.000 euro en de Chinese merken nog even de kat uit de boom kijken in die budgetklasse, kaapt Stellantis volop de aandacht weg. Niet alleen met de amper 23.300 euro kostende ë-C3 die gisteren werd gelanceerd, wel door een beloofde stortvloed aan EV's onder de 25.000 euro. 7 stuks in totaal!

Van Panda tot Crossland

Daarvoor heeft Stellantis de merken Fiat, Opel en Citroën aan het werk gezet. Die moesten een hoop auto's designen die op het Smart Car-platform komen te staan. De ë-C3 van Citroën was het startschot, binnenkort komt daar ook nog een ë-C3 Aircross bij. Bij Opel weten we dan weer dat een nieuwe (elektrische) Crossland in de pijplijn zit, net zoals dat Fiat werk maakt van een betaalbare elektrische Panda.

Stellantis EV

Dat laat natuurlijk nog ruimte voor een hoop andere modellen, al heeft Stellantis uiteraard een hoop automerken in zijn portefeuille zitten. Over welke modellen het gaat wordt de komende maanden/ jaren dan ook duidelijk. Wat wel duidelijk is, is het feit dat de betaalbare elektrische auto hier is, en gek genoeg initieel niet uit Chinese hoek komt.

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
Joseph Jules 14:18
afbeelding van Joseph Jules

Noem je een C3 een auto?
En dat voor zo n overdreven prijs.
Dank U niet voor mij.

Eddy van Thielen 19:27
afbeelding van Eddy van Thielen

Vertel ons dan eens... waarom zou de C3 dan geen auto zijn, en waar kan je een goedkopere, en betere elektrische auto vinden? Wij zien met spanning je antwoord tegemoet.

Kevin 23:00
afbeelding van Kevin

Geen infotainment.
onvoldoende range (snellader is goed maar 0.85€/kw= 17€/100km)
het gebrek aan luxe voor 25.000.
gebrek aan ontbrekende opties die een ev nodig heeft zoals een warmtepomp
enz

Wat hij bedoeld is dat een ongeschikte wagen is voor een gezin, en voor die prijs moet je meer verwachten.

GOEDKOOP DUURKOOP

Michel Byl 09:54
afbeelding van Michel Byl

Het werd tijd dat Europa eindelijk begint te counteren op de invasieve politiek en producten uit China. Door geen aanbod van hieruit waren we bijna verplicht om voor het Chinees avontuur te gaan. Eindelijk een betaalbare electrische auto voor Jan met de pet ... Nu te hopen dat velen zullen volgen...

Kevin 23:02
afbeelding van Kevin

Veel plezier in je flinstone auto.
Dit is 0.0000% concurrent voor een Chinees.
je moet heel zot zijn dit te kopen ipv een Chinees.

Benny 14:30
afbeelding van Benny

Flinstone auto ! Deze wagens hebben tenminste een vorm , Zo een Chinees of Koreaans gedrocht pfff zeker nooit , hopelijk ga je niet zonder werk komen te zitten dank zij je overzeese vrienden

Peter verbeeck 14:00
afbeelding van Peter verbeeck

Electrisch rijden = volksverlakkerij. Al eens gelezen hoeveel een uitgebluste batterij aan recyclage kost? Niemand geeft de juiste milieu voetafdruk van electrisch rijden. Vergeet deze utopie maar. De politiek stuurt roze verhaaltjes in het rond die geen volledige realiteit zijn.

this 15:30
afbeelding van this

Misschien eens solliciteren bij Green NCAP aangezien je het blijkbaar beter weet dan de wetenschappers daar.

RoCo 10:28
afbeelding van RoCo

Een autobatterij die gedegradeerd is tot onder de 75%, hoeft daarom niet afgeschreven te zijn en onmiddellijk gerecycleerd te worden.
Voor range anxiety zal je mogelijks de batterij willen vervangen, als de auto nog goed is.
Het bruikbare gedeelte van die zal nog altijd groter zijn dan de gemiddelde thuisbatterij.

Als ik naar mezelf kijk, EV met 75kWh batterij (400 km in de zomer) is dat eigenlijk te groot voor dagelijks gebruik. Toch maar de grote batterij genomen, omdat een EV onbekend terrein was.

Chris 12:47
afbeelding van Chris

Ben benieuwd hoe betrouwbaar deze wagen wordt, de reputatie van Citroën kennende.

Jos D. 15:57
afbeelding van Jos D.

Als alle Franse (en ook Italiaanse) auto's zo onbetrouwbaar zouden zijn als de zogenaamde kenners beweren, waren ze al decennia geleden failliet gegaan. Niet dus. En in de verkoophitparades staan ze steevast bovenaan. Zo slecht moeten ze dan toch niet zijn.

O.D 07:47
afbeelding van O.D

De afgeschreven auto batterijen na wat ik mocht horen terug gebruikt in thuis batterijen voor zonnepanelen. Waarschijnlijk omdat ze daar langzamer geladen worden.

Kevin 22:57
afbeelding van Kevin

Die c3 is een auto maar wat voor auto!

Dit is niet een auto waar een normaal gezin zit op te wachten!
25.000€ +50.000gulden +1.000.000 Belgische frank.
2 personen auto + een bak bier. je krijgt er niet meer in.

En die basis versie is om je rot te lachen,
Gsm gebruiken of je weet niet over de auto.....
Hoe durven ze een luciferdoos volledig uitgerust in harde gerecycled materialen te verkopen aan deze prijs.

En durven te zeggen dat ze onderhandelingen hebben gedaan om de prijs zo te krijgen...
Afval verwerking van de hoogste graad

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws