Citroën heeft zijn opvolger voor de immer populaire C3 klaar, maar die gooit het over een heel andere boeg. Zo wordt hij aanvankelijk als zuiver elektrische ë-C3 voorgesteld, die een competitief prijskaartje moet combineren met crossoverkenmerken. Hoe dat zal samengaan, leren we al binnen een paar dagen.
De Citroën C3 blijft een ontzettend populair modelletje. Zo schopte de compacte hatchback het zowel vorig jaar als het jaar voordien tot bestverkochte auto van ons land, een prestatie die alleen maar indrukwekkender wordt wetende dat de huidige generatie alweer sinds 2016 meegaat. Intussen zijn zijn broertjes en zusjes binnen het Stellantis-concern — zoals de Peugeot 208 en Opel Corsa — al lang overgestapt op een moderner platform én op zuiver elektrische aandrijflijnen… Hoog tijd dus voor een inhaalbeweging voor de C3.
”Ongeveer 25.000 euro”
Of moeten we zeggen: “voor de ë-C3”, want die elektrische versie is volgens Citroën de eerste die we zullen leren kennen. De Fransen hebben namelijk een korte teaservideo de wereld in gestuurd en gelukkig verklappen ze er bij dat dat de auto is waar we naar kijken. Zo zouden we op basis van de beelden zweren dat we naar een crossovertje kijken, dus reken er maar op dat de nieuwe C3 en ë-C3 wat hoger op de poten gaan staan. Verder maken we kennis met voor- en achterlichten die je wel eens bekend kunnen voorkomen. Ze doen namelijk sterk denken aan de units van de Oli Concept, een elektrisch studiemodel waarmee Citroën wou bewijzen dat karaktervolle, elektrische mobiliteit niet duur hoeft te zijn.
Dat laatste wordt trouwens ook van toepassing op deze ë-C3, of toch als we Citroëns CEO mogen geloven. Die verklapte al dat de elektrische variant van de nieuwe C3 de Chinese budget-EV’s het vuur aan de schenen wil leggen, en dat zou hij gaan doen met een basisprijs van zo’n 25.000 euro. Naast concurrenten uit het Verre Oosten zou de Citroën daarmee ook de strijd aangaan met de Volkswagen ID.2 en de Renault 5, allebei elektrische auto’s die binnenkort op de markt moeten komen met een gelijkaardig prijskaartje. In eigen huis is er dan weer Fiat, dat een Panda op stroom wil bouwen met dezelfde technische basis als deze ë-C3. Deze Citroën wordt met andere woorden een belangrijke auto in elektroland, en we leren er alles over bij zijn onthulling op 17 oktober.
Recente reacties
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Ik mis wel de rallylichten ... ben ik de enige?
Door JPD 2 uur geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Vooral de EV versie is stevig geprijsd, aangezien die door GWM in China wordt gebouwd. BMW zal...
Door GLENN 4 uur geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Wtf, die prijzen... Wie heeft er zoveel geld teveel om uit te geven aan een klein stadswagentje?
Door FLP 4 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 1 dag geleden