Verrassing van de dag: na de bestelwagen krijgt ook de personenversie van de Citroën ë-Berlingo een facelift. Die is echter toch het vermelden waard, want hij krijgt een aanzienlijk guitiger snuitje dan zijn zakelijke broer. Daarnaast krijgt hij dezelfde technische opfrisser, met een groter rijbereik tot gevolg.
Een paar maanden geleden onthulde Stellantis een ei waar het blijkbaar al geruime tijd op aan het broeden was. Toen toonde het megaconcern namelijk in één beweging de facelifts voor àl zijn bestelwagens aan de wereld, en daar hoorden ook die van Citroën bij. Vooral de Jumpy viel daarin op omdat die een setje koplampen kreeg aangemeten die deden denken aan de Oli-conceptcar en aan de gloednieuwe Citroën (ë-)C3. De vernieuwde Berlingo kreeg die koplampen toen echter niet mee… En daar was een reden voor.
Van 280 naar 320 kilometer
Dat blijkt namelijk precies het kenmerk te zijn waarmee de personenversie zich van de bestel-Berlingi gaat onderscheiden. Zo heeft Citroën nu het doek getrokken van de vernieuwde ë-Berlingo met achterbank, en die springt meteen in het oog dankzij zijn opvallende koplampen. Ook de voorbumper verschilt trouwens grondig van die van de bestelwagen terwijl Citroën achteraan zijn logo weglaat en de merknaam wat prominenter over de achterklep uitsmeert. Binnenin herken je hem aan een ander stuurwiel en een nieuw infotainmentscherm van 10 inch, terwijl je nog steeds mag rekenen op fleurige dashboard- en zetelbekledingen.
Onderhuids valt er minder nieuws te melden, of toch niet als je de facelifts voor de Peugeot e-Rifter en e-Partner, de Opel Combo Electric, de Fiat e-Doblo en zelfs de Toyota ProAce City Electric al zien passeren hebt. Reken dus nog steeds op een 50 kWh-accu en een elektromotor met 136 pk, al gaat die laatste iets zuiniger met zijn stroom om. Combineer dat met een nieuwe warmtepomp, en het theoretische rijbereik groeit volgens Citroën van 280 naar 320 kilometer. Snelladen kan de ë-Berlingo tot 100 kW, waarmee de accu naar 80 procent capaciteit gaat in een half uurtje.
De Citroën ë-Berlingo wordt als vanouds verkrijgbaar in twee formaten: als 4,40 meter lange M en als 4,75 meter lange XL. Die laatste kan uitgerust worden met zeven zitplaatsen maar laat je enkel de voorste zitrij op z’n plek, dan ontstaat een balzaal met een volume van zo’n 4.000 liter. Wat je daar in vernieuwde vorm voor over moet hebben, weten we op dit moment nog niet.
Recente reacties
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Vooral de EV versie is stevig geprijsd, aangezien die door GWM in China wordt gebouwd. BMW zal...
Door GLENN 2 uur geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Wtf, die prijzen... Wie heeft er zoveel geld teveel om uit te geven aan een klein stadswagentje?
Door FLP 3 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 1 dag geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 1 dag geleden